Oj vad du kan, oj vad du är bra

Följ med på två resor med den här måbra- och tête-bêche-boken. Böckernas ambition är att stärka barn redan i tidig ålder och därför har Marina skrivit en bok som är uppdelad i två viktiga delar; självkänsla och självförtroende. De två delarna möts på mitten där läsaren sen vänder på boken för att läsa nästa del. Detta för att tydliggöra skillnaden på självkänsla, som handlar om hur du känner för dig själv som person och på självförtroende, som handlar om din tro på dina prestationer.

4, Vireda Skola

2021-10-04

Vad kan vi göra?

Bokdjungeln

2019-07-12

Detta är en bok med väldigt fina bilder. Budskapet med boken är bra och jag gillar att det står i förordet på vilket sätt man kan läsa boken och vad syftet är. Jag tror att det kanske blir lite för enkelt för en 6åring men tycker absolut att den passar lite yngre barn. En fin bok helt enkelt!

@barnbokstips

2019-01-20

Två böcker i en som vill stärka barns självkänsla och självförtroende. Ena delen handlar om självkänsla och andra om självförtroende. Tanken är att man läser för ett barn i taget för boken är skriven i du-form och med möjlighet att säga barnets namn. Jag läste den för 5-åringen och han gillade bilderna eftersom han älskar Pokémon och illustrationerna påminner om Pokémon. Jag såg att han såg glad ut när vi läste boken och varför han är bra. Det blir ett bra tillfälle att också prata om att det viktigaste inte är att göra massa saker och vara bäst utan varför man älskar och uppskattar just barnet man läser för. Orden går så klart att byta ut för att passa barnet man läser för. Läsålder 3-6.
Fin bok med ett viktigt budskap, att tidigt stärka barnens självkänsla och självförtroende.

3,5-åringen tycker: Kul med fler William (han har inte helt kopplat att boken handlar om den man bestämmer) och också kul att den här William kan göra saker och också är duktig. Han gillar att jämföra sig och kolla om han också kan. Jättekul att det är två böcker i en så att man får vända och börja om efter ett tag.

Mamman tycker: Jag tycker att själva idén är bra och rolig. Jag gillar bilderna och att det är två böcker i en som har samma fokus men lite olika teman. Kan vara svårt att få upp självförtroendet om man inte kan exakt allt som händer dock.

Det är en interaktiv bok, vilket är trevligt. Det gör att det inte kanske är en passande bok i alla situationer men att det istället är den ultimata i andra. Mitt barn lyser när han får visa att han kan.

Fin, tänkvärd och lärorik!

Jag har läst Oj vad du kan! / Oj vad du är bra! med text av Marina Brovinger och illustrationer av Gabrielle Nilsson, boken är utgiven på Visto förlag 2018. Boken är uppdelad i två delar där den ena handlar om självkänsla och den andra om självförtroende. I delen Oj vad du kan! får barnet bekräftelse och också möjlighet att visa hur mycket hen kan. I delen Oj vad du är bra! får barnet bekräftelse på att hen är unik och fantastisk. Författaren rekommenderar att man läser boken enskilt tillsammans med ett barn för att stärka och bekräfta just det barnet. Det har jag gjort, men jag har också läst den för i princip hela min barngrupp på förskolan. De här barnen är mellan tre och fem år och de uppskattade boken väldigt mycket. Jag har låtit alla barn i gruppen få vara delaktiga på olika sätt när jag har läst den i grupp. De tyckte att det var så roligt så vi har läst den i helgrupp en gång till. De har fått skrika Jag är bäst och jag är fantastisk, de har fått visa att de kan hoppa som en loppa och flaxa som en fågel mm. mm. Vid båda tillfällena har olika barn bett om att få låna boken efteråt för att själva göra små uppdrag och säga stärkande och peppande ord till kompisar. Illustrationerna är tydliga, söta och fantastiska i härliga färger. Ett boktips till förskolor och barnfamiljer

Detta är en dubbel bok som kan läsas från två håll, alltså böckerna du ser på bilden är en som du vänder upp och ner för att läsa från andra hållet sen.
Bokens syfte är att du som vuxen läser den personligt för ett enskilt barn för att stärka just det barnets självkänsla.

När jag läste den för I, 5 år så märktes att hon verkligen blev glad och att hennes upplevelse var att det faktiskt var personligt riktat till henne. På det sättet tror jag boken har ett bra upplägg för åldern, den lyckas att föra över en varm känsla till barnet man läser den för.

Illustrationerna är manga-inspirerade med en rejäl dos färger. Verkligen härliga illustrationer där karaktärernas leende smittar genom boken. Pojken i boken visas även upp på många olika vis - även kärleksfull och omtänksam. Bra! Ge pojkar tillgång till alla känslor och möjligheter. 👍

Något jag reagerar på är att man valt ”lugn” som en positiv egenskap som lyfts fram i ”Oj vad du är bra”. Enligt min erfarenhet så är de barn som oftast är i störst behov av att få sin självbild stärkt samma barn som är väldigt hyperaktiva. Vet ett antal föräldrar jag mött inom förskolan som nästan börjar gråta när jag har berättat om en positiv stund jag haft med barnet - för föräldrarna är så vana vid att höra om alla misslyckanden pga av en icke inkluderande lärmiljö och dåligt bemötande. Och barnen är ovana vid att höra positiva saker berättas om sig själva.
Jag är rädd att boken distanserar de barnen från boken när man valde att lyfta in just lugn, men samtidigt lyfter författaren i intro-delen att man kan välja vilka egenskaper man läser för barnet så det ska passa individuellt. Men då gäller det också att man som vuxen kommer ihåg det, är närvarande och gör det. Men det fixar ni va? Bra!

Men överlag en väldigt fin liten bilderbok som kan liknas vid självkänsla-övningar fast för förskolebarn.