Om jag kunde drömma

Meyer, Stephenie

| 2006

"Tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom - och jag visste inte hur stark den delen kunde vara - som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom." BELLA SWAN Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington. Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulle och förföriske Edward Cullen tar hennes liv en oväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckas hålla sin identitet som vampyr hemlig. Men nu går ingen säker, minst av allt Bella som är den person Edward håller mest av. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara....

Karoline Norheim

2017-06-18

En av mina favorit böcker kan läsa den om och om igen!

Även vuxna kvinnor kan uppskatta denna serie!

Maryam Chaid

2016-12-17

Efter att ha läst den här boken tvingades jag dra slutsatsen att Twilight handlar om mer än bara tonårsförälskelse. Den handlar om sann kärlek mellan både par och familj, hur de goda alltid segrar och vilken unik värld böckerna tillhör. Jag trodde inte det var möjligt att jag skulle säga det, men Twilight hamnar definitivt på samma nivå som Harry Potter, och för mig är det den högsta nivån som finns.

Johanna Berg

2016-01-25

En svag 4:a. Gillar berättelsen, men inte hur författaren berättar den. Märks att det inte är en vuxenbok. Hade jag inte varit så förtjust i temat vampyrer hade betyget blivit lägre.

Linnéa Hjalmarsson

2014-11-06

Bästa boken på länge... Tro mig jag läser så mycket att jag kan LOVA dig att du kommer gilla denna bok ???

Jenny Majgren

2014-09-21

Tråkig. Banal. Ofta är det väl så att boken är bättre än filmen, men nä boken är minst lika tråkig och krystad som filmen om inte värre.

Izabela Kosznik

2014-07-04

a2014-06-30 23:01Jag är inte fan av tvilight filmerna, jag tycker de är ok men lite fjantiga. Om jag kunde drömma är en ungdoms bok, men den är bättre än filmen. I filmen kommer man aldrig karaktärerna nära inpå livet, allt sker så fort och Bellas fascination i vampyrer känns patetisk, medan i boken blir det mer äkta. Bella är inte så skenhelig som i filmen utan mer som en vanlig tonårs tjej.
Visa saker var jätte löjliga, jag håller med att glittrande vampyrer låter löjligt, och Bella är svår att tycka om, men i det stora hela så var det en bra bok även om jag har läst bättre vampyr böcker, och jag har inte blivit frälst av denna story, men klart läsvärd!

Erica S

2013-09-22

love it

Helena S

2013-08-26

Det här är en riktigt kass bok med platta karaktärer, en extremt ytlig romans, juvenilt språk, bristande dramaturgi, menlös handling och religiösa undertoner. Jag skulle kunne säga mycket mer, men ovanstående är en ganska bra sammanfattning.

E Manson

2013-03-09

Tusen gånger bättre än filmerna. Åh. Minns första gången jag läste den. Så vackert skriven och helt fängslande. Om man inte analyserar sönder handlingen och karaktärerna och jämför med Harry Potter (vilket folk av någon oförståelig anledning envisas med att göra), så går det inte att förneka att det är en väldigt bra kärlekshistoria.

Sandra Kraft

2013-02-04

Den första boken i serien är precis lika underbar som de följande.
Även för någon som är "lite" äldre än karaktärerna i boken har den något att erbjuda.
När jag läser en bok känns det som att jag förflyttas in i boken och blir en del av den, som att jag finns där vid sidan om och får uppleva allt som karaktärerna får. Att flyttas in i den här boken är en häftig upplevelse som ger näring åt fantasin!
Vem drömde inte om lite mystik när man var tonåring? Att något skulle hända som bröt det tråkiga mönstret med skola osv.. Vem skulle inte tacka ja till mer spänning i dagens grå vardag nu?
Att få dela Bellas och Edwards komplicerade kärlek till varandra och få uppleva de härliga mytiska inslagen är en välkommen gåva till var och en. Stephenie Meyers tappning av vampyrer känns som en frisk fläkt mot äldre tappningar av detta mytomspunna väsen.
Den bjuder på romantik, kärlek, spänning, fantasi och mystik. En perfekt kombination.
Det är en bok som håller för både ungdomar och vuxna ( i alla fall för oss vuxna som fortfarande har fantasin kvar )

Sandra Kraft

2013-02-04

Böckerna i serien Twilight Saga är underbara! Att få drömma sig bort i en mytisk värld känns härligt i den gråa vardagen.

Katarina Persson

2012-12-17

Du ska vara tonåring som läser för att få någon behållning av boken/ alla fyra böckerna. Möjligen. Att Edvard var från början av förra seklet kanske kan förklara de åldriga könsrollerna. Dock borde en författare idag ha bättre förstånd än att spä på dem.

Elin Ekaterina

2012-12-08

Jag ville läsa boken för att bli motbevisad i mina klyschiga fördomar om den här sortens litteratur - och framför allt för att jag ville känna mig som en tonårstjej igen och förälska mig i en sexig vampyr. Men även om det känns tråkigt att erkänna, så är jag nog lite för gammal för Om Jag Kunde Drömma och mina larviga fördomar blev, i det här fallet, besannade. Historian känns billig såtillvida att syftet, som är att enkom sälja sig själv till sin målgrupp snarare än att berätta en historia, är så smärtsamt uppenbart.

För en tid sedan anordnade min arbetsplats en årlig novelltävling för barn mellan sju och femton år. Vi fick in dryga 200 bidrag från runt om i kommunen. Om Jag Kunde Drömma påminner till uttrycket mycket om majoriteten av allt vi fick in från unga tjejer och många av novellerna var just fanfiction-skriverier på Twilight-serien. Så trots att det här är originalet, känns det som om jag läser en plågsamt lång skoluppgifts-novell av en grundskoleelev. Sedan är Edward Cullen faktiskt en riktig douchebag, men det är säkert bara ett inslag i badboy-rollen som jag inte fattar. Han är ju liksom inte värre än James Bond, eller hur?

