Om en pojke

Hornby, Nick

| 1998

Marita Stadler

2016-04-30

Sjlvklart jttebra om en yuppie och hans frhllande till en ung pojke. Om att ta ansvar och att vxa upp, p ett mycket humoristiskt och underhllande stt.

Johannah Persson

2015-04-13

Nja helt ok

Lars Wekell

2014-12-24

Trevlig

Johan Unga

2014-10-18

Som s ofta r boken betydligt bttre n filmen.

2014-06-27

Denna gillade jag inget vidare

Artur Foxander

2014-06-12

Det hr r en bok om att ljuga. Det ljugs frn brjan till slut och fr att dlja lgnerna hittar man p nya. Det blir lite av en frvxlingskommedi, men det r snarare sorgligt n roligt. Trots de djupt osympatiska karaktrerna har boken en hel del pong som kommer fram om man ger lgnerna en chans.

Monika Jacobsson

2014-04-25

Ls boken och undvik filmen

Louise

2013-07-03

En stark lsupplevelse fr mig. Bra skildring av en deprimerad mamma. Jag minns att jag grt vid ngot tillflle.

Nicklas Bjrk

2013-06-10

Trevlig och smmysig historia. Ett bra tidsfrdriv.

Bjrn Math

2012-11-19

Boken om listor var bttre. Dock ett trivsamt tidsfrdriv.

Erik Eriksson

2012-10-20

Smtrevlig bok som blivi film. En bra semesterbok som man kommer ihg episoder ifrn!

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Gillar nstan alltid Nick Hornby. Humorn r vldigt "rakt p" utan att vara plump.

Emma Edenborg

2012-07-15

Det r en bok som berr med mycket hjrta.

Catrin ....

2012-04-02

En stor besvikelse.

Klas Forsman

2012-03-13

Tyckte nog en 3a nr jag lste den men upptcker att jag fortfarande reflekterar och minns olika situationer ur boken. Med andra ord den vxer ven efter att man lst den.

David Schwieler

2011-12-07

Kan skriva om den. ....

Andreas Ruuth

2011-11-15

En av de absoluta favoriterna. Skert den bok jag lst flest gnger. En av dem i alla fall.

Ida

2011-11-10

Jag skratta hgt mnga gnger nr jag lste denna bok. Bttre n filmen.

2011-08-01

Jag gillar ALLTID Nick Hornby och denna bok r inget undantag... Dock r jag starkt frgad av filmen nr jag lser boken och har svrt att f egna bilder av skeendet... men oavsett det s r det ju en fin berttelse om vnskap men ox om svrigheten att vara barn, frlder, ja mnniska...

Marianne Strandberg

2011-04-17

Rolig!

Mysig och rolig, samtidigt som den r lite allvarlig.

Detta r en lttlst bok, som speglar vr tids tillstnd bland mnniskorna. Fast den har ett lyckligt slut och gr p s stt emot tidsandan. S det kanske r en nskefantasi att en liten pojke kan uppfostra en hoppls ungkarl?

2009-12-10

Betyget avser filmen.

2009-12-10

Betyget avser boken.

Robert Krook

2009-11-08

En hrlig bok som lmnar en god knsla. Jag fljde pojkens liv med spnning.

Hanne Jensen

2009-10-25

Boken r iaf bttre n filmen!

Maria Sohlman

2009-10-12

Den bsta av Hornbys bcker, tycker jag. Filmen blev ocks lyckad...

Niklas Olsson

2009-09-24

Inte helt i klass med Nick Hornbys andra..

Lotta Norn

2009-09-09

Lste boken p svenska (Om en pojke), men den fanns inte med p listan.

Malin Johansson

2009-08-16

Underhllande bok (dock p svenska), som vanligt var boken bttre n filmen och jag skrattade gott vid ett par tillfllen.

Sofia kerberg

2009-07-04

Klart att sjlva upplsningen r ganska uppenbar -- att alla karaktrer kommer att n ngon slags frnjsamhet/tillfredsstllelse med sina liv och eftersom det inledningsvis ocks r s extremt uppenbart exakt vad som inte funkar med deras liv frn brjar blir inte heller de nya livens innehll srskilt verraskande. Men en hyfsad feelgood-knsla och inte minst beskrivningen av Fionas depression och konskvenserna av den knns lite annorlunda. ven om den kanske lser sig lite vl enkelt.

Maria Blomkvist

2009-07-01

Jag lste "Om en pojke" frsta gngen nr jag var ngonstans i karaktren Marcus lder. Fr mig var det alldeles fr tidigt. Nr jag nu har lst den omkring 7 r senare s mste jag sga att jag tycker den r underbar. Marcus och Will r ett par ganska udda karaktrer men de knns nd verklighetstrogna. Att flja hur de bda vxer och utvecklas under ret de lr knna varandra genom Hornbys humoristiska och insiktsfulla sprk gav i alla fall mig en hel del skratt.

Johanna Falkered

2009-07-01

Kndes mest larvig enligt mig, vldigt feelgood och frutsgbar.