Olycksfågeln

Läckberg, Camilla

| 2006

Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har haft en lugn vinter som mestadels präglats av rutinarbete. Men när våren kommer börjar det hända saker. Samma dag som deras nya kollega Hanna Kruse anländer får de ett larm om en bilolycka. Den kvinnliga föraren stinker av alkohol och fallet är på väg att avskrivas som en tragisk olycka. Men en rad mystiska omständigheter får Patrik att ana oråd och till slut visar det sig att kvinnan blivit mördad. Frågan är bara av vem. Utredningen står länge och stampar, men ett genombrott sker när Patrik upptäcker att det finns kopplingar till liknande fall runt om i landet. Men vad är sambandet mellan offren? Varför väljer mördaren just dem? Och hur ska de kunna stoppa seriemördaren innan ytterligare en människa förlorar livet? Samtidigt har polisen i Tanumshede fullt upp på annat håll. En dokusåpa har förlagts till deras lilla ort...

Jesper Nåvik

2022-01-29

Rebecka Nyman

2020-02-15

Jag tyckte den var bra för att jag hela tiden ville veta hur allt hörde samman. Jag gillade att det var olika utredningar, men att det inte blev rörigt.

Anders Jansson

2019-09-15

En enastående usel deckare. Hade varit imponerande om det varit grannens 12-åriga dotter som skrivit den, men hur någon ens tyckt det varit en bra idé att ge ut skräpet är ju fullkomligt obegripligt. Träiga förutsägbara karaktärer, träig förutsägbar historia som är segt berättad och språkligt undermålig. Dessutom: det är nästan omöjligt att inte snabbt räkna ut vem mördaren är. Med andra ord saknar den här boken det mesta en bra deckare ska ha.

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Tyvärr fängslades jag inte av den här berättelsen, en av de svagaste av Camilla Läckberg som jag har läst.

Jack Lorenz

2019-02-22

Första och sista bok jag läst av Läckberg. Uselt språk, infantilt och ointressant. Blir mest förbannad för att inget egentligen håller någon högre nivå.

Nathalie P

2017-12-10

Toppbetyg!

2016-11-26

Både mysig deckare med lokalkänsla samt en obehaglig bakomliggande historia.

Jenny Andersson

2016-01-03

Efter att ha läst denna, hennes fjärde deckare, måste jag säga att den är en av dom bättre hittils. Man ville inte sluta att läsa den.

Saga Melander

2014-08-20

Gillar hennes språk. Hon är som choklad

Therese Östman

2014-06-30

Bra och spännande, men som hennes andra böcker lite seg berättat. Men den har en mysig deckare. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Läsvärd underhållning, spänning.

Jimmy Nilsson

2014-03-05

Hade förväntat mig mycket mer här! Trodde att Läckberg var på väg att utveckla sitt skrivande till något mycket bättre och fick en känsla av potential då jag läste förgående bok. Tyvärr blev det platt fall här. Tråkig berättelse och allt för enkelt. Måste tyvärr säga att Läckberg är en allt för överskattad författare!

Mary Göransson

2014-02-28

Har lästa alla Läckbergsböcker. Bra underhållning

Glada Gunvor

2013-10-07

Hennes sämsta bok. Men ändå ganska bra.

Anna Lindgren

2013-09-04

Hade väntat mig att den skulle vara bättre...

Anna Jensen

2013-08-10

Lättläst och spännande, svår att lägga ifrån sig.

Maritha .

2013-07-17

De första drygt hundra sidorna var tråkiga (med väldigt platta och ytligt beskrivna personer) och jobbiga att ta sig igenom; hade jag inte varit på semester ute i skärgården, haft en så grymt skön skuggig plats i sommarhettan och en öl bredvid mig är det inte säkert jag orkat vidare alls. Men sent omsider tog den sig och är ändå helt ok som slösommarläsning.

Gunnel Lindström

2013-05-16

Efter att ha läst Fyrvaktaren av Camilla Läckberg hade jag nog för höga förväntningar på denna deckare.

Ellinor Karlberg

2012-12-23

Säkert väldigt aktuellt ämne för 6 år sen, men nu 2012 känns det lite daterat.

