Oktoberbarn

Mellom 2013 og 2017 er forfatteren i perioder tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling, også kalt «fabrikken». Der utsettes hun for serier med ECT-behandlinger, det som tidligere ble kalt elektrosjokk, hvor pasienten gis en dose elektrisitet som fremkaller en slags epileptisk krampe. Behandlingsformen er vanlig, men mange forskere er uenige om dens effekter og bieffekter. For forfatteren begynte liv og minner å forsvinne allerede mens behandlingene på fabrikken foregikk. Linda Boström Knausgårds tredje roman er både et rasende oppgjør med psykiatrien og et desperat minnearbeid. Her føres en ujevn kamp mot dører som stenges - en kamp der barndom, ungdom, ekteskap, foreldreskap og skilsmisse flimrer forbi. "Oktoberbarn" er en fortvilet, overveldende og dypt menneskelig bok helt uten forsvar.

Gunilla Pellerina

2023-11-02

Stark text med viktig inblick i psykisk ohälsa♥️

Gunilla Pellerina

2023-11-02

Stark text med viktig inblick i psykisk ohälsa♥️

Hanna Gyllberg

2020-11-16

Nä, deppig och nästan genant självutlämnande. Jag har inget emot kritik emot psykvården - viktigt ämne, språket är bra men historien är inte min smak, för personligt..

Kristina Carlsson

2020-09-29

Jag hade aldrig valt att läsa denna boken själv, men den blev utvald som månadens bok i min bokklubb, så då var det bara att börja läsa. Jag blev positivt överraskad och sträckläste den. Handlingen beskriver författarens psykiska sjukdom och hur hon behandlas med elchocker på sjukhuset där hon är tvångsinlagd. Man får tillbakablickar från hennes liv samtidigt som hon beskriver sin sjukhusvistelse. En tankvärld och viktig bok som beskriver psykisk ohälsa på ett fint sätt. En stark trea plus får den i betyg.

Maria Nilsson

2019-09-03

Upprörande och ursinnigt om psykvården. Oerhört viktig bok på en glasklar prosa.

Briljant, skakande & skickligt skriven!