Ofärd

Harrison, Dick

| 2007

Ulvbjörn Vamodsson växer upp på gården Borg i Östra Götaland. Tiden är 600-talet e.Kr. Vikingatiden har ännu inte börjat, men det berättas redan historier om nordbor som farit söderut över haven för att vinna guld och ära. Ulvbjörn är en avig pojke. Han har svårt för att tala och tar till knytnävarna när han blir retad. Hans far ser ner på honom. Men en dag kommer ett följe av stormän från Uppland. De tänker locka bönderna i Götaland till ett krigståg mot den brutale Ivar Digre. Ledaren Olof Ingjaldsson vill oväntat ha med pojken i sitt följe och Ulvbjörn får för första gången uppleva stridens rus av lust och fasa. Olof ger honom nya uppdrag. Nu ska han resa över haven till staden Frisaborg för att byta slavar mot silver. Men Ulvbjörn och hans grupp blir tillfångatagna och själva sålda som slavar. Efter några hårda år av slavliv lyckas han rymma tillsammans med sin ägares...

Jesper B

2018-01-28

Ofärd är en spännande historisk äventyrsroman. Den är stundtals hemskt brutal och blodig, men spännande läsning för dig som är historiskt intresserad och den utspelar sig i en tid innan vikingatiden, som det kanske inte skrivits så mycket om tidigare. Jag identifierade mig mycket med huvudpersonen Ulvbjörns tankar och känslor inför det han går igenom. Misstänker att kanske manliga läsare uppskattar boken mer än kvinnliga, men rekommenderad läsning för alla. Förstår inte riktigt en del andra recensioner av boken, den är spännande och klart läsvärd.

Annika Sjöström

2017-08-10

Jag tror att författaren försöker få till en ny Röde Orm. Helt misslyckat! Trots att det händer saker kan författaren inte inte få mig engagerad....boken känns extremt tråkig. Jag höll ut i 3/4 innan jag gav upp...och det krävs MYCKET för det! En sak är säker...jag kommer inte att försöka mig på uppföljarna heller....

Camilla Hallgren

2015-10-02

Historisk lärorik bok, som fokuserar mer på vad som händer än hur karaktärerna upplever händelsen. Min upplevelse var att boken höll sig på ytan och författaren kunde ha gett karaktärerna mer liv. Huvudkaraktären genomgår en intressant såväl yttre och som inre resa.

Karin Norlander

2013-11-18

Någon jämförde denna bok med Röde orm men jag ser mer likheter med telefonkatalogen, det är en ständig uppräkning av namn och väldigt lite handling.

Karin Norlander

2013-11-18

Anders H

2013-11-07

En nyskriven Röde Orm.

Daniel Karlsson

2013-05-31

Jag tycker det är grymt att han läser boken själv. Mycket bra.

Karin Löfstrand

2013-05-13

130513: När man kommit över P1-skånskan i författarens egen uppläsning var det ju en rikigt bra historia om Sverige och Europa på 600-talet där Ulvbjörn lever ett händelserikt liv bland trälar och drottningar. Historia är verkligen spännade och i Ofärd får man lära sig mycket.

Izabela Horn

2013-05-10

Spännande historisk äventyrs roman. Ulvbjörn är en intressant personlighet , och bokens många beskrivningar målade upp landskapen att allt blev levande .

Måste säga att detta var en helt värdelös bok... eler om jag ska vara ärlig så pga av att det valt att ha en helt värdelös uppläsare så kan man aldrig orka lyssna på denna bok. Det är så enormt viktigt vem som läser en ljudbok och här har det gjort ett enormt felval!

Elin Elssjö

2011-06-07

Jag gillar historiska böcker, och den delen var det inget fel på. Men man lärde aldrig känna huvudpersonen... Jag vet inte om jag tyckte att boken var dålig, men jag blev i alla fall besviken.