En etta från mig. Tyvärr, eftersom jag hade emottagit lite tonårsaktigt trånande efter en fiktiv vampyr med öppna armar.

jojo bengtsson

2012-12-07

bra

Mathilda Flood

2012-11-21

Om det tar två dagar att läsa ut boken antar jag att man gillar den.. Tonårsigenkännligheten är underbar!

Ida Björkman

2012-10-23

Bra historia, men är inte helt nöjd med språket/översättningen.

Pernilla Lindholm

2012-10-03

En ganska svag trea får den här boken av mig, det är inte alls en lika bra ungdomsbok som till exempel Hunger Games. Lustigt nog tycker jag att man fortfarande kan se miljarders kopplingar mellan Twilight och Fifty Shades of Grey vilket jag inte trodde skulle vara möjligt eftersom likheterna skulle ha "mattats ned" i Fifty Shades efter att E.L James fått bassning för sin fan-fictionbok... Det här är dock en bättre bok än Fifty Shades enligt mig, utan tvekan.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Efter att ha varit helt emot twilight böckerna och fått en i födelsepresent kände jag att det var dags att jag läste den. Början finner jag seg men så fort jag kom in i boken var jag som fast!

Anna-klara Akar

2012-08-12

Läste den för jobbet när den först kom på engelska. Gripen, men jag trodde den skulle hålla sig bland vampyrfsnsen ochinte slå igenom så stort. Har läst alla i serien, den har allt för tonårstjejer, men våldet är för mycket för mig och vampyrmytologin för vek och utslätad.
Men den har ett starkt driv.

Bea Johansson

2012-08-09

Om jag kunde drömma är väl en bok som fångar de flestas intresse. De klassiska triangeldramat, kompisproblem och den oändliga kärleken. Den kan bli lite tröttsam, men det är ändå tvåan som är värst...

Ellinor Classon

2012-08-09

Den är okej men är lite rött på triangel drama

Angelica Rylander

2012-08-01

Jag älska den här boken och jag älskar Bella och hennes vänner och speciellt familjen Cullen,
Det är så mycket spänning och så mycket inom skolan och kärlek och problem jag älskar såna böcker ♥
Jag vet inte vad som var dåligt med boken,
Men jag vet vad som var bra : ALLT!
Det är inte så mycker mer att säga förutom läs denna bok ;) / En Bok älskare

Felicia Cedergren

2012-07-25

Bästa serien som finns

Amanda Gustafson

2012-07-21

Den här boken är jätte bra!! Jag har läst alla böckerna å dom är lika bra!:) Jag älskar twilight!<3

Rebecka Broberg

2012-07-03

BÄST!!!

Eyez Only

2012-07-02

Jag gillar egentligen inte romantiskt tjafs. Men det här är bra, vampyrer är alltid oemotståndliga.

Maria Blomkvist

2012-06-27

Om man bortser från den allmänna vampyr-hysterin, som uppstått både i litteratur, film och serier de senaste åren, så är historien både spännande och oförutsägbar. Dock är både språket och huvudkaraktärerna hopplöst barnsliga och påminner alltför tydligt om att jag har växt ur den tänkta målgruppen.

Man blir verkligen betagen och beroende av denna bok

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Fantastisk bok, bästa i serien!

Elias Chougui

2012-04-29

Shit vad extremt beroende jag blev av alla twilightböckerna... Lite pinsamt nu när jag tänker tillbaka på det hela...

Ethel Åslund

2012-04-13

Jag läste den här med lite förutfattade meningar, att jag inte skulle tycka om den. Början var tråkig, stilen påminde om alla skräpböcker jag läst (tillhörde väl inte de allra värsta i o f s ), historian osannolik, personerna var tråkiga, särskilt den där Edward med hans perfekt felfria utsökta utseende. Ju mer jag närmade mig slutet desto mer retades kräkreflexen. Vilken vidrig bok.
Det enda jag gillade var hans bil (kan det ha något att göra med mitt jobb??)

Alva Ordnörden

2012-03-30

Det är skittrist! Vad är det egentligen för könsroller??? Kille (vampyr i det här fallet) är stor o stark och ska rädda lilla, svaga tjejen hela tiden!? Vilket förhållande va? Hon får inte träffa vem hon vill och han är i hennes rum då hon är i skolan --- VA?!? Jag fattar verkligen inte vitsen med twidark (som jag i protest kallar det).

Jag kände mig tvungen att läsa fortsättningarna för att se vad Meyer tänkte göra av det. Men nänä, samma visa om igen. Edward räddar Bella. Edward stalkar Bella. Bella älskar Edward. Bella tycker att Edward är så häftig.

...

Linda Sjöberg

2012-03-23

En förtrollande kärlekshistoria väcks till liv!

Moa Johansson

2012-03-22

När jag läste den första gången var jag helt fast, jag slukade hela historien. Efter det har jag sett lite mer kritiskt på den, men jag tycker fortfarande om historien även om själva boken inte är så jättespännande hela tiden.

Liv Danjoux

2012-03-13

Dessutom så är det de där jobbiga könsrollerna. Lilla svaga Bella räddas av The Bad Boy Edward. Varför ser inte folk de hemska könsrollerna? Den boken är precis vad som skulle få en hyperfeminist att börja dregla. LYSTRING, FEMINISTER!

