Om döda ont

Koppel, Hans

| 2013

Hans Koppel har med Om döda ont skrivit ytterligare en psykologisk thriller med skickligt hårdkokt driv och med ett persongalleri som går utanför de gänge standardnormerna för svenska deckare och thrillers. Möjligen inbillade hon sig. Hon fick lätt för sig saker. Som nu när hon stack nyckeln i dörren och kände att något inte stämde. Det var en svag känsla, flyktig och inte tillräcklig för att agera utifrån, men den fanns där. Mona öppnade och klev in. Föraningen växte till visshet, någon var i lägenheten. - Hallå? ropade hon försiktigt och kikade mot vardagsrummet. När hon såg kvinnan ryckte hon till och drog in luft vilket var opraktiskt eftersom hon inte fick till något skrik under den bråkdel av en sekund som hon ännu hade chansen. En påse pengar på avvägar, en dansk nattklubbsdrottning utan skrupler och ett gammalt ouppklarat dödsfall. Allt korsar Calle Collins väg och snart är...

Anders H

2015-09-09

Rörig med många personer som man måste hålla i huvudet. Fångade mig inte alls.

Jag fick av en händelse se på Storytel att det fanns en del 3 i serien Kommer aldrig mer igen. Den måste jag bara läsa. Del 1 och 2 var så in i Norden bra och spännande. Så förväntningarna var förstås skyhöga när jag började lyssna dessutom var det ny uppläsare IGEN. Hur kan man köra tre olika uppläsare i en och samma serie. Harald Leander var inte dålig men det tog LÅNG tid att vänja sig vid hans röst. Denna är en blek kopia av de andra två, rörig på något vis men jag lyssnade klart i alla fall.

Inte alls lika bra och spännande som de två föregående. Men lättläst.

Marita Ryen

2014-06-03

Spännande och otäck bok. Bra uppläsare. Slutet kom lite abrupt.

Glada Gunvor

2014-01-05

Slutet var verkligen uruselt. Annars tycker jag att boken var smårolig och småmysig.

2013-12-25

Lättläst, småspännande och bitvis även smått humoristisk! Inte lika bra som del 2 i trilogin, men betydligt bättre än ettan! Boken påminner mig bitvis om Jenny Berthelius 70-talsdeckare, vilket var en positiv överraskning. Ett litet minus dock för slutet som kom lite väl fort för mig, men på det stora hela en riktigt spännande och smårolig thriller. Väldigt bra uppläst av Harald Leander. Rekommenderas!

2013-11-21

Det här är den tredje och sista boken i Hans Koppels trilogi. Alla tre böckerna är helt fristående från varandra.

Den första boken heter ?Kommer aldrig mer igen? (5,0 i betyg från mig), och den andra boken heter ?Kom ska vi tycka om varandra? (4,5 i betyg från mig), och den här tredje boken, ?Om döda ont? får 4,0 i betyg från mig.

(Har även läst två böcker till av Hans Koppel, ?Hemvändaren? (4,0), och ?Vi i villa? (4,0)).

Rekommenderar verkligen Hans Koppels böcker. Han har ett härligt flyt i sina böcker, och en skön lite svart humor.

Jennifer Tydén

2013-11-12

Inte alls så bra som Koppels böcker brukar vara...