Om friheten

Mill, John Stuart

| 1984

Ett glödande och vältaligt försvar för den individuella friheten, så långt den är förenlig med andras frihet. Bokens huvudsyfte är att ange de faror som följer i demokratins spår och visa hur man skall skydda sig mot dem. Mill definierar regeringsmaktens uppgifter och begränsningarna för dess maktområde. Han varar för faran av ett socialistiskt samhälle där alla är likadana och personligheten förkvävs. Han belyser också den makt som den allmänna opinionen kan utöva på medborgerliga friheter. Översättning Olof Nordberg John Stuart Mill var filosof, nationalekonom och politiker. Om friheten, utgiven 1859, är hans mest berömda skrift.

Linus R

2012-07-12

Mill tillhör utan tvekan en av de stora, hyfsat moderna tänkarna. Att balansen mellan individens frihet och kollektivets bästa är en av de absolut största utmaningarna för våra styrande visar han med stor skicklighet. Han känns verkligen som före sin tid när han tar ställning för kvinnors rätt till lika bestämmande, barns rättigheter och statens/opinionens skyldigheter att tillse dessa, samt inte minst, mot teokratin - dess ondska och hot mot alla former av friheter.

Max Kern

2010-03-23

Det intressanta i denna bok görs mer intressant genom den bok som publicerades efter hans död, "Om den sociala friheten", där han själv kritiserar vissa av de slutsatser han kommit fram till i "Om Friheten"!