Om det var krig i Norden

Teller, Janne

| 2016

Föreställ dig att det är krig ? inte i Irak eller i Afghanistan eller i något annat avlägset land ? utan här i Europa, i Sverige, hos oss. Med Om det var krig i Norden bjuder Janne Teller in läsaren till ett tankeexperiment. Genom att vända på perspektiven får hon oss att förstå vad det innebär att vara flykting. Med den här lilla boken, utformad som ett pass, väcker författaren stora frågor om tolerans och medmänsklighet. Janne Teller föddes 1964 i Köpenhamn med österrikisk/tysk familjebakgrund. Hon har studerat statsvetenskap och arbetat som rådgivare åt FN och EU runt om i världen, med konflikthantering och fredsprocesser. Sedan 1995 ägnar hon sig åt sitt skrivande på heltid och bor i New York. Bakom bokens illustrationer står den prisbelönta danska illustratören Helle Vibeke Jensen. Om det var krig i Norden har fått stor uppmärksamhet och strålande recensioner runt om i...

Gullis lästips

2022-02-28

Det här tyvärr en väldigt aktuell bok med tanke på vad som händer nu mellan Ryssland och Ukraina.
Det är en viktig bok som berör och som väcker många tankar och där den spegelvänd flyk­tingrealism kryper in under huden. Det här är en liten bok med stort innehåll som endast innehåller några tusen ord, men det ord som känns. Varenda stavelse, kryper in under huden och skakar om ens trygga tillvaron.

”Om det var krig i Norden” är tankeexperiment och inbjudan till alla oss Svenskar, för att vi ska få en bild av flyktingars tillvaron, inte att se med flyktingars ögon som har kommit långt ifrån till Sverige. Utan med sina egna ögon se sina Svenska trygga liv vändas upp och ner av ett förhoppningsvis otänkbart krig mellan dom nordiska länderna. Genom att vända på perspektiven får författaren @Janneteller oss att förstå vad det innebär att vara flykting.

För tänk om det skulle blir krig och det var du som blev flyktig i ett främmande land, att vända på världen att se hemma som borta, att se dig som mig, vänner som fiender. Boken ”Om det var krig i Norden” får alla dina föreställningar om dig själv att svindla i fritt fall.

”Om det var krig i Norden” är en liten bok, utformad som ett pass där författaren försätter läsaren i flyktingens position och väcker frågor om tolerans, medmänsklighet, krig och flykt.

Via Gullis lästips blogg kan ni ta del av den fullständiga bokrecensionen med tillhörande lärarhandledning, samt tips på hur man kan prata med barn om oron för krig, samt en bokaffisch med barnbokstips med böcker om krig och flykt.

Systrarnaböcker

2018-05-02

Jag tycker den är helt okej. Inte den bästa boken men samtidigt inte den sämsta. Jag har inte fått mer förståelse och inblick för hur det är att vara flykting än jag hade innan men det är en intressant bok ändå. Jag tycker att den är rolig med alla illustrationer vilket får mig att känna lite mer än om det bara varit text.

Per Englund

2018-03-19

Hur ska jag kunna leva mig in i boken om allt är det vildaste fantasierna

Anna Hedenstedt

2015-10-26

Viktig liten bok med stort innehåll.

Denna bok var helt okej

En väldigt givande och tankeväckande liten bok som på ett fascinerande sätt får en att verkligen förstå hur det skulle vara att hamna i ett annat land som flykting.
En bok man önskar alla fick möjlighet att läsa.

Satu Koivukangas

2014-03-07

Satu Koivukangas

2014-03-07

En mycket bra bok som alla borde läsa. Tänk om....

Lotta Berling

2013-09-24

Effektiv. Det finns forskning som visar att litteratur kan öka vår empatiska förmåga, och det här är verkligen en bok med förutsättningar att göra just det. Janne Teller vill påminna oss om att "alla människor är födda lika, och allt vad ni vill att människor skall göra för er, det skall ni också göra för dem."

Anna Nyman

2013-08-07

Det är ju så enkelt och självklart, men ändå lyckas författaren ge nya insikter.

Jenny Eriksson

2013-03-25

Linnea Lindström

2013-02-18

Mycket tänkvärd bok!

Elisabeth Karlberg

2012-12-31

Mycket bra och tänkvärt litet häfte!

Ganska ytligt och naivt, men ändå tänkvärt och viktigt. Kommer dock gå över huvudet på de politiskt defekta som ens tänkt tanken att rösta på Sverigedemokraterna.

2012-10-27

Tänkvärd. Behöver läsas bl.a i skolorna och diskuteras kring. Hur är det egentligen att vara flykting. Svårt att föreställa sig men allt kan hända.

Oskar Henriksson

2012-10-27

Nja, alltså den här boken är ju rätt hajpad...men jag är skeptisk...visst själva konceptet och layouten är tilltalande men innehållet är i stort sett obefintligt. Författaren beskriver ett scenario där flyktingsituationen är den omvända, det vill säga det är vi Svenskar som tvingas fly, i det här fallet till Egypten. Och det är absolut en tanke som är värd att begrunda...och en tanke som gör det lite lättare att förstå situationen för dagens flyktingars...men författaren har ju inte tagit denna tanke ett enda ynka steg vidare. Visst väcker författaren tanken om hur det skulle vara att vara flykting...men detta är väl knappast en tanke som inte alla svenskar redan funderat på någon gång?

Så jag blev besviken...hade hoppats på att författaren hade fördjupat resonemanget och dragit det ett par steg till. Boken är mycket kort och läses bokstavligen på en kvart. Som det är nu känns boken möjligen meningsfull för elever på lågstadiet. Det bästa med boken är dess layout i form av ett pass samt de coola bilderna.

Oskar Henriksson

Anna-Lotta Jadinge

2012-10-18

Jag sällar mig till kören. Boken är viktig, viktig, och den borde läsas av alla och envar.

Gunvi Lundqvist

2012-10-06

Boken för ALLA! Här svänger författaren på steken, vi blir flyktingar flyr till demokratiska Egypten, araberna vet inte vad de skall göra med folket från Nordlandet, de kan ju bara vända papper, kontorsfolk och inte kan de språket heller. Mycket läsvärt, du läser den i ett rapptag, köpte den på bokmässan och fick den signerad, även seminariet som hade samma namn var mycket bra.

Marianne Skoglund

2012-09-26

En viktig, VIKTIG bok som jag hoppas att högstadielärarna får nys om och integrerar i undervisningen. Enkelt och sakligt blir vi satta i flyktingens sits i ett skräckscenario där krig utbrutit mellan de nordiska länderna. Naket och inte det minsta effektsökande skildrar Janne Teller skräck, flykt och utanförskap på ett sätt som borde slå an hos de flesta. Lärare, läs och diskutera med era elever!