Okända väsen

Chevalier, Tracy

| 2010

En alldeles särskild begåvning Tracy Chevaliers sjätte bok utspelar sig på den engelska sydkusten. Det är tidigt 1800-tal och inom naturvetenskapen står man på tröskeln till flera viktiga upptäckter. En av dem skulle den unga och fattiga Mary Anning från den lilla staden Lyme Regis stå för ... Mary Anning överlever ett blixtnedslag som spädbarn och betraktas som en ovanlig flicka, kanske ämnad för någonting stort. När Mary som ung flicka upptäcker fossil av okända livsformer i klipporna nära hemmet vaknar den vetenskapliga världens intresse. Men trots att Mary skickligare än någon annat förmår upptäcka de värdefullaste fossilen ses hon enbart som en medhjälpare till de manliga geologerna. Hon får utstå fördomar från det akademiska samfundet, elakt skvaller från sina grannar, och även smärtan i en förbjuden kärlek. Till och med naturen är ofta emot henne, med vinterstormar och laviner....

🌹WoW vilken härlig Feelgoodbok.🎧📚
Den har ett härligt mysigt Tempo i sig
💜💜💜💜 av 5st🌹

2015-04-24

Välskriven historia som är väldigt intressant att läsa men alltid ligger lite på randen till att bli långdragen. Berättelsen visar tydligt den orättvisa det innebar att vara kvinna på 1800-talet då kvinnan inte räknades och ständigt behövde en man som representerade. Att framtidsutsikterna ligger i hur vacker och giftasbar man var är sorgligt.

Linda Jönsson

2014-03-17

Jag lärde mig mycket om fossiler av den här boken utan att det blev tråkigt. http://nakit.webblogg.se/2014/march/okanda-vasen.html

Erika Lindblom

2014-02-18

En fascinerande och intressant bok skriven på ett alldeles utmärkt sätt.

Linn Lagerström

2013-10-07

Jättetråkig!

Heidi T

2012-12-08

En av hennes bästa böcker!

Anna Lindström

2012-04-12

Trevlig bok om Mary Anning, känd bland paleontologer världen över som den som hittade ichtyosaurier och plesiosaurier vid Lyme Regis. Det är ju en fascinerrande historia och jag tänker på att jag kan skatta mig lycklig som lever NU då jag kan utbilda mig till vad som intresserar mig. Namn och årtal stämmer (nåja, Chevalier säger själv i efterordet att hon komprimerade en del händelser i tid). Jag gillar böcker om naturvetenskap men är nog lite för torr för att blanda in romantik så jag blir lite trött på att Mary Anning och hennes vän Elizabeth Philpot (och flera andra) beter sig som ur en sliskig kärleksroman. Det drar ner betyget.

Kristin Henriksson

2012-01-24

Härliga personporträtt.

Maria Nordström

2011-06-05

Jag älskar Tracy Chevaliers böcker. Denna bok handlar om en fattig flicka, Mary Anning, som letar fossil på stranden i Lyme Regis. Mary finner så småningom ett "monsters" skelett. Tre ogifta systrar flyttat dit och en av dem Miss Elizabeth Phillpot blir även hon fascinerad av fossilerna och börjar själv leta på stranden. De inleder en udda vänskap både när det gäller ålder, klass och ekonomiska möjligheter. Boken utspelar sig under det tidiga 1800-talet när kvinnor hade få rättigheter och möjligheter. Kvinnorna har båda levat på riktigt och om Mary Anning finns det flera texter att läsa för den som vill. Boken är dock en roman med påhittade inslag som en kärlekshistoria tex. Chevaliers böcker är alla väldigt läsvärda. Jag uppskattar mycket hur hon läser, forksar i arkiv, gör intervjuer etc. för att så småningom låta verkligheten bli till ett skönlitterärt verk.

2010-12-11

Lämnar inga djupare spår, men är ändå läsvärd. Två kvinnoöden under Jane Austen-tid och dessutom sanna. Den ena kvinnan är ännu idag välkänd.

Merja A

2010-12-07

Den här boken är nog mer intressant för den som är road av geologi och fossiler.
Tonen i boken är lågmäld. Huvudpersonen Mary Anning har verkligen levt i England och samlat fossiler. Jag skulle vilja ge "Okända väsen" en halv stjärna till.

Josefine Ejebjörk

2010-08-28

Chevalier har gjort det igen och skrivit ännu en underbar historisk berättelse om de första fossil letarna i England.