Liv Danjoux

2012-03-05

En av de sämsta böcker jag någonsin läst. Hur är det ens MÖJLIGT att den har blivit så poppis?! De enda i hela boken som jag gillar är Alice, Jasper och Victoria. Resten...URK!

Erika Nilsson

2012-02-19

Var jättebra den också.

Liam Olsson

2012-01-09

Om hon bara kunde sluta med det ständiga tjatet om hur överjordiskt snygg Edward är så hade jag säkert satt ett högre betyg.

Å

Åsa Mattsson

2012-01-08

Såg filmen innan jag läste boken. Det som är bra med boken är att man får reda på mer utförligt med tankarna

Rebecka Tjäder

2012-01-05

Det värsta är inte sexismen eller det dåliga språket (allvarlig talat Stephenie, sluta sätt komman precis överallt), utan att den är så fruktansvärt TRÅKIG. Det tar 400 sidor innan något händer. Sedan hoppar Meyer smidigt över att skriva de få scener som skulle innehålla någon form av action. Resultatet är ca 500 sidor av vilka max 20 innehöll något intressant. Resten är mest beskrivningar av hur vacker Edward är samt hur hans ögon ser ut.

Josefin Bengtsson

2012-01-03

Twilight är en av de bästa serierna jag läst och första boken i en serie är alltid speciell!

Anita Younan

2011-12-12

Bästa boken jag nånsin har lästa, fängslande.

Johanna Ekstedt

2011-12-11

Jag la den inte ifrån mig förrän sista sidan var läst. Bra bok!

Sussie S

2011-11-25

Jag såg filmerna först och avskydde dem men var ändå tvungen att se dem. Nu läser jag böckerna och börjar inse att det inte är så dåligt alls. Men frågan är om jag vågar se om filmerna, eller om jag då förstör min bild av böckerna...

Ridzi Maaneet

Härlig bok

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Det verkar vara populärt att tycka illa om Twilightböckerna, tyvärr är mycket av det negativa inte helt ogrundat. Ja, boken är amatörmässigt skriven. Ja, Bella är en opersonlig mes. Ja, Edward beter sig som en psykopat. Ändå tycker jag så mycket om den. Kanske för att jag så väl kände igen känslan av blind tonårsförälskelse. Jag uppskattade också det enkla språket.

Paul Karlsson

2011-10-06

Detta är hur hela den Romeo och Julia liknande vampyrhistorian börjar. Mycket spännande att ta del av dessa helt skilda världar. Och det är en helt ny skildring av varelsen vampyr man får ta del av. Inte så mycket fokus är det heller på vampyr grejen. Det är bara en berättelse om vanliga tonårsproblem sen är vampyrinslagen extragrejen som ger historien lite mer färg. Bästa vampyrböckerna på senare år får sin början med denna bok.

* Mazuli *

2011-10-04

Jag hade oerhört låga förväntningar efter att ha sett filmen, men har nu insett bokens populäritet. Den är fantastisk på sitt egendomliga sätt och fångar verkligen essensen av den känslostarka och helt fantastiska förälskelsen. När man bara dör av varje beröring och inte klarar av en enda sekund av personens frånvaro. Kärlek i dess bästa form.

Victoria Lidin

2011-10-03

Man fastnar i boken redan första meningen.. :)

Per Englund

2011-08-04

Väldigt dålig! Böcker som denna har förstört vampyren som en ond varelse, eller egentligen är den intressanta vampyren död för alltid.

Lina Viklund

2011-07-22

Älskade bokserien när jag var yngre, och sen växte jag upp och lärde mig att analysera. Det budskap som Meyer sänder är en förlegad syn på hur kvinnor behöver en stark pojkvän som kan skydda dom från den hemska världen. Det kanske är en slump och inte alls det som Meyer vill få fram, men så blir det i mitt huvud. Den får en tvåa för gamla tiders skull, annars hade det blivit en etta.

Caroline Adolfsson

2011-06-29

Vore det inte för att Edward beskrivs som det snyggaste världen sett tror jag inte att bokserien hade blivit så omåttligt populär. Okej, det är lite originellt med människa/vampyr-romansen (i alla fall för mig som inte läser vampyrböcker i vanliga fall) men jag tycker faktiskt att det blir lite tjatigt när Bella gång på gång tycker att Edward är Guds gåva till kvinnan. Jag gjorde nog rätt i när jag läste böckerna på engelska för jag misstänker att det blir töntigt värre på svenska.

Iris Eriksson

2011-06-24

Okey, hur ska jag kunna göra något annat än att älska den här boken?? Jag läste den för länge sen, två år sedan, första gången i alla fall, men det.. jag hasr inga ord. Stephanie är en av mina favoritförfattare! Läste klart den på en dag, älskar den, bäst, läs den! (Boken är mycket, mycket bättre än filmen) Wonderful!

Lisen Q

2011-06-22

Har bara läst (och lyssnat) på engelska versionen, men jag gillar den!
Och måste väl medge att jag också är lite småkär i Edward :-)

Boken är skriven med lite väl enkelt språk (men kanske är ändå den engelska bättre än svenska översättningen?), det känns absolut att det är en tonårsbok!
Men ändå fångas man och får en trevlig läsupplevelse.
4,5 stjärnor får den av mig

Läs gärna Midnight Sun för att ge karaktären Edward mer djup!
(vet ej om den finns mer än som halvfärdig e-bok ännu)

Vera .

2011-06-18

fantastisk!:D<3

Ester Hilmersson

2011-05-22

Twilight böckerna är de bästa böckerna jag någonsin har läst! Stephenie får verkligen med alla känslor och händelser som man kan och inte kan uppleva. Jag älskar det!

Sara E

2011-05-16

Väldigt öveskattad. Känns som en helt vanligt ungdomsbok. Inte dålig, inte speciellt bra.

