Om du vill

Helle, Helle

| 2016

Roar, 48 år, är ute på sin första joggingrunda i skogen när han springer vilse. Där möter han en annan löpare, en kvinna, som också försöker hitta ut ur skogen. De är helt avskurna omvärlden, det finns ingen mobiltäckning. Snart kommer kvällsmörkret och kylan och de tvingas söka skydd. På ett trevande sätt börjar de att dela med sig av sina livsöden. Roar som hela livet levt i ensamhet finner sig plötsligt fascinerad av kvinnans berättelse och hur den letar sig in i honom. Eller är det bara inbillning? Talar de som två moderna människor egentligen bara förbi varandra? Kanske är inget som det är. Fast det beror förstås på, om det är. Med sin nya prisbelönade roman har Helle Helle ytterligare etablerat sig som den just nu mest hyllade danska romanförfattaren. Om du vill har nominerats till Nordiska Rådets Pris 2015.

John C

2016-10-15

Två människor som går vilse i skogen möter varandra och försöker klara sig därifrån. Det ges tillbakablickar av deras liv som varvas av hur de löser sin nuvarande situation. Helt ok men läsningen känns poänglös för det mesta.

2016-08-28

Kan inte säga att det här var någon stor läsupplevelse. På insidan av bokens uppslag får vi som läsare information om vilka andra danska författare översättaren översatt. En av dessa är Ida Jessen och hos henne, finner jag, en mycket mer spännande samtida dansk berättarröst.