Om allt vore annorlunda

Mac Donald, Sanna

»Sanna Mac Donalds debutroman - en stark, vardagsrealistisk berättelse om kärlek och mod; skam och skuld, som utspelar sig 2017 och 1937. Språket är följsamt med skicklig gestaltning och ett innerligt gehör för karaktärernas känslor. Om allt vore annorlunda utmanar dessutom fler normer än heteronormen och är således intressant på flera nivåer.« Betyg 5 av 5 BTJTre generationer, två förbjudna kärlekshistorier, tusen normer att bryta. När Evert dyker upp på barnhemmet väcks känslor i Rune som han inte alls känner igen. Evert får honom att le och plötsligt bryter Rune mot regler han tidigare alltid följt, han som varit skötsam och en av biträdenas favorit ända sedan han lämnades på barnhemmet i sexårsåldern.Anna älskar Tove, för med Tove känner hon sig levande på ett sätt som hon aldrig upplevt med Mattias. Ändå är det Mattias hon är gift med, och att utsätta honom...

Rosita Söderström

2023-02-21

En regnbågspärla till bok, utgiven 2019 men först i fjol – när våren knackade på dörren – beställde jag ett exemplar direkt från författaren. Dock legat i min tbr-hög till förra veckan. Och vilken bladvändare! Den som väntar på något gott...

Svår att lägga ifrån sig! Inte minst för att det är korta men händelserika kapitel, som pendlar mellan tre olika karaktärer:
# Rune, barnhemsbarn, år 1937, som förälskar sig i Evert just när våren börjar spira.
# Anna, lärarinna och tvåbarnsmor, som är förälskad i lärarpraktikanten Tove.
# Douglas, en snart 80-årig man på ett Öländskt ålderdomshem, som längtar hem till sin villa och sörjer det han förlorat.

(Anna och Douglas följs under år 2017)

Jag lovar – det vore märkligt om du/ni inte blir berörda av denna känslofyllda och berörande, välskrivna bok.

Här finner ni ett mångnyanserat spektra, vad gäller karaktärsskildring. Ett spektrum, så väl av färgnyanser som känsloyttringar.

Om allt vore annorlunda, utspelar sig under april - juli, så passa på att lära känna denna famn av fiktiva karaktärer i den annalkande våren, placerade i verkliga miljöer, så som Stockholm, Öland och Zakynthos.

En samtida men också historisk relationsroman, där samkönade relationer får ta plats – men inte utan komplikationer.

Varning, inte minst för upprördhet och tårar!

Tacksam att jag har fortsättningen – Allt som en gång var – hemma. Tack Sanna!

oj oj oj vilka underbara kärleks historier det finns. Om allt vore annorlunda är en sprakande och helt underbar bok som inte lämnade mig oberörd.
Känslorna hos karaktärerna är så verkliga så det nästan går att ta på dem. Då det är i olika tidslinjer så är kärleken inte helt okomplicerad. Mycket välskriven med smärta, rädslor och hur känslor kan tas i olika riktningar men även vara sann mot sig själv. Kärleken finns överallt oavsett vem man förälskar sig i.

Denna bok har en väldigt passande titel till innehållet.😊 En minst sagt annorlunda bok dessutom. En gripande bok med karaktärer som man lätt kunde leva sig in i hur deras situation var. Författaren har verkligen lyckats få boken väldigt verklighetstrogen. Många, många och åter många har kämpat med liknande historier i sitt verkliga liv både nu och då. Det är omöjligt att inte bli berörd av boken och den känns viktig och väcker tankar.

Sarasbokhyllor

2020-01-12

Vi får tre olika historier: Douglas som 2017 sitter på ålderdomshemmet. Han längtar till sitt hus och efter en förlorad kärlek. Läraren Anna som är gift med Mattias men älskar Tove. Rune, som älskar Evert. Rune följer vi på ett barnhem 1937 och då ansågs homosexualitet vara en sjukdom. Det var dessutom förbjudet och de två tonåringarna får smyga med sin kärlek. Anna får vi följa 2017. Eftersom hon lever i en relation så är hennes kärlek också förbjuden. Hon har dessutom två barn och hur gärna hon än vill vara med Tove så törs hon inte lämna Mattias och barnen. .