Alva Rönn

2011-05-13

Bella Swan flyttar till sin pappa i Forks där hennes liv kommer förändras helt. Hon träffar Edward Cullen, en vampyr som levt i hundra år. Hon faller för honom och han för henne. I staden har det begåtts flera mord på senaste tiden. Edward inser att det är farligt för henne att umgås med honom. Dom träffar tre andra vampyrer och en tar upp jakten på henne. Han har bestämt sig för att döda henne. Edward gör allt för att skydda henne.

Jag tycker att boken är jättebra. Den är spännade och det händer saker nästan hela tiden. Man vill inte sluta läsa för att man vill veta vad som ska hända.

Lindha Gidlund

2011-04-23

Omöjlig att lägga ifrån sig, tur att jag inte har nästa hemma så jag kan sova några nätter....

Sophia Waern-Bugge

2011-04-04

Fantaistisk bok! Läs den!

Johanna Gustavsson

2011-03-17

Superbra! Inte så bra att jag inte kunde sluta läsa, men för varje sida blev den lite bättre<3

S S

2011-02-21

Jag köpte böckerna till min lilla syster men gissa vem som har läst dom... inte hon i alla fall. Jag fårstår verkligen hysterin kring böckerna

Annaclara Johansson

2011-02-17

Man ville inte lägga ifrån sig boken väldigt gripande.
En av de bästa böcker jag någonsin läst !

Sigrid Österling

2011-02-16

Kass bok. Fattar verkligen inte varför alla blir så till sig när dom läser den. Gav upp efter tre fjärdedelar av boken.

Kajsa lindberg

2011-02-14

Bra med beskrivning i början, det gör så man fattar i slutet.otroligt bra bok som man kan läsa flera gånger.

Emelie -

2011-01-31

Av en slump fick jag för mig att läsa denna ungdomliga kärlekshistoria som har legat och dammat på hyllan ett tag. Jag trodde den skulle vara löjlig, lättläst och för barnslig. Men så fort jag började läsa insåg jag att jag faktiskt inte kunde sluta, så jag blev väldigt positivt överraskad av Om jag kunde drömma, och nu känner jag mig väldigt sugen på att läsa de andra böckerna också. Det jag saknade var lite mer djup i boken, lite mer vackra ord och meningar.

Edvina Johansson

2011-01-27

Ett måste i boklistan!!!! <3<3<3 =)=)

2011-01-05

Underbaraste boken jag läst! Jag läser, tänker på den när jag inte läser, drömmer om den! Åh inga ord räcker till... Vill tacka Stephenie Meyer för denna bok! Älskar Edward och Bella och ingen berättelse har fått mej så fast som deras. Beroendeframkallande nåt fruktansvärt.

Vill ge en tia och det skulle ändå inte räcka.

Ris Kommunist

2011-01-03

Pedophilia, besthilia, necrophilia. Why would anyone want to read about that?

Pernilla Eriksson

2010-12-26

Underbar!

Elin Hess

2010-12-04

Helt underbar, lättläst serie med precis rätt mix av mystik och romantik. Gick inte att lägga ifrån sig den. Var tvungen att läsa om den direkt efter att jag läst den 1:a gången. Var rejält trött efter några sömnlösa nätter:) Härligt med en ny vinkling av vampyrer. Varning dock för att den ger orealistiska förväntningar på drömmannen....

Elin Segerlind

2010-12-03

När jag läste denna boken så var jag borta de tre dagarna.

Eva

2010-11-25

Såg filmen först, insåg sedan att jag måste ta reda på vad som hände sedan. Hade bestämt mig innan för att inte läsa Twilight-serien men nu var det som sagt kört.

Edgar Mörk

2010-10-09

Mycket bra!

Sofia Möller

2010-09-30

Varför denna hype? En rätt trist ungdomsbok som inte var speciell på något vis.

Stig Svåren

2010-09-29

Helt ok historia, men dåligt skriven med vidrig adjektivfrossa. Skriver man om vampyrer bör man vara någonlunda trogen genren, författaren hittar på många nya egenskaper och struntet totalt i genren.

Eyez Only

2010-09-26

Det här är en bra ljudbok med en bra uppläsare (Mirja Turestedt), men jag känner att det är en bok som jag skulle vilja läsa själv, så de kommande delarna ska jag läsa i "pappers-versionen". Det är en så pass bra serie att jag inte vill få den "färgad" av en uppläsare.

Emelie Svensson

2010-08-24

Jag tycker om den här boken, det är den bästa i serien. Den är både seg och spännande på samma gång, hur konstigt det än låter.

Johanne Korvsson

2010-07-19

Har otroligt svårt att förstå hur folk över fjorton år kan uppskatta den här boken överhuvudtaget. Jag blev bara arg när jag läste den, hade hoppats på att känna nånting mer eftersom många påstod att boken var sååå mycket bättre än filmen. Vad är det för vidrigt kärleksideal som fjortisarna förväntas tro på? Jag trodde vi hade kommit längre än så. Dessutom tycker jag bättre om vampyrer med huggtänder, som inte glittrar.

Catrine Ibsen

2010-07-08

Tunn handling, moralkakorna haglar och seg, men ändå fängslande på ett sätt många så kallat fiiinare böcker inte ens kommer i närheten av...

Sara Johansson

2010-07-08

Jag gemförde den rätt mycket med filmen, men boken va väldigt bra... Intressant att få läsa de dom inte tagit med i filmen..

Anna Johansson

2010-07-07

Mkt bättre än vad jag förväntat mig. Trodde inte att jag skulle bli så uppslukad av en ungdomsbok om vampyrer. Rekommenderas varmt.

