Offer 2117

Adler-Olsen, Jussi

Avdelning Q är tillbaka! I över 10 år har Assad arbetat tillsammans med Carl Mørck och Rose på Köpenhamnspolisens cold case-avdelning. Men vet de egentligen vem han är? Under årens lopp har Assad överraskat med kunskaper i de mest oväntade ämnen, han talar en rad olika språk och kan oskadliggöra en fiende på ett ögonblick. Var kommer han ifrån? Vilka hemligheter bär han på? I "Offer 2117" får vi svaren. Det här är Assads historia.

Ännu en bra bok av författaren men aningen lång för min smak.

Riktigt bra!
Svårt att jämföra denna med de tidigare böckerna, då denna till skillnad från övriga böcker i serien om avdelning Q mer har karaktären av en actionthriller. Jussi Adler-Olsen befäster sin plats i elitskiktet i och med denna utgåva.

Anita H

Mycket bra bok med en intressant vinkling.

I Offer 2117 avslöjas Assads hemlighetsfulla förflutna, och det framgår tidigt att det ska bli en uppgörelse mellan Assad och hans ärkefiende Ghaalib. Det innebär att det i grund och botten inte finns någon gåtfull intrig som ska nystas upp, vilket gör att berättelsen på det hela blir väldigt platt. Jag har uppskattat Adler Olsens tidigare böcker i första hand därför att han har lyckats skapa svårgenomskådliga berättelser som har hållit mitt intresse vid liv till sista sidan. Hur hänger allt ihop? Hur ska det till synes obegripliga skeendet kunna visa sig vara begripligt? Detta tillsammans med de färgstarka karaktärerna har alltid varit den stora behållningen i Avdelning Q-böckerna. Här finns inte den intrigen, utan det är bara en rak väg framtill uppgörelsen, kantad av lite tysk polisklantighet, en malplacerad journalist och en mordisk dataspelsnörd med förvriden verklighetsuppfattning. Assad sitter mest och bölar boken igenom och det dröjer länge innan han lyckas visa några hjältekvaliteter.

2019-11-14

Riktigt spännande. Tycker faktiskt det är en av hans bästa.