Offer utan ansikte

Ahnhem, Stefan

| 2014

Offer utan ansikte är en intelligent och psykologiskt tät kriminalroman om hur mobbning och utsatthet i barndomen kan förvandla en människa till ett monster. En träslöjdslärare hittas mördad i sin slöjdsal. Bredvid kroppen ligger ett gammalt klassfoto från högstadiet, där hans ansikte har kryssats över. Polisen Fabian Risk, en av offrets gamla klasskamrater, dras in i utredningen. Snart står det klart att mördaren har fler offer på sin lista. Vem är nästa offer som står på tur? I Offer utan ansikte tar manusförfattaren Stefan Ahnhem den svenska spänningsromanen till nya höjder med ett intelligent kollage av psykologisk thriller, amerikansk seriemördaraction och skånsk deckartradition. Sagt om boken: "En ovanligt bra debut." Dagens Nyheter "Ahnhem har skrivit en kompetent och kravlös kriminalroman, perfekt för slöa sommardagar." Svenska Dagbladet "Frapperande...

Ebba Lindblad

2023-01-11

Mycket bra! Sjukt spännande och vrickad

Angie J

2020-12-20

Rebecka Nyman

2020-02-17

Detta var den första jag läste av Ahnhem och jag kan hålla med om att han var en värdig vinnare av #CrimetimeSpecsaversaward2015 med denna debutbok. Först kändes den väldigt tjock men det var något jag snabbt slutade att tänka på. Den var spännande och den var ganska brutal vilket direkt ger boken bra förutsättningar för att gillas av mig. Jag tyckte att den byggdes upp på ett skickligt sätt och man som läsare fick tillfällen att själv fundera en del samtidigt som informationen uppdateras lite hela tiden vilket verkligen gör att man rör sig framåt. Detta var en fullpoängare och rekommenderar verkligen denna. Ska även ta och införskaffa mig fler böcker skrivna av honom för mer av honom det vill jag läsa!

2018-09-25

Jag är riktigt frälst av Ahnhems böcker och den här är riktigt spännande. Det är ingen större litteratur men som spänningsroman har den det mesta som faller mig i smaken. Lite Nesbö och Harry Hole känsla. Den är lite väl överdriven men jag gillar karaktärerna. Berättelsen har ett driv som gör den svår att lägga ifrån sig. Stark 4:a

janne lindh

2018-08-16

Stefan Ahnhem skriver underhållande, men berättelsen är inte psykologiskt trovärdig och polisrutinerna har nästan ingenting med verkligheten att göra. Dessutom är boken alldeles för lång.

Ann Simonsson

2018-06-18

20 timmars uppläsning. Funderade flera ggr att lägga av men nånting i boken höll mig kvar. Onödig lång. Tråkig uppläsning.

Maria Lindh

2017-07-10

Lättläst, men förhållandevis platt. Men det finns ändå ett driv som gör att man fortsätter läsa. Sådant är alltid positivt. Särskilt om man som mig har benägenheten att lägga ifrån sig allt som inte skriker "vänd sida och se vad som händer!".

Den stora nackdelen med boken är trovärdigheten, och karaktärerna.
****** SPOILER ALERT!! *******
Några av personer gör saker som inte är trovärdiga, eller som åtminstone inte förklaras via karaktär eller händelser.
Varför nöjer sig en polis som legat på sjukhus i någon dag, med att bara smsa sin son, när han kommer hem, och sonen varit ensam hemma? Varför går han inte bara och öppnar dörren till hans rum och säger "Hej, hur mår du?"?
Varför gömmer en polistekniker bevisning på en takarmatur? Varför låser han inte in det i ett skåp?

2017-05-24

Nu ger jag upp den här ;-(

Malin Stahre

2017-05-03

Väldigt bra bok, läs den!

Lena Knutsson

2017-04-23

Riktigt bra bok!

Anne Hansson

2017-04-14

En ny författare för mig, välskriven handling och man kommer in i berättelsen snabbt, går nästan inte att lägga boken ifrån sig man vill bara läsa och se hur det slutar, har redan inköpt hans 2 andra böcker, så det ska bli spännande att läsa dem

Jan Banan

2017-02-09

Överraskande bra och mycket välskriven. Håller internationell klass, ska genast ge mig på nästa bok i serien.

Erica S

2016-12-31

en mycket läsvärd bok

2016-10-09

Spännande ibland och oväntat förutsägbar ibland. Lättläst var den i alla fall, förutom de danska styckena som var alltför förekommande i början. Otroligt störande. En svag trea.

2016-09-22

Jag är glad att jag läste hans två böcker i omvänd ordning. Då fick jag inga spoilers angående vad som skulle hända vilket gjorde föregående bok så mycket mer spännande. Även denna höll måttet! Hoppas på en uppföljare mest för att jag vill att Dunja någon gång ska få jobba inom optimala förhållanden. Också spännande att se vad som händer för Risk.

Nike Fritz

2016-01-08

Äntligen en modern svensk deckarförfattare som står sig mot de de brittiska! Suverän! Och Magnus Roosmann är en fantastisk uppläsare!