Caroline J

2010-07-07

jag är så splittrad gällande denna bok. jag tyckte att den var så himla tråkig fram till kanske sidan 250 nånting, och då började det vara lite spänning också. jag blev så trött på allt smörigt som "om jag kunde drömma skulle jag drömma om dig hela tiden"... suck.. lite drama och att bli räddad av sin prins (i detta fall en vampyr) är det som funkar för mig. en trea är den värd, men faktiskt inte mer..

Lena Floser

2010-06-15

Nu har jag ändå försökt men den här var inte för mig. Jag är nog för gammal.

Johanna Lundin

2010-05-27

Gick läskigt fort att läsa. Och att bli totalt fast i Twilight-träsket. Var bara tvungen att läsa alla böcker efter den första boken. Och filmerna är inte i närheten så bra som böckerna.

Åsa Andersson

2010-05-17

En berättelse med så stora trovärdighetsproblem att man måste skratta hysteriskt för att hålla raseriet ifrån sig. Att dötråkiga, klumpiga, alldagliga besserwissern Bella skulle attrahera varenda man i omnejden oavsett han är femton eller etthundrafemton år gamal, vampyr, varulv eller vanlig dödlig, är så obegripligt att man redan där måste sluta ta boken på allvar. Utöver detta är berättelsen så uselt formulerad och, som det verkar, ännu uslare översatt, att man måste kämpa sig igenom den, trots det extremt simpla ordvalet. Ett totalt slöseri med tid, och då är det ändå den bästa boken i serien...

Sara Brandel

2010-05-03

Om jag ska kritisera boken på något sätt så skulle jag säga att det blev lite uttjatat när det stod på var och varannan sida hur vacker och perfekt Edward var. Men annars tycker jag att det är en bra underhållande bok.

Tina Bolognini

2010-04-18

Min kommentar hamnade fel och jag får inte bort den. Ser ju rätt knäppt ut med poäng 4 och jag minns den tydligen från barndomen också... ;)

Tina Bolognini

2010-04-18

Jag mindes den som bättre från barndomen. Jag gillade den inte speciellt mycket nu.

Helena S

2010-03-30

Inser man att det är en ungdomsbok så är den bra som sådan.

kajsa söderström

2010-03-29

det är som en extremt tafflig händerna-på-täcket-jackie collins för pre-teens. grovt tillyxade karaktärer, skrattretande tunn historia samtidigt som man blir skriven på näsan i varannan mening. är det den omöjliga kärleken som är lockande så finns det ju tusentals böcker på det temat som är miljoner gånger bättre än det här dravlet. hade jag varit elva år hade jag kanske gillat det, men hur kan någon som passerat puberteten bli beroende av det här!? jag förstår verkligen inte tjusningen. om det ändå vore välskrivet, då hade jag kanske kunnat köpa den torftiga och (så redan berättade!) historien. kunde man utdela minus och allmänna varningar för böcker så skulle den här få en stor, klarröd varningstriangel: "VARNING! TORFTIGT SKRIVEN HISTORIA SOM ÄR SOM EN URVATTNAD HIGH SCHOOL-RULLE DÄR DEN SK FÖRFATTAREN SLÄNGT IN VAMPYRER FÖR SITT POPKULTURELLA ALIBIS SKULL! LÄS BRAM STOKERS 'DRACULA' ISTÄLLET!".

jeanette kron

2010-03-22

en bra bok om förbjuden kärlek

Yvonne Kron

2010-03-20

en helt underbar bok om förbjuden kärlek, väntar bara på att jag skall få läsa nästa bok

Katarina Sköld

2010-03-12

Ren underhållning från första till sista sidan.

Lejla k<<

2010-03-01

fantastiskt!

Sara Hagström

2010-02-20

Mycke bättre på engelska...men den svenska funkar.
Det är den här boken som är klassisk för twilight serien, man MÅSTE bara läsa den!!

Cicci Harström

2010-02-20

Isabella, eller Bella som hon kallas, flyttar från sin mamma i soliga Califonien till sin pappa i Forks, en liten regnig småstad. Redan första dagen i skolan så lägger hon märke till Edward och hans syskon, de är alla väldigt bleka och ovanligt vackra. Bella hamnar jämte Edward på biologilektionen och av någon anledning så verkar han avsky henne. Hon kan inte förstå varför då hon precis börjat skolan och aldrig träffat honom förut. Det är början på den här vampyr- och kärleksboken, för ja, de blir kära och ja, Edward är en vampyr.
Det är inte bara mina syskonbarn som älskar dessa böcker och filmer utan det har ju varit en hel del skriverier om dem. Men det är ju som sagt ungdomsböcker, vilket jag älskar att läsa, och det får man inte glömma. Jag har läst om kvinnor i trettioårsåldern som är fullständigt tokiga i dessa böcker/filmer, vilket jag har lite svårt att förstå. Har inte bestämt mig än om jag skall läsa fortsättningen eller inte.

Anna Ericson

2010-02-16

Underbar!

Anna Lidin

2010-02-12

Jag har ju hört så mycket om dom här böckerna, läst om dom på nätet, sett, företrädesvis tjejer, med näsan mellan sidorn, till synes helt fast. Ja, jag måste ju bara läsa vad det här handlade om. Och visst blev jag också frälst. En så enkel historia och så trånande ungdomsromantisk. Härlig att läsa. Oförarglig.

Kristina S

2010-02-08

Jag förstår att den här boken tilltalar sjuttonåriga tjejer. Jag sysslade också med en hel del trånande blickar i korridorerna i skolan en gång i tiden. Men måste vi verkligen få höra, i tid och otid, i varje ny scen och situation, hur otroligt perfekt och vacker och bländande Edward är? Kan kan inte få öppna en bildörr nån gång utan att vara ett estetiskt mirakel?

