Olycksfgeln

Lckberg, Camilla

| 2006

Patrik Hedstrm och hans kollegor p Tanumshede polisstation har haft en lugn vinter som mestadels prglats av rutinarbete. Men nr vren kommer brjar det hnda saker. Samma dag som deras nya kollega Hanna Kruse anlnder fr de ett larm om en bilolycka. Den kvinnliga fraren stinker av alkohol och fallet r p vg att avskrivas som en tragisk olycka. Men en rad mystiska omstndigheter fr Patrik att ana ord och till slut visar det sig att kvinnan blivit mrdad. Frgan r bara av vem. Utredningen str lnge och stampar, men ett genombrott sker nr Patrik upptcker att det finns kopplingar till liknande fall runt om i landet. Men vad r sambandet mellan offren? Varfr vljer mrdaren just dem? Och hur ska de kunna stoppa seriemrdaren innan ytterligare en mnniska frlorar livet? Samtidigt har polisen i Tanumshede fullt upp p annat hll. En dokuspa har frlagts till deras lilla ort...

2016-11-26

Bde mysig deckare med lokalknsla samt en obehaglig bakomliggande historia.

Jenny Andersson

2016-01-03

Efter att ha lst denna, hennes fjrde deckare, mste jag sga att den r en av dom bttre hittils. Man ville inte sluta att lsa den.

Saga Melander

2014-08-20

Gillar hennes sprk. Hon r som choklad

Therese stman

2014-06-30

Bra och spnnande, men som hennes andra bcker lite seg berttat. Men den har en mysig deckare. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Lsvrd underhllning, spnning.

Jimmy Nilsson

2014-03-05

Hade frvntat mig mycket mer hr! Trodde att Lckberg var p vg att utveckla sitt skrivande till ngot mycket bttre och fick en knsla av potential d jag lste frgende bok. Tyvrr blev det platt fall hr. Trkig berttelse och allt fr enkelt. Mste tyvrr sga att Lckberg r en allt fr verskattad frfattare!

Mary Gransson

2014-02-28

Har lsta alla Lckbergsbcker. Bra underhllning

Glada Gunvor

2013-10-07

Hennes smsta bok. Men nd ganska bra.

Anna Lindgren

2013-09-04

Hade vntat mig att den skulle vara bttre...

Anna Jensen

2013-08-10

Lttlst och spnnande, svr att lgga ifrn sig.

Maritha .

2013-07-17

De frsta drygt hundra sidorna var trkiga (med vldigt platta och ytligt beskrivna personer) och jobbiga att ta sig igenom; hade jag inte varit p semester ute i skrgrden, haft en s grymt skn skuggig plats i sommarhettan och en l bredvid mig r det inte skert jag orkat vidare alls. Men sent omsider tog den sig och r nd helt ok som slsommarlsning.

Gunnel Lindstrm

2013-05-16

Efter att ha lst Fyrvaktaren av Camilla Lckberg hade jag nog fr hga frvntningar p denna deckare.

Ellinor Karlberg

2012-12-23

Skert vldigt aktuellt mne fr 6 r sen, men nu 2012 knns det lite daterat.

2012-11-30

En ok bok att lyssna till. I den hr boken kunde jag dock efter mycket kort tid list ut vem som var skyldig och hur det hngde ihop vilket r ett stort minus fr en deckare. Persongalleriet r ocks vl schablonartat.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Stig Svren

2012-03-19

Ok tidsfrdriv som ljudbok, men nr det redan r ganska banalt skrivet br frfattaren tminstone presentera en deckarhistoria som inte r genomskinlig. I denna bok gissar man rtt p mrdaren ungefr halvvgs.

Lena A

2011-08-29

Anette Marcusson

2011-03-15

Bra

Elin Stenblom

2011-02-20

Sprket r ingen hjdare men det r driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Otroligt bra historia. Gilar hennes bcker.

