Offermakaren

Sten, Viveca

| 2020

Just när skidsäsongen börjat i Åre hittas ett lik i en av liftarna. Kroppen är stelfrusen med läppar som smalnat av kylan. Mycket pekar på ett mord. Daniel Lindskog är inspektör vid Årepolisen och nybliven pappa. Hanna Ahlander har flytt till Åre efter att ha blivit dumpad och tvingats lämna sitt jobb på Citypolisen i Stockholm. Snart blir de båda två avgörande i utredningen kring den döda. Snön yr, temperaturen sjunker och allt fler svävar i livsfara. Hur många måste offras innan sanningen uppdagas??Offermakaren? är första delen i Viveca Stens dramatiska nya serie Åremorden som utspelar sig i de jämtländska fjällen. Som alltid väver hon samman den storslagna naturen med starka karaktärer i en rafflande mordgåta som fullkomligt trollbinder läsaren.

Denna bok kom hem då jag missat att avbeställa från min bokklubb. Men den verkade lovande så jag behöll den. Och det var en positiv överraskning, har inte läst denna författare innan. Hon etablerar ganska snabbt ett persongalleri som man sympatiserar med och som känns trovärdiga. Då det är första delen i en, vad jag tror, ny serie så läggs en del tid på att sätta upp scenen. Även brottshistorien är spännande men blir kanske ändå lite underordnad. Nu efter några veckor kommer jag inte ihåg allt längre, men det är lättläst och lättsmält för stunden.

Spännande, bra tempo och kul med en deckare som utspelar sig i Norrland. Störde mig på att hennes norrländska karaktärer kallar skoter för snöskoter hela tiden. Jag är norrlänning och jag har aldrig hört någon norrlänning som säger så och jag vet att hon är sörlänning men det kändes orealistiskt.

2020-10-19

Betyg: 4 av 5.