Anette L

2010-01-28

Har läst alla böckerna, på rekommendation av tonårsdöttrarna. Fänglande böcker som bara måste läsas.

Eva Bohman

2010-01-22

Hon skriver inte så bra, och alla dessa blickar och ansiktuttryck och övertolkningar - baaah! Men ändå. Den har ju något visst...

Oj oj oj..! Man blir kär i kärleken när man läser om Bella och Edward. Suck! Funkar lika bra för en 37åring som för ungdomar. Läs den!

2010-01-07

Kärlek som griper tag, kärlek som får mig att vilja läsa bara en sida till, bara en sida till innan jag släcker för att sova... kärlek som samtidigt inte vill läsa en sida till eftersom det för mig en sida närmare slutet, och jag ville inte den skulle ta slut... Tomheten efter en härlig bok är gigantisk... Men åh så tacksam jag är för denna fantastiska julklapp. Svårt att formulera vad som är så fångande, men det är väl den eviga frågan om kärlek och frustrationen över att det finns någon man vill ha men som man av olika skäl kan få svårt att få... och kärlekens våndor, kärlekens omedelbara innerlighet, kärlekens omtanke om varandra och hur mycket man är villig att ge upp och utsätta sig själv för, för att om möjligt rädda den man älskar och förhållandet. Ska ila ner till affären och köpa tvåan, för när det gäller sådana böcker som tar tag i mitt hjärta måste jag äga dem!

Erika Bomb

2010-01-06

Ett klart "läs-måste" för alla tonåriga flickor ute i världen... Man är helt fast från första till sista sidan. ÄLSKAR DEN!!!!

Sabine Minell

2009-12-08

Jag har aldrig läst någon bok som har påverkat och gripit tag i mig så mycket som Twilight-sagan har gjort. Jag såg första filmen innan jag hade läst böckerna och tyckte att den var helt okej men inget mer. Men sedan läste jag första boken och fastnade totalt. Den griper verkligen tag och ruskar om en ibland känns det som. Magiska böcker. Rekommenderas!!

Eva E

2009-12-06

Härligt kittlande historia.

M W

2009-12-01

sissi överholm

2009-11-28

vad kan man säga mer än, lääääs hela serien, underbara böcker med otroligt mycket känslor.

Emma Persson

2009-11-16

Väldigt beroendeframkallande! ;)

Emma Andersson

2009-11-10

Oj en sådan löjlig bok. Det är verkligen en smörig kärlekshistoria. Om jag var lite yngre hade kanske jag också blivit alldeles betagen av Edward. Det blir jag inte nu. Han ska hjälpa Bella med ALLT. Bär till och med på henne och måste hela tiden "skydda" henne från allt det hemska i livet som kan drabba henne (t ex att hon snubblar) när det egentligen är han som är det farliga. Allt Bella bryr sig om är att få vara med honom FÖR EVIGT, trots att han säger att hon luktar aptitligt... Kärleksförklaringarna är otroligt långdragna. En löjlig och smörig bok som sagt. Men ändå är den otroligt spännande. Kan inte lägga ifrån mig den. Måste! veta vad som ska hända. Men det är verkligen en ungdomsbok. Sitt betyg får den bara för underhållningsvärdet. Några riktigt riktigt roande timmar, men inget intellektuellt utbyte här inte.

2009-11-05

Jag tycker denna serie är suverän den ligger på topp här och nu väntar jag bara tills New Moon kommer på Bio den 20/11 för att se om den är lika bra gjord som Twilight

Emelie Henriksson

2009-11-05

Hur kan man tycka att denna bok är dåligt? Jag älskar denna bok! Helt underbar!

Katarina Jonsson

2009-10-27

Fattar ej vad som är så speciellt med denna bok! Efter cirka 100 sidor gav jag upp - segare bok får man leta efter!

Ida Nilsson

2009-10-26

Pågrund av tråkigt språk och karaktärer som driver en till vansinne kommer jag bara läsa ut första boken och sedan inte röra denna bokserie igen. Inte ens på engelska är den tilltalande, detta är en bok för dem som vill läsa något som är enkelt, som gillar vackra romantiska vampyrer som blir förälskade i mänskliga kvinnor. Inte min smak av böcker, inte min smak av språk och inte något jag vill lägga ner mycket tid på

Hanne Jensen

2009-10-25

Funderade länge på om att det skulle bli en 3:a eller 4:a på den här boken. Jag tycker det är en bra bok men det är verkligen ungdomsbok när det gäller texten ... Den blir lite för mesig för mig och jag läser dom nu på Eng vilket rekommenderas till vuxna!!

Josefine Larsson

2009-10-20

Fängslar en, jag förstår inte riktigt varför jag tycker om den, men jag kan inte sluta lyssna (ljudbok)

astrid persson

2009-10-09

För er som ej läst boken är det ett måste!

Maria Weijmers

2009-09-28

Jag läste alla böckerna på fem dagar och läste om dem efter en vecka, lite fanatisk kanske. Håller med att ettan och fyran är de bästa, tvåan och trean är oxå bra men lite segare.

Karin Löfstrand

2009-09-28

Jag föll för grupptrycket och läste den! Underhållande, men jag är nog lite för gammal för att helt uppslukas....

Agnes Westerlund

2009-09-25

Den första boken i twilight serien. Den är jätte bra! Läs den också!:)

Rebecca B

2009-09-17

Bästa hösten 2008

Sofia Åkerberg

2009-09-06

Hon känner sig Vanlig men han ser att hon är Annorlunda. Han är känslig, snygg och Beroende av henne, vilket gör honom Perfekt. Han är dessutom Farlig, vilket gör honom Ännu Mer Perfekt.

