OKEJ : 80-talets största poptidning

Holmstedt, Jörgen

| 2010

Tidningen hette OKEJ och är mytomspunnen. 80-talets tonåringar älskade den. Åtminstone alla som gillade pop, rock, film och tv. OKEJ missade inget.OKEJ startades 1980 och spännvidden var stor från brutala thrash metal-kungarna Metallica till gulliga barngruppen The Pinks. I OKEJ fick man veta allt om artister som Kiss, Noice, Depeche Mode, Michael Jackson, Madonna, Herreys och Carola. Tidningen följde noggrant tv-serier som Fame, V, Nord & Syd, liksom biosuccéerna G, Dirty Dancing och P.S. Sista sommaren.OKEJ ökade mest i svensk press 1984. Tidningen såldes i 156 000 exemplar och lästes av 500 000 ungdomar - nästan hela målgruppen. Framgången var total.I denna sprängfyllda bok får du uppleva allt som gjorde OKEJ så het: bilderna, skandalerna, kärleksparen, världsstjärnorna. Återupplev Blackie Lawless i W.A.S.P. frossande i köttslamsor, toplessbilder på Samantha Fox, Dee Sniders vässade framtänder,...

FranZone c”,)

2018-12-30

För mycket hårdrock (men så var det)

Andreas Nordh

2012-07-30

Precis som gäller Filip & Fredriks Två nötcreme och en moviebox är jag snäppet för ung för att på riktigt kunna känna igen mig helt och hållet. Hade jag varit två-tre år äldre skulle det förmodligen ha kunnat bli ytterligare ett betygssteg, men jag är inte villig att ge boken mer än en stark trea.

En sak jag stör mig på är hur de hävdar att de inte alls bara gjorde en massa reklam för artisterna utan även kunde skriva tuffa artiklar om dem. Jo, men det var ju i princip enbart när artisterna själva inte ville medverka de gjorde det i syfte att få artisterna att inse att de nog gjorde bäst i att ställa upp på bilder/intervjuer igen.

Hursomhelst kan jag med lätthet rekommendera den för alla 70-talister, men behållningen är nog större för de som inte är födda på senare delen av 70-talet.

stefan thelin

2012-01-15

nostalgi för en som växte upp med okej och hade sitt rum klistrat med okej- planscher..

Annelie S

2011-04-15

Jag håller verkligen med tidigare kommentarer om den här boken, nostalgi så det skriker om det. Minns det som om det var igår, när man satt där i tonårsrummet iklädd sina "skipants" med stora "knän", vita tubsockar och superstelt sprayat hår och bläddrade i senaste numret av OKEJ. Kollade in alla snygga killar. Skrek av skratt gjorde både jag och svägerskan nu ikväll, när vi återsåg alla våra tonårsidoler i tidstypiska kläder, frisyrer och allehanda knasiga fotosessions. Blev påminda om en massa vi hade glömt (eller förträngt) och hade väldigt kul....:=)

Tony Markl

2011-03-17

Klockren 80-tals nostalgi!

2011-03-16

Denna minns man allt & den läste man allt när man var yngre :)

Louise A

2010-11-02

Detta är nostalgi på högsta nivå! Helt underbart...och skrämmande på samma gång. För mig som är född
-72 fanns OKEJ med hela min tonårstid. Titta, läs och njut!