Okänd soldat

Linna, Väinö

| 1967

Väinö Linnas roman om en kulspruteplutons öden under fortsättningskriget 1941-44 väckte livlig debatt när den utkom 1954, skildringen är ärlig och osminkad. I dag är boken en klassiker, inte minst just för de trovärdiga krigsskildringarna från andra världskriget. Den 6 december, på Finlands nationaldag, visas varje år en filmatisering (från 1955) av Väinö Linnas roman. Då väcks de till liv, Hietanen, Lehto, Koskela och Rokka från kulspruteplutonen, som stred på fältet med sina bössor, inte för någon större anledning än att de var tvungna, utsatta där av högre officerare som ärelystet drömde om ett Stor-Finland. Kritikerna menade att Linna framvisade de sämsta elementen i Finlands armé. Soldaterna svor och var inga ärevördiga män. Okänd soldat är en ovanligt ärlig och osminkad skildring av andra världskriget. När Linnas roman utkom 1954 blev den censurerad, Finland var inte moget för sanningen...

Philip Stenström

2018-11-02

Okänd soldat (originaltitel: Tuntematon Sotilas) - Väinö Linna

Ute i ödemarken, i ingenmansland, längs den finska gränsen utkämpas ett historiskt krig. Framom främsta linjen strider den finska armén mot den invandrade ryssen. I finska fortsättningskriget får läsaren stifta bekantskap med några mannar i en kulsprutepluton som strider vid fronten. Det är en vansinnig och ihärdig kamp som de för mot den inströmmande, ihärdiga ryska motståndaren. Det är en ojämn och ödesdiger kamp som kräver många finska offer och uppoffringarna. Det är tårdrypande och fruktansvärda krigsskildringar som efterlämnar djupa intryck. Det är den okända soldatens vittnesskildringar av krigets fasansfulla vanvett.

I romanen Okänd soldat av Väinö Linna får läsaren en inblick i det moderna krigets vanvett. Väinö Linna, som själv låg som inkallad soldat vid fronten, lyckas beskriva den dagliga våndan och ängslan som soldater fick genomleva. I välskrivna rader från finska fronten skildras den enskilde soldatens outhärdliga kamp mot både fienden och sin omgivning. Det är en handling där fokus ligger i soldaternas ögon på krigets vansinne och grymhet. Krigets meningslöshet skildras med kraftfulla ord och speglar verklighetens skräck i hjältedåd och nationalism med uppriktig anda. Det är händelser som lämnar läsaren både berörd och upprörd över krigets vansinne och vanvett. Okänd soldat av Väinö Linna är en tidlös klassiker som alla bör ta sig an att läsa.

2013-01-05

Läst under skoltiden, minns den ännu.

Evert Nilsson

2012-11-06

Detta är boken om krig, människor, liv och död. Andra böcker om krig kan slänga sig i väggen!

Kamali 

2011-10-12

Fruktansvärd skildring av krig. Som att själv befinna sig i skogen och se sina vänner bli sönderskjutna.

Lars Andersson

2011-05-19

Verkade både rolig och bra skriven vad jag minns, men väldigt svår. Sen denna finlandssvenska uppe på det också. Nej, tyvärr så fick jag lov att sluta läsa ganska omgående.

Är dock nyfiken på hans andra böcker, om dom nu kan tänkas vara lite enklare.

Molly L

2011-04-26

Om jag vetat att denna bok var sååå bra så hade jag läst den för länge sen. Helt suverän! Trodde den skulle vara knastertorr, men icke. Väldigt skickligt skriven, lysande humor och realistiska, som jag föreställer mig, krigsscenerier.

Lennart Egerfjord

2009-06-24