Tja, vad man än vill säga om Meyer kan man i alla fall konstatera att hon har full koll på vad den tänkta målgruppen vill ha -- hon har skamlöst cashat in på precis allt, snyggheten, utvaldheten, farligheten. Möjligen hade jag tyckt lite bättre om den om den inte hade kännts så otroligt överlagd. Om Disney har blivit anklagad för att skapa orimliga förväntningar på romatisk kärlek hos sina tittare, vad ska man inte säga om Twilight? Men för alla del, hade jag varit 14-15 när jag läste den här hade jag antaligen varit beredd att dö för den.

Moy .

2009-09-04

Ettan och fyran är bäst i twilight serien och jag kan bara säga att Om jag kunde drömma är ett mästerverk!

Om jag ändå hade varit 14 år...då hade den fått alla poäng som finns.

Ally Regins

2009-08-30

Du är ursäktad om du är under 15 år gammal, annars borde avsaknaden av verb göra dig lika fylld av skratt som den gjorde mig. Vill du läsa mjukporr så finns det bättre skriven sådan på internet

2009-08-28

Betyget är från yngste sonen, 11 år. Han ville inte att serien skulle ta slut!

Jag såg filmen när den var aktuell och förstod verkligen inte vad det var för hysteri kring det hela. Den var medioker, om ens det. Nu i dagarna läste jag dock ut boken och som helhet gillar jag nu verkligen den här historien. Meyer skriver lite upprepande ibland vilket kan vara irriterande men överlag drogs man med i berättelsen och jag är redan igång med del två.

Erika Hedéen

2009-08-16

Jag förstår inte vad Louise menar. Visst får vi alla har egna åsikter men jag är 21 år gammal och har ALDRIG gillat övernaturliga saker eller ja.. Saker som vampyrer eller spöken och sånt. Men böckerna som följer efter inklusive "om jag kunde drömma" är den allra bästa bok jag läst. Jag tycker den är Så bra skriven och har tillochmed funderat på att läsa dom en andra gång. Som sagt får vi alla har egna åsikter, men jag tycker inte man ska sätta en åldersgräns på den! Det är nästan lite väl överdrivet...

Louise A

2009-08-16

-3 blir betyget, jag är alldeles för gammal för målgruppen. Den är pinsamt dåligt skriven. Men är man 15 är, den säkert fantastisk.

Anna Petersson

2009-08-13

En fantastiskt underhållande & speciell bok - LÄS DEN. Filmen är en blek version av boken, så alla som bara sett filmen borde läsa boken.

Mina Böcker

2009-08-10

Ja, jag vet att det är en ungdomsbok och att det gör det svårare för mig att betygsätta. Jag tillhör trots allt INTE målgruppen. Men ändå. Rätt enfaldig är den!

Astrid Broqvist

2009-08-04

Tycker att Twiligtserien är ganska överskattad. Eller, ja, iallafall den första boken. Aldrig att jag skulle fortsätta läsa om Bella och Edwards samtal i skogsgläntor då de berättar ännu en gång för varandra att "Du är mitt liv nu Bella".
Nej, jag blev riktigt besviken på den här boken.

Elisabet L

2009-07-27

Helt sjukt beroendeframkallande bok som man inte kan slita sig ifrån. Minst lika bra som filmen!

Mippin

2009-07-08

håller med om att boken EJ är välskriven, genomtänkt i story eller mkt jag annars letar efter i bokväg. Men jag gillar den! Min inre fjortis har inte varit så inne i en bok på mycket länge, och jag kan inte mer än säga att det var mkt trevlig läsning för stunden. Karaktärsbeskrivningarna är det som drar, samt lite roliga upplägg på vampyrtemat, vad gäller ex. varför de ej är i solen, hur de lever m.m. Jag söker efter olika saker i olika böcker. Det är okay att läsa deckarskräp som är uttalat dåligt, men rör det om dåliga böcker med romantiskt tema, då blir det ramaskri.

Elin Andersson

2009-07-05

älskar denna bok , otroligt härlig

Sara Tuneld

2009-07-05

En av de mest underbara böcker jag läst. Fantasy och övernaturligt lockar mig inte men denna gillade jag starkt!!

Ellinor Stråhed

2009-07-05

Undvik denna bok! Det kan vara det sämsta som någonsin skrivits. Det finns inte en enda bra sak med den, allt (språk, karaktärer, story, vokabulär etc.) är skräp.

Ida Wikström

2009-06-20

Intressant idé men funkar tyvärr inte alls särskilt bra. Huvudpersonen har ungefär lika mycket personlighet som en rulle wellpapp. Man undrar stilla om Meyer någonsin hört talas om orden "karaktärutveckling" eller "överraskningsmoment"... för de skiner med sin frånvaro. Får en tvåa endast för att det kunde ha blivit nåt.

