Okänt offer

French, Tana

| 2010

När poliskommissarie Cassie Maddox kallas till mordplatsen upptäcker hon att det knivmördade offret är kusligt lik henne själv. Märkligt nog saknar mordfallet ledtrådar, motiv och misstänkt förövare. Men mest anmärkningsvärt är offrets identitet, hon är svår att finna i olika register. Cassie har tidigare jobbat som infiltratör inom polisen och nu föreslår hennes chef att hon återigen ska jobba under täckmantel. Hon ska låtsas vara den döda kvinnan Lexie, ett extremt farligt uppdrag. Genom att lära känna Lexies studiekamrater och få förståelse för hennes liv hoppas polisen finna de tips som behövs för att lösa fallet. När Cassie är tillräckligt förbered transporteras hon omplåstrad till huset....

2018-03-29

Mycket välskriven bok med riktigt bra personbeskrivningar. Tana French kan verkligen skriva. Det är en osannolik historia men det är en krypande psykologisk stämning som ligger och pyr hela tiden. Kanske något lång men klart läsvärd. Stark 3:a

2016-07-02

Hon är bra på mänskliga (skruvade) relationer Tana. Men jag hade svårt att ta mig in i boken, att fastna i den och vilja vidare. Drivet är inte på topp

2016-02-29

Över 500 sidor att ta sig igenom. French är en fantastisk skribent men det blir lite jobbigt ändå. Mer än en gång undrar man om det aldrig ska komma någon upplösning. Och det blir det ju inte riktigt heller. Bitvis gastkramande psykologisk thriller i en udda, knappt trovärdig historia som kunde ha kortats en hel del; ändå är det väldigt bra!

Marc Moore

2015-03-02

Den börjar riktigt lovande men tappar undan för undan i spänning. Författaren vill få gruppen av rumskompisar att verka intellektuella och sammansvetsade på ett mysigt sätt men jag tycker bara dom känns dryga och sarkastiska.
Eftersom historien ändå är så orealistisk så hade hon kunnat ta ut svängarna lite till och göra den intressantare. Dom sista 100 sidorna tar jag mig bara pliktmässigt igenom.

Lotta Karlsson

2015-02-01

Intressant "tvilling" tema. Spännande och välskriven. Relationer och beskrivande miljöskildringar. Mer spänningsroman än deckare.

E H

2014-03-07

Bra story men tyvärr känns varje mening överarbetad vilket gör att läsningen inte flyter.

2013-07-03

För flera år sedan läste jag första delen om Dublin Murder Squad, Till skogs, av Tana French. Jag blev inte helt övertygad och tänkte egentligen inte läsa mer av henne. Sedan började jag bokblogga och upptäckte att (alla) många älskade hennes böcker. Jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig, tänkte jag och skaffade del två (och del tre också faktiskt). Nu hamnade Okänt offer till slut längst upp på läslistan. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/07/okant-offer-av-tana-french.html

Elisabeth E

2013-02-28

Mycket bättre än "Till skogs". Ruskigt spännande men lite väl osannlik,

Gunilla Jönsson

2012-11-12

Jag tyckte denna bok var väldigt bra, till skillnad från "Till skogs" hängde den bättre ihop.Men man bör läsa den boken också, eftersom de på sitt sett hänger ihop.

Kristin Larsson

2011-03-12

Riktigt bra. Som en korsning av Denise Mina och Donna ratts Den hemliga historien. Rekommenderas.

Charlotta Rylander

2010-11-16

Spännande och välskriven. Personer som kommer att leva kvar längre.

Kerstin Andersson

2010-09-22

Fantastisk! Jag blev helt uppslukad av spelet mellan huvudpersonerna. Jag vet inte hur bra den är översatt till svenska, men på engelska var den mycket bra, dialogen flöt lätt och man kunde verkligen se personerna framför sig.

Maria L

2010-08-26

En av de mest nervpirrande deckare jag någonsin läst! Suverän person- och miljöskildring. Även om upplägget inte är helt trovärdigt var det lätt att köpa det, eftersom den psykologiska skildringen är så djupgående och realistisk.

Anne-Lie Månsson

2010-07-11

Inte en deckare i vanlig bemärkelse utan mycket mer. På gränsen till skönlitteratur. Jag var tvungen att läsa långsamt och med eftertanke.
Jag tycker om hennes noggranna beskrivande av människor, deras drömmar och hur verkligheten, trots alla försök att hålla den borta, bankar på dörren.
Mycket läsvärd.

Kenneth Olausson

2010-07-11

Föga trovärdig. För lång. Rörig. (Betyget kan möjligen, men bara möjligen, beror på att jag läste boken samtidigt som matchen om brons i fotbolls-VM pågick).

Merete Madsen

2010-07-01

..och det är denhär också...

Gun Petersson

2010-06-22

Uppslukande läsning. Det är inte särskilt trovärdigt att en polis är så lik ett mordoffer att hon kan ta hennes identitet under täckmantel för att locka fram mördaren. Men det är spännande och då köper jag det.

Eva Bommelin

2010-02-24

Den var bra men det var mycket omskrivningar som författern kunde ha låtit bli. Den blir mycket spännande. Hanslar om att infiltrera och det gör hon mycket bra.Den handlar om Irland.