Öga för öga, tass för tass

Ernestam, Maria

| 2014

Originell spänningshistoria för kattälskare. Och andra. En katt går sin egen väg. Ingen kan välja sina grannar. Två sanningar som Sara och Björn får erfara när de flyttar ut på landet, till sitt nyrenoverade hus. Här skulle Björn koppla av från arbetet i stan och Sara förverkliga den länge närda drömmen om ett eget trädgårdsmästeri. För att inte tala om deras katt. Vilka möjligheter till fria strövtåg. Lars och Agneta, paret i huset mitt emot, kommer förbi redan första kvällen. Att de liksom Sara och Björn är kattägare är ett lyckligt sammanträffande, och det är inte enda intresset de delar. Grunden verkar vara lagd för god gemenskap över staketet. Men mycket snart kan oråd anas. Lars och Agnetas katt är ett stridbart djur som försvarar sitt revir med klor och tänder och när kriget mellan de båda katterna intensifieras ökar också spänningen mellan de nyblivna grannarna. Samtidigt...

Maria Klamas

2016-08-22

Lite läskig var denna... i synnerhet som jag är både mörkrädd och rädd för katter... en kortroman, eller lång novell om hat och vedergällning... och övernaturligt?

Denna bok var helt okej

John C

2014-11-25

Om ett par som flyttar ut på landet med sin katt och träffar sina nya grannar. De har också en katt som tydligt markerar mot parets katt och det får konsekvenser för grannsämjan.. men är katterna enbart orsaken? En oförutsägbar historia som gärna kunde utvecklats men som nu ändå är en fängslande och obehaglig historia i det lilla formatet.

2014-11-20

Jag har läst en bok tidigare av Maria Ernestam. Det var boken ?Caipirinha och döden? som kom ut 2005 men som jag läste 2010. Jag tyckte om den boken, och den fick en fyra i betyg av mig.

Nu har jag läst boken ?Öga för öga, tass för tass?, som jag egentligen inte vet om man ska kalla roman eller novell, eftersom boken bara har cirka etthundra sidor. Och jag gillar ju egentligen mest riktigt tjocka böcker.

Men jag tyckte om boken, trots att den var så kort. Välskriven, lättläst, och tänkvärd.

2014-11-03

Skaplig och småspännande kortroman. Slutet däremot var bedrövligt dåligt!!! Det som dock räddar boken från att krackelera är Anna Maria Källs som vanligt professionella uppläsning. Om jag hade läst boken för hand då hade betyget blivit betydligt sämre!

My.loved.books

2014-10-26

En spännande bok om katter och grannar! :)