Sarah Mattsson

2009-06-19

Jag är besviken. Idén är bra och jag tror någon annan hade kunnat göra en vacker, spännande och välskriven bok av den. Tyvärr inte Meyer. Synd!

hille the destroyer

2009-06-15

usch, verkligen sorgligt dålig ursäkt för bok. men så har ju författaren själv sagt att hon inte kan skriva... visst, jag kan väl kanske förstå att det finns folk som gillar den, för den är ju inte komplicerad eller invecklad nånstans. det finns ju inte mycket till bakomliggande tanke när det gäller något. och karaktärerna har inga personligheter. skulle väl säga att det är en bok för sexuellt frustrerade tjejer som har svårt för böcker med handling, och som får dem att sukta efter mer...(edward)

Jennifer Andersson

2009-06-11

Jag brukar aldrig läsa böcker byggda på fiktion, men efter att ha sett filmen var jag bara tvungen. Och vilken första gång det var! Jag och resten av Sverige lamslås av denna utsökta kärlekshistoria som till allas lycka utgör första delen av ett tetralogi. Jag kom på mig själv med att tänka ”perfekt” när jag försökte komma på mindre bra saker med den. Det finns ingenting som kan förbättras med boken (möjligtvis att den vore längre). Att det vore verklighet istället och att den vackra vampyrpojken vakade över min säng när jag sov, istället för huvudpersonens. Om ett khatarsis är möjligt att uppnå är det den här boken som skapar det. Vilken person med känslor skulle älska den här boken, killar som aldrig läst en bok, gamla kvinnor och vuxna män (läs den!). Den är inspirerande och vacker, samtidigt som den är spännande, fängslande och ibland deprimerande. Jag vill också ha en pojkvän med hud som snö, ögon som kan ändra färg, intelligens och vetskap om hur det verkligen har varit de senaste 100 åren.

Bokens huvudperson är en 17 årig flicka vid namn Bella, precis i början av boken flyttar hon ifrån varma Kalifornien för att bo med sin far. I en liten stad med runt 500 invånare och där det alltid regnar, Bella avskyr regn. Hennes pappa är en riktig ensamvarg och är stadens ledande polisman. Redan första dagen i skolan upptäcker hon att detta inte kommer bli som hon förväntat sig. Precis alla kollar på henne och vill bli kompis med ”den nya tjejen”, men Bella är blyg och är inte intresserad av väsentliga saker. Men hon träffar en person den där dagen som förändrar hennes liv. Edward, en av de vackraste varelserna som finns om otroligt nog tycker Bella, pratar med henne. Det visar sig att Edward är en vampyr som inte dricker blod och lever med sina ”föräldrar” och 4 extrasyskon. Han förklaras i boken som en lång smal muskulös kille med gyllene ögon, perfekta läppar, en omänsklig skönhet och bronsfärgat hår. Och det visar sig att han kan läsa tankar, alla tankar förutom Bellas. Och denna oförståelse Edward känner för Bella och den fascination som Bella känner för Edward blir den vackraste kärlekshistorien jag läst, förklaringarna av omvärlden, personligheter och ansiktsuttryck gör att man sugs in i bokens värld och får en speciell känsla i hela kroppen och man kan riktigt känna atmosfären som bildas till dessa individer som blir allt för varandra. Edward förklarar sig som ett lejon som förälskar sig i ett lamm och Bella håller med om att hon är ett korkat lamm när Edward fyller i ”Vilket rubbat, masochistiskt lejon.”

Det är extremt svårt att skriva om den här boken då bara ett rent proffs kan förklara boken, och jag skulle få sitta länge för att ens komma in närheten av en någorlunda förklaring av hur bra den här boken är. Den får en att känna mycket mer än en hel film även fast man där ser allting klart och tydligt, hon skriver det man vanligtvis inte tänker på. Och hon får både mörka ringar under ögonen, svarta dödsfarliga ögon och hud blekare än ett liks som något väldigt vackert. Ens egen ensamhet blir påtaglig när man läser men på ett bra sätt, det känns som att man blir kär i boken men inte kan få den. Vilket ju stämmer, alla rader kan mer ses som poesi än som litteratur. Här kommer ett utdrag från ungefär mitten av boken, när de är ensamma tillsammans för första gången.

Han höjde sin fria hand och lade den försiktigt mot sidan av min hals. Jag satt blickstilla, och hans kalla beröring var en varning – en varning som betydde att jag borde vara livrädd, men jag kände ingen rädsla. Däremot upplevde jag andra känslor…
”Ser du?” sa han. ”Det går utmärkt.”
Min puls skenade och jag önskade att jag kunnat dämpa den. Mitt sjudande blod måste göra allting svårare för honom och jag antog att han måste höra det.
”Rodnaden på dina kinder är bedårande”, mumlade han och släppte varsamt mina händer, som slappt föll ner i mitt knä.

Cecilia Isaksson

2009-06-11

Jag älskar "Om jag kunde drömma" och även om jag inte tycker om fortsättningarna så är det fortfarande bra ungdomsböcker. De är relativt lättlästa och spännande :)

Katarina Åberg

2009-06-11

Väldigt lätt att fastna i och en bok som förföljer en...MEN...i eftertanke är den rätt enkel, naiv och ofeministisk. Men jag gillar verkligen humorn!

Maria Josefsson

2009-05-26

Jag kan ju börja med att erkänna att jag såg filmen innan jag läste boken (även om jag var sen med bådadera). Historien tycker jag överlag är okej, inte överväldigande men ändå tilltalande. Filmen presenterar dessutom historien oerhört snyggt, vilket nästan är det som imponerar mest på mig.

Boken tycker jag överlag har ett ganska uselt språkbruk och är full av klyschor. Ändock fastnar jag i den, mest beroende på de förtydliganden den ger åt filmen. En del repliker förstår jag helt plötsligt innebörden av och jag vill veta mer om den värld som presenteras. I mitt tycke är den världen betydligt intressantare än själva kärlekshistorien, vilket jag egentligen inte riktigt vet om det är något positivt med tanke på hur stor vikt som läggs vid just kärlekshistorien.

Det är i alla fall en bok som jag upplever som fängslande och den får en stark trea.

Linn granberg

2009-05-16

Jag älskar denna bok och böckerna i samma serie. Jag sträck läste boken i en dag.
Kärleken mellan Edward och Bella är både spännande och unik, vilket gör boken intressant