Marianne Strandberg

2015-12-25

En stark trea. Den var för lång. Man anade ungefär hur den skulle sluta ganska länge.

Teresia Kjellgren

2015-10-30

Spännande från första sidan! Efter 200 sidor var jag säker på vem som var mördaren men så var det inte! Absolut värd att läsas!

Therése Lönneberg

2015-10-19

Nästan i klass med Kepler! Heja svenska deckare!!!

Jag lyssnade på Offer utan Ansikte som ljudbok, och fråga mig inte varför jag fortsätter att utsätta mig för sånt här, för jag har inget bra svar. Svenska deckare alltså. Är vi i Sverige verkligen så otroligt rädda för att bli mobbade i skolan att det är det värsta tänkbara, så att man i vuxet tillstånd fortfarande inte kan släppa skolåren utan måste gå så långt att man blir en seriemördare och tar livet av de i sin klass? Eller att man som författare känner att det är ett helt rimligt uppslag och motiv att använda som grund i en polisroman? Det här är ju liksom inte första boken där motivet handlar om skolgången och hur någon hämnas sin gamla klass. Jag köper nämligen inte riktigt det. Okej om mördaren var jämngammal med den klass hen skulle försöka ta livet av. Då skulle dramat bli mer av en skolskjutningssituation och faktiskt bli intressant, diskussionsväckande och skrämmande. Men att man 30 år senare skulle känna att nej nu jävlar, nu dödar jag 3b som jag gick i skolan med... ptja, det känns, tunt. Icke troligt.

Sandra Gustafsson

2015-10-09

Bra och spännande bok!

Sandra Gustafsson

2015-10-09

Bra och spännande bok!

Jessica S

2015-09-20

Men så dålig. Ville ta fram skämskudden gång på gång. Så konstruerat och overkligt och ologiskt. En mamma som väntar till dagen efter med att åka till sitt barn som nästan dött, bara ett exempel.

Anneli Johansson

2015-08-04

Något långdragen men bra debut av Stefan Ahnhem. Riktigt spännande framförallt på slutet rekommenderas varmt!

Lotta Karlsson

2015-07-28

En stark trea till denna debut. Rätt mycket en vanlig deckar karaktär men ändå riktigt spännande om än bitvis lite väl rå och osannolik.

Linda Aulin

2015-07-10

Spännande!

Anna rasmussen

2015-07-02

Galet bra! Läs!!!

Katarina Nord

2015-05-30

Stark fyra! Grym+Bra= Grymt bra! Oerhört spännande deckare från Helsingborg! Men många trådar som knyts ihop. Inte bara en story utan flera! Magnus Rosman som uppläsare är perfekt! Ska läsa nästa bok snarast i samma serie. Ska du läsa någon bra svensk deckare, läs denna!

Johannah Persson

2015-04-19

Väldigt speciell bok men jätte spännande

Valentina C

2015-03-04

otäck historia om vad mobbning i barndomen kan leda till... Bra bok som jag rekomenderar och ser med intresse framemot nästa bok av Stefan Ahnhem

Helén Lundström

2014-10-30

Jag ska hålla mig kortfattad. Läs den! Jag hade svårt att lägga ifrån mig den. Ville bara ha mer. En bladvändare som fångar sina läsare från första sidan och som gör det svårt att slita sig.

Margareta Eriksson

2014-09-22

Spänning från början till slut. Ser fram emot fler böcker av denna nya författare.

Anna Johansson

2014-09-22

Mycket bra debut! Spännande till sista sida. Har flera överraskningsmoment som gör att man är håller sig på tårna. Rekommenderas varmt till alla som tycker om deckare/thrillers.

Å

Åsa Sjögren

2014-09-10

Lysande! Världsklass!!

Thommy Stenström

2014-09-09

En fantastiskt bra bok som är nästintill omöjlig att lägga ifrån sig.
När den ena klasskamraten efter den andra blir mördad. Då är det inte helt lätt även om man är polis.

A H

2014-08-25

Riktigt bra! Annorlunda upplägg. Hoppas på uppföljare.

Rasmusmatte .

2014-08-24

Mycket bra debutbok. Ser fram mot nästa

Maddes Bokblogg

2014-08-12

Spännande deckare som håller hela vägen.

Lina Zackrisson

2014-07-20

Lite brutalare Wallander- story

2014-07-04

Betyg: 4,5 av 5.

En mycket bra och spännande thriller av ännu en debuterande författare.

Fast även om Stefan Ahnhem debuterar som bokförfattare, så har han ju skrivit massor med manus till spännande filmer och serier, så han är ju inte direkt någon novis inom genren.

Boken är mycket lättläst med ett skönt läsflyt i. Lagom tjock, 350 sidor. Blodig är den, och väldigt spännande. Absolut inte förutsägbar, och ger mycket mersmak inför kommande böcker i en serie om polisen Fabian Risk i Helsingborg.

Rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om svenska deckare/thrillers.

Tarja Ahlgrén

2014-06-02

Det tar sig - när man väl slipper de onödiga förklaringarna som tynger starten. Upplägget med skolklassen och den mobbade stackaren är inte nytt men hanteringen skiljer sig till sin fördel. Fullt njutbar läsning!