2012-11-30

En ok bok att lyssna till. I den här boken kunde jag dock efter mycket kort tid list ut vem som var skyldig och hur det hängde ihop vilket är ett stort minus för en deckare. Persongalleriet är också väl schablonartat.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Stig Svåren

2012-03-19

Ok tidsfördriv som ljudbok, men när det redan är ganska banalt skrivet bör författaren åtminstone presentera en deckarhistoria som inte är genomskinlig. I denna bok gissar man rätt på mördaren ungefär halvvägs.

Lena A

2011-08-29

Anette Marcusson

2011-03-15

Bra

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Otroligt bra historia. Gilar hennes böcker.

Anna Liljeby

2010-10-06

Bra men inte mer

2010-09-29

Jag vill inte gå så långt som att kalla boken dålig, men inte var den lika bra som Läckbergs böcker brukar vara. Den var osedvanligt förutsägbar, efter bara några tiotal sidor var jag säker på vem, vad och varför. Två tredjedelar av boken var seg och långsam, tack och lov tog det fart den sista biten. Och dokusåpa 2006? Varför? Var det inte också en ovanligt krystad dokusåpa, i alla fall den konstigaste jag hört talas om. Men jag ser ändå fram emot att fortsätta bekantskapen med Erica, Patrik, Anna, Dan och alla poliserna.

Jonna

2010-09-21

Håller inte med övriga skaran, tyckte det var en av Läckbergs sämsta deckare

2010-07-28

Jättebra! En av de bästa Läckberg.

Ewa Carlman

2010-06-27

Jag förstår inte riktigt Läckbergs storhet. Jag tycker att hon skriver på ett lite väl enkelt och ointressant sätt. Detta var dock den första boken som jag läste av henne, så eventuellt ger jag henne en chans till.

Elisabeth Nilsson

2010-02-27

Läckbergs bästa, enligt mig

Lotta Norén

2010-02-12

Hur kan Camilla Läckbeg vara så populär???

2010-01-03

Trist med så intetsägande "personporträtt", enbart plattityder. Dumt att göra något så trivialt av viktiga ämnen, som något slags nonchalant staplande av ondska. Såg filmatisering på Svt och blir irriterad över slöseriet med duktiga skådespelare i sådant dravel.

Bellan

2009-11-02

Inget flöde i texten då jag var tvungen att läsa om flera meningar för att jag inte förstod dem första gången. Annars bra historia och otäckt svar.

Maria Lindh

2009-10-20

Detta är den första Läckberg boken jag läst. Förmodligen blir det även den enda. Det finns egentligen bara en enda positiv sida av denna bok och det är sättet hon introducerar uppföljaren redan i mitten av denna bok och sedan avslutar hela boken med en cliffhanger.
I det stora hela är boken fattig på både variation, personligheter och djupa känslor. Att jag har svårt att sära på huvudkarraktärerna Erika, Patrik, Martin, Anna, Dan, Mellberg och Gustav kan ha att göra med att detta är en bok mitt i "serien" och att man måste läsa föregångarna för att förstå dem på djupet.
Men det största problemet är dock att karraktärerna beskrivs fattigt och innehållslöst. Alla reagerar och känner på samma sätt, alla tänker och talar på liknande sätt och Annas transformation från djup depression till fullt fungerande och engagerad människa på en timmes promenad är helt enkelt inte mentalt möjlig.

Lena Persson

2009-10-06

Herrejesus...jag somnar. Diskbänksrealismens deckardrottning no1 är inget för mig.

Izabelle Renlund

2009-09-10

En del bra men handlingen om alla olika deltagare från såpoperor var inte alls roligt att läsa om.

Izabelle Renlund

2009-09-10

Lagom spännande, för mycket orealistiskt skrivet med alla deltagarna från olika såpoperor.

Henrik R.

2009-07-05

Lyssnade på talbok med min fru på semestern. Hade kanske blivit bättre av att bli "läst"... fast då hade jag nog inte avslutat den.

Sofia Åkerberg

2009-06-18

Läckberg har helt klart tappat sedan Isprinsessan. fortfarande flyhänt men berättelsen kring mördarna och deras förmenta motiv blir alldeles för konstruerad. Och beskrivningen av dokusåpan och dess deltagare är lite väl snabb, lite väl klichéfylld.