Om hjärtat ännu slår

Trosell, Aino

| 2000

Den stackars garveriarbetaren hade garvats till döds i det roterande karet. Hur länge hade han levt? En, kanske två timmar? Och ingen hade hört hans rop! Bara någon som hatar bortom förnuftets gränser kan döda så. Men polisen säger att det var en olyckshändelse... Sedan vill väninnan Ingeborg inte berätta mer. Själv har Siv fullt upp med gamlingarna på servicehuset där hon arbetar. Men när Jan bedrar henne flyr hon och riktar sin vrede mot den garveriarbetare hon tror orsakade dödsolyckan. Ju mer hon frågar, desto mer trovärdig finner hon Ingeborgs mordteori... En thriller om svek och förstenade människor som förnekar allt och hellre tystar med våld än låter sanningen nå deras smutsiga byk. Aino Trosell, välkänd författare med stort socialt engagemang, gav 1999 ut sin thriller Ytspänning, för vilken hon tilldelades Poloni-priset. Om hjärtat ännu slår utsågs av...

2023-11-20

Omläsning
En samling människor: en känd skådespelare, en jurist, en lokal politiker och tre journalister. Män och kvinnor i olika åldrar. Alla faller de offer för samma nynazistiska organisation.
Men så till vardagen.
Siv Dahlin är en alldeles vanlig, något småmullig kvinna i fyrtiofemårsåldern. Hon tycker om att läsa tidningarnas bröllopsnotiser. Nyheter på tv knäpper hon som oftast av och föredrar istället stickbeskrivningar och matrecept:
"Jag är flugan på väggen, mönstret i tapeten. Jag är någon man knappast noterar, fast jag själv tycker mig allt för omfångsrik kan jag stå mitt i skeendet utan att någon tar någon särskild notis om mig. När den dåvarande föreståndaren efter ett halvår ännu inte lärt sig mitt namn, kapitulerade jag. Då förstod jag: Flugan på väggen, det är jag det. "Akta tapeten, jag sitter där"..... Också mina jobb har varit osynliga. De har bara synts i antitermer. När det inte blivit städat. När maten inte varit färdig. När bussen inte kommit i tid. Jag är en sådan där, hon, vad hon nu heter?"
Hon har livlig fantasi, tycker om att dagdrömma och är aningen naiv. Men också temperamentsfull. Hon jobbar sedan över tjugo år tillbaka som undersköterska på ett vårdhem i Göteborg, är gift med den politiskt aktiva Jan sedan många år och tillsammans har de den nu utflugna dottern Åsa.
Siv planerar inför Jans födelsedag samtidigt som vardagen pågår. Snart inträffar dock två stora chocker för henne. Hennes älskade moster Ingeborg dör, trots att hon nyligen pratat med henne och hon verkade inte det minsta sjuklig. Och som om det inte räckte så visar det sig att Jan är henne otrogen med en smal, yngre och högutbildad jurist som han träffat via jobbet. Laxen hon inhandlat till Jans födelsedagsfest hamnar likt klister upp över väggarna och strax efteråt lämnar Siv honom. Hon lämnar dessutom aningen brådstörtat sin anställning i Göteborg och återvänder till sina barndomstrakter, en liten avbefolkningsbygd i Dalarna där lugnet och tryggheten finns (tror hon). Hon inbillar sig att man enbart blir nedslagen, våldtagen och mördad i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö. Hon tar över Ingeborgs fallfärdiga stuga och efter många om och men lyckas hon få anställning på det lokala garveriet där en gång hennes morfar arbetat. Hon får snart arbetskamrater som hon mer än gärna slänger käft med och så börjar hon umgås med sina närmaste grannar, Marianne och Niels. Livet ser med ens mycket ljust ut för Siv.
Men så händer en hemsk olycka på garveriet nattetid och en ung grabb förolyckas. Polisen och ledningen säger att alltsammans var en fruktansvärd olycka, men Siv med sin livliga fantasi tror annorlunda och börjar evigt pladdrande sin egna lilla efterforskning efter en eventuell mördare. Snart tror hon sig se mördare överallt omkring sig.
Som om det inte räckte så hittar hon en mystisk låda som visar sig inneha ett register på Sveriges alla judar från andra världskriget i Ingeborgs jordkällare. Vad gör den där? Hon förstår ingenting. Vem kan hon egentligen lita på? Kommer Siv klara sig eller kommer hon också falla offer?
När jag läser om den här boken så slår det mig hur rent ofattbart klantig Siv är som amatördetektiv. För att inte tala om vilken enorm sladdertacka hon är.😁 Men det är också en del av hennes stora charm. Hos polisen slänger hon ut sina teorier och när de vill ha något form av bevis, så svarar Siv att hon inte har några bevis, att hon enbart känner på sig ett och annat. Men kan man verkligen lita på sin intuition?
Det här är den första boken om anti-hjältinnan Siv Dahlin. Det är lika mycket en fascinerande arbetarroman som en spännande deckare. Miljö och naturskildringarna är superba och karaktärerna trovärdiga. Här finns också en stor del charm och jag har inte tråkigt för en minut.
Den här kan jag varmt rekommendera- men det kanske inte är någonting för er som föredrar en "vanlig" deckare?
Toppbetyg!

Lilian Lidforss

2015-07-10

En utomordentligt bra och spännande Siv Dahlin-deckare!/Lilian

2015-07-10

Skildringen av miljöer och samhällsfenomen är fantastisk, men samtidigt blir det lite för pratigt. För att inte säga barnsligt när parrelationen beskrivs.

Glada Gunvor

2014-06-30

Välskriven och spännande på sina håll. Dock lite väl mycket för mig ganska ovidkommande information på sina håll. Bra uppläsare.

Ethel Åslund

2012-03-22

En ganska ok bok. Jag hade föredragit att det inte varit någon kriminalroman - jag har svårt för amatördeckare, särskilt klantiga sådana, och jag hade svårt för den här histoiran också.

Ulrica Wilén

2009-09-19

En helt ok bok. Kringberättandet är dock mer än vad jag förväntar mig om jag föresätter mig läsa en kriminalroman. Tydligen Trosells stil, och absolut inte fel. Men det blir inte vad jag förväntat.