Offermakaren

Sten, Viveca

Just när skidsäsongen börjat i Åre hittas ett lik i en av liftarna. Kroppen är stelfrusen med läppar som smalnat av kylan. Mycket pekar på ett mord. Daniel Lindskog är inspektör vid Årepolisen och nybliven pappa. Hanna Ahlander har flytt till Åre efter att ha blivit dumpad och tvingats lämna sitt jobb på Citypolisen i Stockholm. Snart blir de båda två avgörande i utredningen kring den döda. Snön yr, temperaturen sjunker och allt fler svävar i livsfara. Hur många måste offras innan sanningen uppdagas??Offermakaren? är första delen i Viveca Stens dramatiska nya serie Åremorden som utspelar sig i de jämtländska fjällen. Som alltid väver hon samman den storslagna naturen med starka karaktärer i en rafflande mordgåta som fullkomligt trollbinder läsaren.

2023-01-26

Har inte läst Sten förut, däremot sett Sandhamnsmorden på TV och tyckt att det är en småtrevlig serie. Starten på Åremorden är väl i den klassen också. Småtrevlig utan egentligt driv. Det är något som saknas i Stens språk, det griper inte tag. Lite överpedagogiska beskrivningar av karaktärernas inre liv drar ner tempot och engagemanget rejält. Men en stunds enkelt tidsfördriv är det ju.

Anna Kreissl

2023-01-16

Ok

Helena Rasmusson

2022-08-07

Helt ok!

Therese A

2022-04-01

Så bra! Sträckläste sista tredjedelen av boken gick inte att lägga i från sig. Kul med nya karaktärer från en för mig oerhört uppskattad författare!

2022-02-24

2022-02-24

2022-02-10

2022-02-10

Spännande, fängslande och gripande!

Susanna Almgren

2021-10-02

Sträckläste, det gick inte att lägga ifrån sig denna. Ser fram emot nästa bok i Åre serien❤️

Jan Svensson

2021-06-26

Lite lång, förstår att man behöver sätta karaktärerna om man tänker sig en ny serie, men här blir lite väl mycket. Sedan slarvas en del bort, om hundar och mordbränder, som kanske kunde ha strukits helt istället. Ändå läsvärt även om jag längtar till Sandhamn.

Malin Lindskog

2021-05-03

Läskig

Katarina Strid

2021-03-13

Denna bok kom hem då jag missat att avbeställa från min bokklubb. Men den verkade lovande så jag behöll den. Och det var en positiv överraskning, har inte läst denna författare innan. Hon etablerar ganska snabbt ett persongalleri som man sympatiserar med och som känns trovärdiga. Då det är första delen i en, vad jag tror, ny serie så läggs en del tid på att sätta upp scenen. Även brottshistorien är spännande men blir kanske ändå lite underordnad. Nu efter några veckor kommer jag inte ihåg allt längre, men det är lättläst och lättsmält för stunden.

ida stenmark

2021-02-24

Spännande, bra tempo och kul med en deckare som utspelar sig i Norrland. Störde mig på att hennes norrländska karaktärer kallar skoter för snöskoter hela tiden. Jag är norrlänning och jag har aldrig hört någon norrlänning som säger så och jag vet att hon är sörlänning men det kändes orealistiskt.

2020-10-19

Betyg: 4 av 5.