Olive Kitteridge

Strout, Elizabeth

Flag from fi

Olive Kitteridge on henkilö, jota rakastat vihata. Vastustamaton romaani kitkerästä Olive Kitteridgestä, jota on helppo vihata ja sääliä. Pulitzer-palkittu teos vakuuttaa, että helpointa Olivea on sittenkin rakastaa. Olive Kitteridge on eläköitynyt opettaja, joka paheksuu muutoksia kotikaupungissaan Mainen Crosbyssa. Tarkkanäköisesti hän punnitsee maailmanmenoa ja köykäiseksi sen toteaa. Mutta oman elämänsä suhteen Olive on sokea, kyvytön tunnistamaan lähipiirissään tapahtuvia muutoksia. Entinen oppilas, oma lapsi tai aviomies - kukaan heistä ei tunnu tavoittavan Oliven katsetta. Mutta pikkuhiljaa, aivan kuin varkain, alkaa tapahtua muutos. Pala palalta, tarina tarinalta, hahmottuu kuva Olive Kitteridgestä, joka vihdoin katsoo itseään peiliin. Ja se, jos mikä, tekee kipeää. Elizabeth Strout (s. 1956) on kiitetty ja paljon luettu yhdysvaltalainen kirjailija. Hänet tunnetaan vahvana tarinankertojana,...

Josefine Lind

2022-01-05

Vilken tudelad känsla inför denna karaktär. Intressant hur författaren lyckats bygga upp de olika sidorna via händelser.

Josefine Lind

2022-01-05

2021-01-05

Pendlar mellan en 2:a och en 4:a för mig.
Jag har länge tänkt läsa den här boken och såg mycket fram emot att få läsa den. Dock insåg jag inte förrän jag väl skulle börja läsa att det här var en novellsamling som handlar om Olive Kitteridge, hennes familj och grannar i det lilla samhället i New England där hon bor.
Noveller är verkligen inte min tekopp. Bortsett från några av Maeve Binchy som jag uppskattat så kan jag inte på rak arm komma på någon novellsamling eller fristående novell som lämnat något större intryck på mig. Jag tycker faktiskt att noveller för det mesta är ganska intetsägande.
Jag gillar däremot den frodiga och vältaliga Olive, och här finns vissa lite längre noveller som jag tycker är ganska bra. Samtidigt finns här också noveller som är ointressanta och där huvudkaraktären enbart figurerar som statist i berättelsen.
Den är inte dålig, men den är långt ifrån så bra som jag trodde att den skulle vara.
Slutbetyg, en svag 3:a!

Så härligt att få träffa denna fantastiska Olive!

Nina Gustafsson

2018-01-02

Starka berättelser om Olive och hennes nära och kära. Varje kapitel berättar en egen berättelse som speglar huvudpersonens liv från många perspektiv.

Henrik Johansson

2017-10-22

Får inte riktigt grepp på den förrän sista tredjedelen och då tycker jag den blir riktigt bra. ”Novellerna” binder ihop historien riktigt bra. Blir nog ändå ⭐️⭐️⭐️⭐️av 5 till slut.

Zack Simone

2017-07-30

Inte lika bra som My name is Lucy Barton. Denna bok känns mer "krystad" som Roman. Mer en samling noveller och en "halv" roman. En, citationstecken igen, ursäkt, slut citationstecken, för att inte få ihop en hel sammanhållen Roman. Idén att berätta utifrån andra, huvudpersonens liv, är betydligt mer sammanhållen och intressant i det senare verket.

Ändå mycket kvalité i hennes författande. Kommer läsa mer.

2017-05-07

Olive Kitteridge är en figur som många läsare kanske känner sig lite bekant med? Jag vill tro det. Men det är nog inte många som känt den här typen av människa. Strout skriver i den här romanen om olika människoöden i Olive Kitteridges närhet. Och Olive förekommer i de olika historierna som en betraktare eller som en del av det som utspelar sig kring en person, ett förhållande, en händelse.
Alla människor bär på en hemlighet, så tror jag att Strout tänkt, när hon vill berätta om Olive och livet runt henne och hennes familj. Hon gör det på ett vänligt och värdigt sätt. Och det är en av anledningarna till att jag får känslan av att känna igen olika saker, när jag får inblickar i de här människornas liv.
Olive själv är inte enkel (men vet är det?), med sina olika sidor och sitt ibland ganska burdusa sätt. Här prövar oss Strout. Gillar vi Olive eller inte? Går det att balansera olika sidor hos en människa, så att inte vissa saker får väga över? Det är inte enkelt, så jag erkänner, för mig vore nog Olive bäst i små portioner.

Anchi L

2016-02-15

En annorlunda bok där varje novell deltar i historien om Olive Kitteridge. Olive så missförstådd och ömkansvärd och värd att älskas.

Maria Klamas

2016-01-07

Jisses så tråkig denna bok var... jag var ruggigt pepp på boken, men det tog inte många ord förrän jag bara längtade efter att den skulle ta slut... Det är en roman eller ja det är en samling noveller som på nåt sätt cirklar kring denna Olive... Redan här blev det ju lite stopp för mig, noveller är ju inte min grej... men nåväl jag ville ge den en chans... Olive ska vara en inte så trevlig person skrivs det på baksidan. men hur jag än läste så såg jag aldrig detta beskrivas egentligen... Jag tyckte att hennes karaktäristika var tämligen undanskymd... och tiden den är skriven i? Det känns som om den är skriven på 1800-talet, gammaldags och mossig, fast sen förstår en ju att den inte är skriven utifrån den tiden utan nutid? i så fall... lever folk så nu? tänker folk så här nu? och skriver en med denna typ av språk nu? för det är inte bara miljöerna, personerna och händelserna och synsätten som verkar mossiga, språket är lika mossigt det... Jag tvingar mig själv att läsa klart den, tänker att det kanske blir bättre, fast det blir det inte...

Tarja Ahlgrén

2010-06-16

Ett absolut mästerverk! Tror aldrig jag läst något liknande. Varje kapitelhistoria är lysande i sig och tillsammans ger de en fantastisk bild av ett litet amerikanskt samhälle idag.