Ok, amen

Solomin, Nina

| 2001

I Williamsburg i New York bor chassiderna, de ultraortodoxa judar som lätt känns igen på sina svarta rockar, långa skägg och tinninglockar. Chassiderna konserverar en gammal religiös värld och tillbakavisar det moderna västerländska samhällets värderingar och levnadssätt. Trots att de bor i hjärtat av en världsmetropol lever de mer eller mindre isolerade från sin omgivning.  När Nina Solomin flyttar till Williamsburg väcks hennes nyfikenhet på denna judiska kultur och den religiösa fanatismens mänskliga och sociala mekanismer. Mot alla odds lyckas hon efter månader av envist arbete hitta en spricka i deras mur mot omvärlden. Boken om hennes tid med chassiderna ger en unik inblick i en radikalt annorlunda kultur och mentalitet.  Nina Solomin är kulturjournalist och litteraturkritiker. Hon levde i New York 1996-1998 och bor för närvarande i Jerusalem.

Helena R

2021-11-19

Som ateist förundras jag över dem som viger sitt liv åt religion. Jag kan inte förstå det. Därför gillar jag dessa böcker, att få insikt i liv så långt bort från mitt och se vad som driver dem. Jag fascineras över deras förmåga att kunna leva ett isolerat liv mitt i New York, men skräms av den sekt de format med strikta regler.

Boken gav mig insikter i en värld jag inte kände till, chassidiska judar i Williamsburg, New York. De lever bokstavstroget enligt Torah, vilket innebär att moderniteter inte får användas, utbildning sker enbart inom sekten och strikt könsseparation nyttjas. Bokens författare, Nina Solomin, lyckades ta sig in i det chassidiska samhället och följde under en tid några olika familjer och personer. Det blir lite uppstyltat efter ett tag, med berättelse på berättelse om de olika familjerna och, tyvärr, brist på reflektion från författaren, det var trots allt hennes egen judiska bakgrund som drev henne.

Det är ett fascinerande ämne, och boken beskriver familjerna med respekt och värme, men som sagt, egna reflektioner hade kunnat höja boken.

C J

2014-08-06

En fin och respekterande beskrivning av en värld få får tillgång till.

eva arkelid

2011-09-05

intressant men också lite skrämmande med sekter

Katarina Danielson

2011-08-07

Mycket intressant att läsa om något tidigare helt okänt. Ett minus i min bok som var en pocket var att fotona var så usla att de lika gärna kunde tagits bort. Man såg knappt vad de föreställde.

Hade varit intressant att se de peruker kvinnorna sades ha under sina hattar. Fattar inte hur det ser ut :-)

Kenneth Olausson

2010-05-23

Välskrivet, initierat och sökande om en grupp ortodoxa judar, fanatiker skulle kanske många säga, som låter en upplevd guds regler styra allt, precis allt, i människans liv - från den utbildning man skaffar sig, till den mat man äter, de kläder man bär, den partner man gifter sig med, var man bosätter sig, vem man får sitta bredvid i bussen, viilken tidning man får läsa, hur en man går bakom eller bredvid en kvinna till ... ja man kan fortsätta hur länge som helst. I den meningen en djupt tragisk bok.

Birgitta Källving

2010-03-05

För mig en okänd grupp tidigare. Intressant skildring och klarsynt författare

Anne-Lie Månsson

2009-10-10

Intressant och humoristisk. En bok som jag inte glömmer. Mycket läsvärd!

Anders Nilsson

2009-10-10

Förbannat intressant och njutbar.

Louise A

2009-08-10

Riktigt intressant, välskrivet och humoristiskt om människor jag aldrig skulle kommit nära annars.