Ökenblomman återvänder

D'Haem, Jeanne

| 2002

Waris Dirie är den somaliska fotomodellen som blivit symbol för kampen mot kvinnlig könsstympning och hennes livsöde har engagerat många. Hennes förra bok, En blomma i Afrikas öken, har i Sverige sålt i mer än 100 000 exemplar och i Tyskland mer än 1 miljon exemplar. I Ökenblomman återvänder berättar Waris Dirie om sitt ursprung i en somalisk nomadkultur och om en resa tillbaka för att träffa sin mor, sin far och de människor hon en gång i tiden växte upp med. På ett smärtsamt sätt konfronteras hon med det islamska samhälle som bär skulden till att hon könsstympades som liten flicka. Waris Dirie är bosatt i New York. Hon arbetar fortfarande som fotomodell men är också s k human rights ambassadör vid FN med uppgift att skapa en världsopinion mot kvinnlig könsstympning. Hon utsattes själv, som liten flicka, för könsstympning av grymmaste slag.

2012-07-19

Det var länge sen jag läste den här, men den är precis som första boken mycket gripande.

Emma Edenborg

2012-07-15

Favorit! Verklighets baserade böcker som denna kan man inte lägga ner. En kvinna som beskriver och kämpar för sitt liv. En stark bok.

Susanne Wallin

2010-11-05

Ännu en mkt. bra bok. Sann, spännande och berörande!

Linda Danielsson

2010-08-26

Inte alls lika bra som första... därför lät jag bli att läsa tredje boken

En okej fortsättning. Man får här reda på ännu lite mer om hennes liv.