Om In i vildmarken

Krakauer, Jon

Efterordet av författaren och bergsbestigaren Jon Krakauer till In i vildmarken. Om In i vildmarken: I april 1992 begav sig den tjugotreårige amerikanen Christoper McCandless ut i Alaskas vildmark för att ensam vandra runt i naturen - utan mål, och utan att ens ha någon karta med sig. Innan han gav sig av hade han gett sig själv ett nytt namn: Alexander Supertramp. Han hade skänkt bort sina besparingar, övergett sin familj, bränt sin bil och sina kontanter och bestämt sig för att starta ett helt nytt liv. Fyra månader efter att han gett sig av hittades han död av en jägare. Han hade svultit ihjäl.

ElinsBokhylla

2020-08-28

Boken handlar ju framförallt om den unge mannen som på eget bevåg gav sig ut i vildmarken och levde sitt liv, Chris McCandless som levde för det fria och naturen. Men ändå kändes det mer som att jag läste en bok om Jon Krakauer och flera andra upptäcktsresande män och inte alls om huvudpersonen. Vilket jag tycker är otroligt tråkigt då boken inte alls höll upp till mina förväntningar.

Även om jag till viss del förstår att Jon Krakauer vill ta upp exempel på andra upptäcktsresande män och hur de överlevde och inte överlevde ute i vildmarken så tycker jag att dessa stycken var alldeles för långa och intresserade mig väldigt lite.
Jag förstår och ser parallellerna mellan John McCandless och de andra männen så tycker jag att de tar upp alldeles för mycket plats och tid i boken, plats som istället hade kunnat ges till den riktiga huvudpersonen, McCandless.

Kapitlen var väldigt långa och sidorna kompakta vilket gör det svårare för mig att hänga med i texten, samt att det var en del svåra ord som jag inte riktigt förstod vad de hade för mening överhuvudtaget.

Eftersom det var många delar i boken som inte handlade om McCandless så tappade jag intresset väldigt ofta. En del stycken hoppade jag till och med över för att jag inte fann de intressanta, speciellt de styckena som handlade om Jon Krakauer. Jag upplevde att Krakauer på många sätt försökte göra boken till sin egen, på så sätt att han ofta tog över berättelsen med sina egna upplevelser, känslor och tankar. Vilket är lite komiskt eftersom han skrev i förorden att han skulle vara så transparent som möjligt, något jag inte tyckte att han lyckades med.

De kapitlen och delarna som faktiskt handlade om Chris McCandless var väldigt intressanta och det var en hel del saker som jag inte visste om innan jag läste denna bok. Hela historien om John McCandless är otroligt sorglig, det verkar som att han inte riktigt fann glädje eller lycka någonstans, hur mycket han än letade. Men det är väldigt fint att läsa och ta del av historierna från de människor som han har mött under sin långa resa, många fina människor som verkar ha sett den fina mannen bakom oron, vare sig han kallade sig Christopher McCandless eller Alexander Supertramp.

In i Vildmarken av Jon Krakauer är en detaljerad och intressant bok om en väldigt sorglig men ändå fin historia om John McCandless. Även om jag hade önskat att boken skulle handlat lite mer och just McCandless så är boken bra och välskriven. Det är lätt att se att Krakauer har arbetat väldigt mycket och länge inför denna bok, att hans research är enorm och att han har lagt ner mycket tid på att få dela med sig av berättelsen om Chris McCandless.