Om du bara visste

"Caroline Säfstrand har skrivit en roman som värmer och som stannar kvar länge. Hon har en egen röst och hennes berättande får mig att tänka på Kerstin Thorvall, Elise Johansson och Thérese Söderlind."- Feelgoodbiblioteket"Om du bara visste är en svensk liten sommarkaramell." - Boktokig "Om du bara visste" är en vacker och fängslande roman om två kvinnor som möts över generationsgränserna och deras kamp för att ta makten över sina öden.När Elin en dag hittar en förlovningsring i pojkvännen Zachs ficka får hon panik. Hon packar en väska och beger sig hals över huvud till Hallands Väderö en plats som hon svurit på att aldrig återvända till. Här får hon dela fyrvaktarbostad med Anja, en äldre dam som kommit till ön för att måla. Båda plågas av smärtsamma minnen från det förflutna och släpper inte gärna någon inpå livet, men efter en regnig kväll i en kohage rämnar några av de murar de ägnat...

Lollos Bokhörna

2019-08-06

Vilken vacker och sorglig bok. Jag fängslades från första sidan och kunde inte lägga ifrån mig boken. Vänskapen som växer fram emellan Anja och Elin är så fint beskriven. Båda två med tunga minnen från förr som är jobbiga att bära.

Caroline kan konsten att beskriva och beröra med sina berättelser. Texten flyger fram och bit för bit får vi veta vad det är som tynger de båda kvinnorna. De behöver varandra för att bli fria igen. ”Om du bara visste” är en finstämd bok om kärlek, men också om att vara fångad i något man inte kan ta sig ur. Det är en vacker, sorglig och väldigt bra bok! Rekommenderas varmt!

M E

2019-01-06

Här och där i tiden. Synkroniseringen ej bra.

Madeleine Larsson

2016-06-11

Riktigt mysig bok. Lite seg i början, men sen!

Nina Gustafsson

2016-05-20

Blir inte alls intresserad av dessa levnadsöden utan skummar förstrött genom boken. Tråkig.

E W

2016-01-18

Tråkig och förutsägbar. Överdrivet dramatiska karaktärer, svåra att relatera till. Amatörmässigt beskrivna miljöer, som om jag läste en novell av en högstadieelev snarare än en publicerad författare. Goda nyheter är att den är lättläst, för de som uppskattar böcker av den kvalitén.

Berit WT

2016-01-08

Förutsägbar och sentimental var orden. Gjorde mig enbart irriterad

Ma Coon

2015-11-14

En fin och varm berättelse med både skratt och tårar. Den väckte något i mig...

Gunnel Lindström

2015-10-24

Denna bok var inte feelgood för mig. Blev snarare irriterad och besviken över att hela handlingen var så förutsägbar och sentimental.

Louise Ö

2015-10-17

Jag gillade den!! Det hände mycket. Historien vände hela tiden. Två kvinnor med ganska eländiga liv och uppväxter och så vävs historien ihop på slutet. Bra!

Emma

2015-08-18

En fin historia, definitivt läsvärd. För mig blir det kanske lite FÖR uttänkt (utan att avslöja för mycket; oj nu råkade de stöta ihop där, nu råkade hon stöta ihop med hans familj efter alla år..) visst att världen är liten men ändå ;) psykisk sjukdom hos föräldrar är ett viktigt ämne att skriva om, samtidigt kanske jag önskar att hon beskrivit mamman med ännu lite mer nyans, inte så ond, det är väl ändå det vanligaste hos psykotiska... Tappade intresset mot slutet. Men även om det handlar om tragiska livshistorier så är det här trevlig läsning som må-bra-bok.

2014-06-24

En relationsroman om en ung och en gammal kvinna som möts på en ö en sommar.

Ett slags feelgood-roman som är lätt att läsa, men ändå inte alltför lättsam, utan boken innehåller även djup och smärta.

Jag tyckte mycket om boken, och kan helt klart rekommendera den.