Olisi jotain kerrottavaa

Ng, Celeste

Flag from fi

Leet ovat naapurustonsa ainoa kiinalaisamerikkalainen perhe 1970-luvun Ohiossa. Kolmen lapsen joukosta Lydia on vanhempiensa suosikki. Hänen vanhempansa ovat varmoja, että Lydia saavuttaa kaiken, mitä he itse eivät ole voineet tavoitella. Kun Lydia löytyy hukkuneena, perhe särkyy. On kuin Lydia olisi ollut haurasta perhettä koossapitävä voima. Mikä johti Lydian kuolemaan, ja mitä sinä yönä oikeastaan tapahtui? Olisi jotain kerrottavaa on romaani siitä, miten ääneen lausumattomat toiveet voivat luoda kuilun ihmisten välille ja miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja. Se on riipaiseva kuvaus kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien lapsilleen asettamista odotuksista.

Anna Wendelin

2023-10-25

Kerstin Kolm

2022-10-23

Vems drömmar ska man förverkliga?

Hanna Gyllberg

2022-01-11

Nja.. läste den på semestern förra veckan och måste redan tänka till hur den va. Inget som stannade i minnet någon längre tid men man vill ändå läsa vidare och veta hur allt går. Deppig handling och ingen feelgood. Griper inte tag.

2021-10-07

Deppig men helt klart läsvärd!

2021-08-02

Den här boken hade jag svårt att få grepp om till en början. Läste men la undan den efter en stund. Den fastnade inte först.

Men något fick mig att fortsätta och det är jag glad för. För efter ett tag var jag fast och kunde inte sluta läsa. Det är en familj i fritt fall som vi får möta. Dottern Lydia hittas död i sjön i närheten av deras hem och de blir förkrossade. Vad är det som har hänt?

Boken växte ju mer jag läste, det är en välskriven bok om hur familjen hanterar sin sorg, men det är även en tillbakablick hur det kunde bli som det blev.

Rekommenderas.

Anna Hedenstedt

2021-02-28

Amerikansk medelklassfamilj i medelklassmiljö, så ganska ordinärt. Men ändå klart läsvärt!

Karin Adrian

2021-02-14

2020-10-28

En bra bok, men också en jobbig bok. Familjens problem är fantastiskt väl skildrade, men det blir lite för mycket. För många ord, för många problem.

Jennifer Johansson

2020-10-03

Tack till Albert Bonnier förlag för recensionsexemplar!

Säg inget om Lydia handlar om hur en familj splittras när klistret i familjen dör. Marilyn, mamman, har alltid önskat att bli läkare och försöker föra över önskningen till att bli densamma för dottern, och glömmer därigenom sina andra barn. James, pappan, försöker desperat få Lydia att passa in i skolan efter att hans egna barndom har varit hemsk med rasistiska påhopp och vulgära uttryck. Men hur klarar sig familjen när ögonstenen dör?

Jag är golvad. Den här boken golvade mig totalt. Jag var beredd att gilla den, absolut, men inte att det skulle vara en ny favorit. Skrivsättet som Celeste Ng har, psykologiskt och detaljrikt, gör det svårt att lägga ifrån sig boken (även fast det bara är 12 kapitel i en 260 sidors bok). Hur hon formar och lägger upp varje perspektiv att bli sådär läskigt och skrämmande verkligt. Hur hon med lättsamhet får mitt hjärta att strypa åt och andan fastna i halsen. Jag måste verkligen läsa hennes andra bok också - Små eldar överallt.

Varje karaktär är så välutvecklad att det känns som att det är riktiga människor. Deras mål, deras barndom, deras liv och deras svagheter och styrkor. Hur det agerar i olika situationer och vad det önskar sig mest av allt. Berättelsen är av det långsammare slaget, med ett slut som ändå kan anses förutsägbart, men hur historien vävs fram gör det ändå så fantastiskt. Jag hyller den här boken till skyarna, har du inte läst den ännu - snälla gör det.

Celeste Ng kommenterar även rasism, klasskillnad och sexism. Hon diskuterar och kommenterar på hur asiater behandlades i USA och även fortsätter behandlas. Om hur det fortfarande är ett strukturellt problem och att alla människor inte anses vara lika mycket värda. James i boken är kines medan Marilyn är amerikan, och vi får följa hur deras förhållande formades och hur det fortsätter formas då det får barn. Barn som kämpar för att komma in i skolan, få kompisar men motarbetas hela tiden på grund av sin hudfärg. Ämnen som utanförskap och integration pryder sidorna, men det görs med sådan finess.

Rekommenderar till dig som gillar: psykologisk atmosfär, karaktärsdrivna böcker, mörka teman och att få hjärtat att hamna i halsen och tårarna nästan rinna över.

2020-07-26

Betyg: 4,5 av 5.

Mycket bra bok som sätter spår i hjärtat. Älskar Celeste Ng och längtar redan till nästa bok (om hon skriver fler). Sorglig och fin om familjerelationer, utanförskap, rasism, integration och 50-70:tal.

Nina Gustafsson

2019-05-21

Historien om försvunna Lydia ger främst en lysande inblick i utanförskap och integration.