Ögats historia

Bataille, Georges

| 1997

Georges Batailles besatta berättelse från 1928 om två ungdomars erotiska delirium hör till litteraturhistoriens stora, svarta klassiker. Genom en serie omskakande bilder och poetiska tablåer arbetar sig texten genom ett gastkramande sexuellt landskap som doftar av njutning och död. Ögats historia har präglat många generationer av läsare och gett upphov till spaltmetrar av analyser och tolkningar som inte lyckats tömma dess brännsvarta glöd.

Victoire Marcel

2015-10-24

Jag njöt mer av denna märkliga, äckliga lilla bok första gången jag läste den - kanske är det en sådan bok man bara bör läsa en gång? Hursomhelst tyckte jag fortfarande om den, och jag gillade "förklaringarna" eller vad man ska kalla det, i det sista kapitlet.

Keke Sorsa

2013-03-12

Jag har ingenting emot absurda, ja inte ens vrickade böcker - sådana kan vara såväl underhållande som vackra. Men "Ögats historia" gav mig tyvärr ingenting, och faktum är att det enda jag egentligen minns av den är att en tjej sätter sig på en ägghög och krossar dom. Nu kan det visserligen hända att jag helt enkelt inte var på rätt humör för att uppskatta boken, men jag har likväl ingen större lust att återvända till den för att se hur det förhåller sig med den saken.

Camilla Nilsson

2012-05-28

En av de bästa böcker jag någonsin har läst. Absurd, poetisk, lustfylld, vacker - underbar!

Liza Bolin

2011-02-09