(O)logiskt : varför smarta människor fattar irrationella beslut

Ariely, Dan

| 2008

Vi tror att vi har kontroll över de val vi gör i livet. Vi tror att vi fattar smarta och rationella beslut. Men gör vi verkligen det? Varför håller huvudvärken i sig om vi tar en smärtstillande tablett som bara kostar några ören, men släpper om vi tar en tablett som kostar flera kronor? Och hur kommer det sig att människor som först har fått läsa upp de tio budorden sedan är ärligare än människor som inte har fått göra det - även om de vet att ingen kan komma på dem? I en serie upplysande och ofta överraskande experiment motbevisar Dan Ariely uppfattningen att vi handlar på ett i grunden rationellt sätt. Genom att varva banbrytande forskningsresultat med vardagliga anekdoter förklarar han hur förväntningar, känslor, sociala normer och andra dolda och till synes ologiska krafter förvrider vår förmåga att tänka och resonera klart. Inte nog med att vi begår simpla tankemisstag varje dag, Ariely...

Florian Wendorff

2012-08-03

Mycket bra bok som öppnar upp ögonen för de fundament som liberal ekonomi vilar på.

Henrik R.

2010-11-16

Boken innehåller en hel del roliga resultat om irrationalitet och fuskande. Tyvärr kommer de roligaste resultaten redan i början av boken vilket gör att det känns som att den blir mindre och mindre bra. Ett annat upplägg och lite mindre runtikring snack hade uppskattats.

Stefan Hall

2009-11-29

Horribelt språk. Sylvass analys. Den största effekten boken hade på mig var att den bevisade att det finns någon där ute som inte köper den dogmatiska ekonomiska läran vi dagligen matas med som om den var en naturlag, trots att våra erfarenheter säger oss något annat. Det är absolut en fördel att ha sett hans TEDtalk eller någon annan youtubevideo med honom. Då hör man hans röst vilket gör läsupplevelsen behagligare.