Så fina beskrivningar och ett underbart språk. Jag sträckläste! Så otroligt varmt och vackert skrivet om kärlek men även om hur smärtsam kärlek kan vara. Jag är väldigt svag för historier som växlar mellan nu och då och Sanna guidar hos mellan 1937 och 2017 tryggt och säkert. Man tappar aldrig bort sig som läsare.

Detta är en bok som länge kommer att finnas kvar i hjärtat. Jag ser fram emot att läsa mer av författaren. En mycket viktig historia som förhoppningsvis hittas av många läsare.

2019-12-03

När Evert dyker upp på barnhemmet väcks känslor i Rune som han inte alls känner igen. Evert får honom att le och plötsligt bryter Rune mot regler han tidigare alltid följt.

Anna älskar Tove, för med Tove känner hon sig levande på ett sätt som hon aldrig upplevt med sin man Mattias.

Hennes bok är också väldigt bra. En berättelse om kärlek, i dåtiden förbjuden, i nutiden tillåten men kanske svår att acceptera.

Jag berörs så av Runes historia, hur kärleken till Evert växer fram, men en kärlek som är förbjuden på 1930-talet. Jag berörs också av Anna som älskar Tove, men är gift och hur ska hon kunna lämna sin man?

Det är en lätt men tung historia att läsa. Sannas text flyger fram och jag vill inte riktigt att den ska ta slut. ”Om allt vore annorlunda” är en berättelse om att våga bryta mot normer och regler. Men också en berättelse om att våga vara den man vill vara, att det är viktigt att få vara den man vill och älska den man vill. Jag tyckte väldigt mycket om Sannas berättelse, den fick mig att känna och tänka efter. Den fick mig att fälla en tår!

Ifiyenia

2019-10-11

Sanna Mac Donald är träffsäker och klockren i sitt språk, det är helt galet att det här är en debut. Berättelsen, berättelserna... Både separata och sammanflätade i sin helhet är de så starka, otroligt berörande. Och äkta. Ämnet så viktigt, och förkrossande att detta varit verklighet för så många. "Om allt vore annorlunda" är en absolut fullträff. Borde bli obligatorisk läsning för unga, och filmatiseras som miniserie. Det tror jag den skulle bli underbart vacker som. Författaren har fångat så mycket inom dessa pärmar, och jag saknar ingenting.

Emelie Ljungberg

2019-08-25

Rune och Evert träffas i slutet av 1930-talet på ett barnhem. De är båda i tonåren och förälskar sig i varandra. På den tiden är homosexualitet olagligt och ses som en sjukdom. Det är så svårt att förstå hur kärlek någonsin kan ses som något fult och sjukt... Anna och Tove träffar varandra som vuxna i nutid och trots att förståelsen är större idag så brottas Anna med sina föreställningar om hur hon som kvinna och mamma ”borde” vara. Heteronormen är stark, även idag. Sanna Mac Donald lyckas verkligen beskriva de båda parens kärlek så fint, verklighetstroget och vackert utan att det blir banalt. Boken lämnar mig varm i hjärtat och karaktärerna lever sig kvar i mitt hjärta även efter att jag har stängt igen boken. Imponerande debut och jag ser fram emot att läsa mer av författaren!

Linda Andersson

2019-08-19

Utan tvekan en av de bästa böcker jag läst i år!

Fin roman om kärlek och rädslor, att inte slösa bort sina känslor och att våga. Och hur hemskt samhället var för homosexuella förr.

villa-freja.se

2019-02-13

Vilken fin debut. Berättelsen är skriver i två tidsperspektiv, 2017 och 1937 och båda epokerna vävs samman på ett oväntat sätt. De första sidorna in tänkte jag att jag som vanligt skulle bli den här motvalls kärringen som inte alls ser storheten i en kritikerrosad roman. Men en bit in lär jag känna karaktärerna och accepterar att berättelsen hoppar i tid. Varannat kapitel handlar om Evert, varannat om Anna, och däremellan får vi stundtals blicka in och lära känna Douglas. Trots det ständigt ombytliga i tid och rum blir det ett fint flöde där handlingen känns lätt att återuppta. Jag har absolut lättast att tycka om Evert och när jag närmar mig slutet kan jag inte låta bli att önska att hans stora önskan ska gå i uppfyllelse. Slutet är för övrigt öppet och i det här fallet vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om det ...

En lysande, gripande & stark debut!