Anna Liljeby

2010-10-06

Bra men inte mer

2010-09-29

Jag vill inte g s lngt som att kalla boken dlig, men inte var den lika bra som Lckbergs bcker brukar vara. Den var osedvanligt frutsgbar, efter bara ngra tiotal sidor var jag sker p vem, vad och varfr. Tv tredjedelar av boken var seg och lngsam, tack och lov tog det fart den sista biten. Och dokuspa 2006? Varfr? Var det inte ocks en ovanligt krystad dokuspa, i alla fall den konstigaste jag hrt talas om. Men jag ser nd fram emot att fortstta bekantskapen med Erica, Patrik, Anna, Dan och alla poliserna.

Jonna

2010-09-21

Hller inte med vriga skaran, tyckte det var en av Lckbergs smsta deckare

KR

2010-08-15

Lckberg anvnder en och samma teknik i alla sina bcker fr att beskriva personer hon vill att lsaren ska ogilla: De r alltid fullstndigt vertygade om att de r missfrstdda och ALLTID har rtt. Hon anvnder ordfljden "som om" till alla sina "humoristiska" eller "mleriska" liknelser, och folk anvnder fortfarande sina hnder i huvudsak till att vifta avvrjande. Lckberg r livrdd fr att misstnkas vara obildad, s hon bakar som vanligt in en mngd onaturliga "referenser" i sina dialoger. Tanken r att ingen ska undg att hon faktiskt har hrt talas om Machiavelli, Shakespeare, etc., trots att hon sjlv skriver - och r fullt medveten om att hon skriver - skrplitteratur. Notera ven att Lckberg ger sina egna bcker femmor hr p boktipset.

2010-07-28

Jttebra! En av de bsta Lckberg.

Ewa Carlman

2010-06-27

Jag frstr inte riktigt Lckbergs storhet. Jag tycker att hon skriver p ett lite vl enkelt och ointressant stt. Detta var dock den frsta boken som jag lste av henne, s eventuellt ger jag henne en chans till.

Elisabeth Nilsson

2010-02-27

Lckbergs bsta, enligt mig

Lotta Norn

2010-02-12

Hur kan Camilla Lckbeg vara s populr???

2010-01-03

Trist med s intetsgande "personportrtt", enbart plattityder. Dumt att gra ngot s trivialt av viktiga mnen, som ngot slags nonchalant staplande av ondska. Sg filmatisering p Svt och blir irriterad ver slseriet med duktiga skdespelare i sdant dravel.

Bellan

2009-11-02

Inget flde i texten d jag var tvungen att lsa om flera meningar fr att jag inte frstod dem frsta gngen. Annars bra historia och otckt svar.

Maria Lindh

2009-10-20

Detta r den frsta Lckberg boken jag lst. Frmodligen blir det ven den enda. Det finns egentligen bara en enda positiv sida av denna bok och det r sttet hon introducerar uppfljaren redan i mitten av denna bok och sedan avslutar hela boken med en cliffhanger.
I det stora hela r boken fattig p bde variation, personligheter och djupa knslor. Att jag har svrt att sra p huvudkarraktrerna Erika, Patrik, Martin, Anna, Dan, Mellberg och Gustav kan ha att gra med att detta r en bok mitt i "serien" och att man mste lsa fregngarna fr att frst dem p djupet.
Men det strsta problemet r dock att karraktrerna beskrivs fattigt och innehllslst. Alla reagerar och knner p samma stt, alla tnker och talar p liknande stt och Annas transformation frn djup depression till fullt fungerande och engagerad mnniska p en timmes promenad r helt enkelt inte mentalt mjlig.

Lena Persson

2009-10-06

Herrejesus...jag somnar. Diskbnksrealismens deckardrottning no1 r inget fr mig.

Izabelle Renlund

2009-09-10

En del bra men handlingen om alla olika deltagare frn spoperor var inte alls roligt att lsa om.

Izabelle Renlund

2009-09-10

Lagom spnnande, fr mycket orealistiskt skrivet med alla deltagarna frn olika spoperor.

Henrik R.

2009-07-05

Lyssnade p talbok med min fru p semestern. Hade kanske blivit bttre av att bli "lst"... fast d hade jag nog inte avslutat den.

Sofia kerberg

2009-06-18

Lckberg har helt klart tappat sedan Isprinsessan. fortfarande flyhnt men berttelsen kring mrdarna och deras frmenta motiv blir alldeles fr konstruerad. Och beskrivningen av dokuspan och dess deltagare r lite vl snabb, lite vl klichfylld.