Offline

Holt, Anne

| 2016

Hanne Wilhelmsen får högst oväntat besök av sin gamla kollega Billy T. som hon inte haft kontakt med på många år. Just då skakas de omgivande kvarteren av en kraftig explosion. En islamisk samlingslokal har sprängts och tjugotre människor mist livet.En fundamentalistisk grupp säger sig stå bakom och skräcken hos Oslos invånare ökar för varje vecka som går, utan att polisen kommer närmare gärningsmännen. De verkar helt enkelt inte existera, vare sig i verkligheten eller på nätet.Hanne Wilhelmsen, som länge levt isolerad, har inlett ett nytt samarbete med norska polisen. Hon ser samband mellan dåtid och nutid ? och insikterna skrämmer henne.Men de har bara sett början. Något ännu värre är på väg att hända.Offlineär en intensiv spänningsroman om främlingsfientlighet och extremism, men också om hur svåra upplevelser förändrar tillvaron för alltid.

2017-01-07

Riktigt bra! Fint samspel mellan den rullstolsburna, kärva Hanne Wilhelmsen och den udda kriminalaren Henrik Holme. Storyn är högaktuell. Jag måste nog börja om med Anne Holts serie.

Lotta Lettenström

2016-09-30

Intressant ämne men väldigt långsamt händelseförlopp i boken. Anne Holt har skrivit bättre böcker.

Liza Bolin

2016-06-30

Helt okej deckare, kul med lite kritik mot all islamofobi.

2016-06-29

Det finns många exempel på bra norska kriminalromanförfattare, och Anne Holt är definitivt en av dom.

Jag har läst flera böcker tidigare av henne, och här är länkar till mina recensioner av några av dom senaste böckerna, Sudden Death, och Flimmer, som hon skrev tillsammans med Even Holt, och så Död i skugga, Frukta inte, och 1222 över havet.

Offline är en välskriven och spännande kriminalroman, som känns mycket aktuell, och handlar om rasism och extremism. Rekommenderas absolut.