Oknt offer

French, Tana

| 2010

När poliskommissarie Cassie Maddox kallas till mordplatsen upptäcker hon att det knivmördade offret är kusligt lik henne själv. Märkligt nog saknar mordfallet ledtrådar, motiv och misstänkt förövare. Men mest anmärkningsvärt är offrets identitet, hon är svår att finna i olika register. Cassie har tidigare jobbat som infiltratör inom polisen och nu föreslår hennes chef att hon återigen ska jobba under täckmantel. Hon ska låtsas vara den döda kvinnan Lexie, ett extremt farligt uppdrag. Genom att lära känna Lexies studiekamrater och få förståelse för hennes liv hoppas polisen finna de tips som behövs för att lösa fallet. När Cassie är tillräckligt förbered transporteras hon omplåstrad till huset....

2018-03-29

Mycket vlskriven bok med riktigt bra personbeskrivningar. Tana French kan verkligen skriva. Det r en osannolik historia men det r en krypande psykologisk stmning som ligger och pyr hela tiden. Kanske ngot lng men klart lsvrd. Stark 3:a

2016-07-02

Hon r bra p mnskliga (skruvade) relationer Tana. Men jag hade svrt att ta mig in i boken, att fastna i den och vilja vidare. Drivet r inte p topp

2016-02-29

ver 500 sidor att ta sig igenom. French r en fantastisk skribent men det blir lite jobbigt nd. Mer n en gng undrar man om det aldrig ska komma ngon upplsning. Och det blir det ju inte riktigt heller. Bitvis gastkramande psykologisk thriller i en udda, knappt trovrdig historia som kunde ha kortats en hel del; nd r det vldigt bra!

Marc Moore

2015-03-02

Den brjar riktigt lovande men tappar undan fr undan i spnning. Frfattaren vill f gruppen av rumskompisar att verka intellektuella och sammansvetsade p ett mysigt stt men jag tycker bara dom knns dryga och sarkastiska.
Eftersom historien nd r s orealistisk s hade hon kunnat ta ut svngarna lite till och gra den intressantare. Dom sista 100 sidorna tar jag mig bara pliktmssigt igenom.

Lotta Karlsson

2015-02-01

Intressant "tvilling" tema. Spnnande och vlskriven. Relationer och beskrivande miljskildringar. Mer spnningsroman n deckare.

E H

2014-03-07

Bra story men tyvrr knns varje mening verarbetad vilket gr att lsningen inte flyter.

2013-07-03

Fr flera r sedan lste jag frsta delen om Dublin Murder Squad, Till skogs, av Tana French. Jag blev inte helt vertygad och tnkte egentligen inte lsa mer av henne. Sedan brjade jag bokblogga och upptckte att (alla) mnga lskade hennes bcker. Jag r ju inte smre n att jag kan ndra mig, tnkte jag och skaffade del tv (och del tre ocks faktiskt). Nu hamnade Oknt offer till slut lngst upp p lslistan. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/07/okant-offer-av-tana-french.html

Elisabeth E

2013-02-28

Mycket bttre n "Till skogs". Ruskigt spnnande men lite vl osannlik,

Gunilla Jnsson

2012-11-12

Jag tyckte denna bok var vldigt bra, till skillnad frn "Till skogs" hngde den bttre ihop.Men man br lsa den boken ocks, eftersom de p sitt sett hnger ihop.

Kristin Larsson

2011-03-12

Riktigt bra. Som en korsning av Denise Mina och Donna ratts Den hemliga historien. Rekommenderas.

Charlotta Rylander

2010-11-16

Spnnande och vlskriven. Personer som kommer att leva kvar lngre.

Kerstin Andersson

2010-09-22

Fantastisk! Jag blev helt uppslukad av spelet mellan huvudpersonerna. Jag vet inte hur bra den r versatt till svenska, men p engelska var den mycket bra, dialogen flt ltt och man kunde verkligen se personerna framfr sig.

Maria L

2010-08-26

En av de mest nervpirrande deckare jag ngonsin lst! Suvern person- och miljskildring. ven om upplgget inte r helt trovrdigt var det ltt att kpa det, eftersom den psykologiska skildringen r s djupgende och realistisk.

Anne-Lie Mnsson

2010-07-11

Inte en deckare i vanlig bemrkelse utan mycket mer. P grnsen till sknlitteratur. Jag var tvungen att lsa lngsamt och med eftertanke.
Jag tycker om hennes noggranna beskrivande av mnniskor, deras drmmar och hur verkligheten, trots alla frsk att hlla den borta, bankar p drren.
Mycket lsvrd.

Kenneth Olausson

2010-07-11

Fga trovrdig. Fr lng. Rrig. (Betyget kan mjligen, men bara mjligen, beror p att jag lste boken samtidigt som matchen om brons i fotbolls-VM pgick).

Merete Madsen

2010-07-01

..och det r denhr ocks...

Gun Petersson

2010-06-22

Uppslukande lsning. Det r inte srskilt trovrdigt att en polis r s lik ett mordoffer att hon kan ta hennes identitet under tckmantel fr att locka fram mrdaren. Men det r spnnande och d kper jag det.

Eva Bommelin

2010-02-24

Den var bra men det var mycket omskrivningar som frfattern kunde ha ltit bli. Den blir mycket spnnande. Hanslar om att infiltrera och det gr hon mycket bra.Den handlar om Irland.