Offer 2117

Adler-Olsen, Jussi

Avdelning Q är tillbaka! I över 10 år har Assad arbetat tillsammans med Carl Mørck och Rose på Köpenhamnspolisens cold case-avdelning. Men vet de egentligen vem han är? Under årens lopp har Assad överraskat med kunskaper i de mest oväntade ämnen, han talar en rad olika språk och kan oskadliggöra en fiende på ett ögonblick. Var kommer han ifrån? Vilka hemligheter bär han på? I "Offer 2117" får vi svaren. Det här är Assads historia.

Kjell

6d

Den här boken handlar om Assad och vad som hände innan han kom till Köpenhamn. Det är en dramatisk historia och parallellt med Assads historia så får vi följa ett annat fall. De båda fallen har anknytning till varandra.
Mycket bra bok som jag varmt kan rekommendera

Som jag älskar Jussi Adler-Olsen sätt att skriva spänning men samtidigt få med lysande samspel mellan så många udda personer och det sätt som han berättar om mänskliga relationer. När han dessutom på samma gång bygger en intrig som gör att sidorna vänds i allt raskare takt. Han är skicklig ända ut i fingerspetsarna.
Offer 2117 är en spännande bok, en blandvändare som berättar Assads historia. Men inte nog med det Jussi har på ett briljant sätt samtidigt lyckats väva in ytterligare en skräckinjagande parallellhistoria. En som är så väl genomtänkt och där trådarna till slut landar i en dramatiska upplösning som knyter ihop hela storyn på ett föredömligt sätt.
Det här är en mycket skrämmande bok som höll mig på halster precis hela vägen.
En riktigt bra bok, kanske en av de bästa enligt mig från författaren. Läs den!
Jag har lyssnat på den här och ytterligare en fantastisk uppläsning från Stefan Sauk, han äger i den här uppläsningen, igen!
Läs fler av mina recensioner på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/03/offer-2117-jussi-adler-olsen.html

Klockren fortsättning på Avdelning Q-serien! Jag bara älskar mixen av personlighet, medmänsklighet och stora samhälleliga företeelser.

Jag tycker om Olsens sätt att skriva och är väldigt förtjust i personerna på avdelning Q. Detta är en annorlunda bok jämfört med den andra, den berättas ur Assads perspektiv. Jag tyckte om den och fick även lite nya perspektiv i vissa samhällsfrågor.

Spännande, underhållande & välskriven!

Evasbokhylla

2020-01-25

Ännu en bra bok av författaren men aningen lång för min smak.

Jan Banan

2019-12-26

Riktigt bra!
Svårt att jämföra denna med de tidigare böckerna, då denna till skillnad från övriga böcker i serien om avdelning Q mer har karaktären av en actionthriller. Jussi Adler-Olsen befäster sin plats i elitskiktet i och med denna utgåva.

Anita H

2019-11-30

Mycket bra bok med en intressant vinkling.

Erland Fahlbeck

2019-11-28

I Offer 2117 avslöjas Assads hemlighetsfulla förflutna, och det framgår tidigt att det ska bli en uppgörelse mellan Assad och hans ärkefiende Ghaalib. Det innebär att det i grund och botten inte finns någon gåtfull intrig som ska nystas upp, vilket gör att berättelsen på det hela blir väldigt platt. Jag har uppskattat Adler Olsens tidigare böcker i första hand därför att han har lyckats skapa svårgenomskådliga berättelser som har hållit mitt intresse vid liv till sista sidan. Hur hänger allt ihop? Hur ska det till synes obegripliga skeendet kunna visa sig vara begripligt? Detta tillsammans med de färgstarka karaktärerna har alltid varit den stora behållningen i Avdelning Q-böckerna. Här finns inte den intrigen, utan det är bara en rak väg framtill uppgörelsen, kantad av lite tysk polisklantighet, en malplacerad journalist och en mordisk dataspelsnörd med förvriden verklighetsuppfattning. Assad sitter mest och bölar boken igenom och det dröjer länge innan han lyckas visa några hjältekvaliteter.

2019-11-14

Riktigt spännande. Tycker faktiskt det är en av hans bästa.