gats historia

Bataille, Georges

| 1997

Georges Batailles besatta berttelse frn 1928 om tv ungdomars erotiska delirium hr till litteraturhistoriens stora, svarta klassiker. Genom en serie omskakande bilder och poetiska tabler arbetar sig texten genom ett gastkramande sexuellt landskap som doftar av njutning och dd. gats historia har prglat mnga generationer av lsare och gett upphov till spaltmetrar av analyser och tolkningar som inte lyckats tmma dess brnnsvarta gld.

Victoire Marcel

2015-10-24

Jag njt mer av denna mrkliga, ckliga lilla bok frsta gngen jag lste den - kanske r det en sdan bok man bara br lsa en gng? Hursomhelst tyckte jag fortfarande om den, och jag gillade "frklaringarna" eller vad man ska kalla det, i det sista kapitlet.

Keke Sorsa

2013-03-12

Jag har ingenting emot absurda, ja inte ens vrickade bcker - sdana kan vara svl underhllande som vackra. Men "gats historia" gav mig tyvrr ingenting, och faktum r att det enda jag egentligen minns av den r att en tjej stter sig p en gghg och krossar dom. Nu kan det visserligen hnda att jag helt enkelt inte var p rtt humr fr att uppskatta boken, men jag har likvl ingen strre lust att tervnda till den fr att se hur det frhller sig med den saken.

Camilla Nilsson

2012-05-28

En av de bsta bcker jag ngonsin har lst. Absurd, poetisk, lustfylld, vacker - underbar!

Liza Bolin

2011-02-09