Oktober är den kallaste månaden

"Och spännande är det. Den vane deckarförfattaren Christoffer Carlsson har hela tiden intrigen i sin hand, och vrider långsamt upp mystiken och dramatiken." Andreas Palmaer, Dagens Nyheter Han stod på vår lilla stentrappa iklädd uniform och sa att han hette Viktor Franzén. Jag tyckte inte om honom. Han frågade om mamma var hemma. Nej. Vet du var hon är någonstans? Nej. Vet du när hon kommer hem? Jag sa nej en tredje gång och lade armarna i kors. Vad gäller det? Din bror Jakob. Vega är sexton år och håller tyst när polisen frågar om hennes bror, om hans bil och om hagelgeväret. Om var han är, och vad som har hänt. Samtidigt vet hon alldeles för mycket och blir själv indragen. Oktober är den kallaste månaden handlar om ett brott, och om en syster som söker efter sin bror. Det är berättelsen om en enslig bygd där någon ljuger, och om priset man betalar för att växa upp. "Det...

Karolin L

2019-07-01

Tyckte mycket om denna skildring av livet på "landet" och personporträtten. Jag tänkte inte på att denna riktar sig främst till en yngre läsarkrets. Jag som 40+ tyckte den talade även till mig.

2017-01-15

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Christoffer Carlssons sjätte roman. Jag har läst alla hans fem tidigare böcker, och tyckt mycket om dom alla. Här är en länk till min recension av den senaste boken, Mästare, väktare, lögnare, vän, och i det inlägget finns länkar till dom fyra tidigare böckerna.

Boken Oktober är den kallaste månaden är Christoffer Carlsson första bok för unga vuxna, och helt fristående från hans tidigare böcker. Och jag måste ju säga att jag tyckte inte det var någon skillnad på den här boken mot hans tidigare böcker som inte har varit ungdomsböcker.

Jag tyckte precis lika mycket om den här boken, som jag har gjort om hans tidigare böcker. Fina personporträtt, spännande handling, och bra beskrivningar av relationer människor emellan.

Rekommenderas absolut.

Marianne Skoglund

2016-10-24

Winter's bone för gymnasiet. Stenhård country noir som kanske försöker liite för mycket. Sjukt snyggt omslag.