Oleandro Blanco

M W

2012-12-14

Moa Johansson

2012-05-29

Bra bok, om än lite seg emellanåt. Men annrs spännande och intressant!

Helena Rasmusson

2012-01-19

3 ! Intressant och gripande historia!

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Har hört och läste mycket positivt och negativt om Vit Oleander. Jag kan hålla med dom som anser att Janet Fitch utsätter sin huvudrollsinnehavare för lite väl mycket.. Men för mig väger det fantastiska språket upp vissa brister i berättelsen, jag älskar känslan hon förmedlar.

Maria Blomkvist

2011-09-06

Jag älskar det underbara språket i 'White Oleander', storyn är otroligt gripande och jag känner med huvudkaraktären Astrid som om hon var min livs levande vän. Trots hennes hårda och annorlunda uppväxt finns det igenkänningspunkter om det svåra i att hitta sig själv och det bitterljuva i att släppa taget.

Josephine Tholander

2011-07-29

Fin historia, men grep mig inte riktigt. Det var något som saknades trots att det var en så otroligt ambitiöst välskriven berättelse. Trots att den inte grep mig helt så rekommenderar jag den till andra för det är ett starkt, konstnärligt personporträtt.

Karin Söder

2011-06-30

Hemsk och irriterande bok! Blir arg och ledsen. Måste ju ändå rekommendera den då den är välskriven och svår att lägga ifrån sig!

Ulrica Sandell

2011-04-08

Det var ganska längesedan jag läste den men jag vet att den fängslade mig.

Väldigt platt. Det hade kunnat vara en gripande historia, men läsaren bjuds inte in till det och karaktärerna känns inte verklighetstrogna.

Linda Svanberg

2009-10-22

Absolut på min Topp10-lista. Jättevacker!

Ciccis bokblogg

2009-07-27

Den här har vi läst i min bokcirkel och även sett filmen!

Elise A

2009-06-15

"Vit oleander" kan benämnas som något så fånigt som min älsklingsbok. Elva år gammal var jag när jag läste denna bok för första gången. Minst 20 genomläsningar och 10 år senare slår den fortfarande mig med en sådan oerhörd häpnad över språket, persongalleriet, stämningen som byggs upp - det är helt enkelt en makalös debut och en helt fantastisk roman.

marre marre

2009-06-06

Vilken enastående debutroman!
Vad är det då som gör den så bra?

Ja, det är det lyriska språket som aldrig blir för mycket.
Persongalleriet som är så varierande och levande. Och själva storyn såklart ,som aldrig blir stillastående och som innehåller så mycker sorg om en flicka som gör allt för att bli sedd.
Som glömmer bort vem hon själv är i sin ivran att passa in i de familjehem hon slungas in i.

Kanske kan man tycka att den blir för sentimental? Men nej, för mig funkar det.

Jag saknar Astrid efter att jag läst ut boken. Och boken kommer att stanna kvar länge i mitt medvetande.