Of Mice and Men

Steinbeck, John

| 1992

An itinerant farmhand's loving protection of a slow-witted comrad has profound implications for both characters, in Steinbeck's classic tale. Book available.

Gripande bok som jag ofta återkommer till.

Amanda Saléh

2020-07-06

Inte min Steinbeck-favorit.

Felicia Axelsson

2020-06-20

Alltså vet inte. Läste för att det var en klassiker, blev inte såld.

Ulla Siren-Peura

2020-06-09

Så där

Ulla Siren-Peura

2020-06-09

Så fär

Moa Eriksson

2019-11-28

Tänker på den ibland, det är alltid ett bra betyg för en bok enligt mig. Gripande.

Tommy -

2019-02-04

Gripande och kort men den säger ändå så mycket. Rekommenderas!

Lena Jansson

2018-01-02

Länge sen jag läste den nu men vill minnas att den var mycket bra.

Philip Stenström

2017-11-03

Längs med en landsväg, ute på vissjan i kaliforniens mäktiga landskap, vandrar två lantarbetare på jakt efter arbete. Den ene heter Lennie och den andre George. George är den kloke ledaren, medan Lennie, är den snälle och starke, men också klent begåvad. George återberättar högt och fantasifullt om deras gemensamma dröm, en egen bondgård med massor av kaniner för Lennie att sköta om. De finner till slut arbete på en gård och gör allt för att hålla sig undan bråk, i hopp om att deras dröm ska gå i uppfyllelse, men det hela tar en sorglig och våldsam vändning.

Of mice and men är en titel som Steinbeck, författaren, lånat från en strof av diktaren Robert Burns. Dikten slutar med en vemodig reflektion: Du är inte ensam, Mousie, i din fåfänga omsorg. De vackraste och klokaste planer, både av möss och människor, går ofta till spillo. Kvar blir i stället för den glädje de hoppades kunna uppnå bara sorg och möda.

Ett decennium har passerat sedan jag första gången läste Möss och människor. Även om tiden haft sin inverkan förblir Möss och människor lika hisnande och underhållande som första gången jag läste den. Med andra ord, en tidlös klassiker. Möss och människor är en kortroman som både berör och fängslar, men likaså lyckas den skildra vad det egentligen betyder att vara människa. Med målande naturbeskrivningar, intresseväckande karaktärer och människoöden som gestaltas, utgör detta grunden för prosa av Steinbeck. Det inte utan anledning som Steinbeck premierades Nobelpriset i litteratur. Steinbeck hänför och trollbinder med sina omsorgsfulla valda ord som få författare lyckas åstadkomma. För att summera det hela är Möss och människor, i min åsikt, en mästerlig kortroman som förtjänar all beröm som tillkommer den. Läs den!

Mikaelita Bovalius

2017-07-31

En av de BÄSTA böcker som jag har läst. Ska man läsa blott en klassiker, så borde man välja denna. John Steinbeck skapar en kittlande spänning som gör att du måste läsa nästa rad och nästa rad och en rad till. Jag älskar hans karaktärer allra mest. Lennie såklart. Alla som läst den förstår varför. Lennie som bara vill ha tomatsås, George och kaniner. Om Lennie ska liknas vid en nutida karaktär så får det nog bli med Suzanne, alias "Crazy eyes" i OITNB. Självfallet funderar man på vad som skulle ha hänt med Lennie om han inte hade haft sin George. Fastspänd på ett dårhus förmodligen. Och jag älskar George temperament och fula ord, Slims godhet, Crooks som försöker verka hård och ointresserad.

Det är 6 kapitel i denna korta bok och i varje kapitel så börjar Steinbeck med en miljöbeskrivning, enkel och saklig, som en markör av att något nytt komma skall. Boken sägs berätta om människors drömmar, för mig berättar den om de olika människoödena som boken gestaltar. Att vara svart, att vara för god, att vara förståndsvarierad, att vara bossens son, att vara kallad för hora med drömmen om att bli en aktris. Jag är nu sugen på att läsa mer av Steinbeck, "Vredens druvor" kanske, trots att jag alltid tyckt att den verkar vara snarkfeber. Men Steinbeck skriver rakt in i hjärtat och på ett sätt som får vilken människa, oavsett hjärna; att förstå. Du behöver inte bara korkad för att läsa den och heller inte IQ-hög. Detta är en bok för den breda massan och för den blödiga typen.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Liten bok. Stor berättelse.

Maria Klamas

2017-04-19

Fick denna bok av en vän som var på blixtvisit i mitt liv. Allt efter att vi diskuterat de böcker som varit mest viktiga för oss i livet. Denna bok skiljer sig mycket från min favoritbok, som är Lille Prinsen. Den hade inte det driv jag önskade, den sa mig inte särskilt mycket, den stannade inte kvar i mitt hjärta. Fick bläddra i den för att minnas någonting alls. Dedikationen i boken är vackrare och mer minnesvärd än boken i sig.

Sanna Carlborg

2017-02-04

En oväntat bra liten roman om två lantarbetare i depressionens USA. George, vansinnigt ful i mun men god i hjärtat, tar hand om den storvuxne, förståndshandikappade Lennie som är besatt av allt som är litet, mjukt och skönt att smeka. Han är också våldsamt stark vilket medför att han har ihjäl ett och annat litet liv trots att han inte vill någon illa. Jag behöver knappast säga att det kommer gå åt helvete för dem. På vägen dit träffar de dock en hel del andra intressanta desillusionerade människor varav inte alla vill dem väl. Trots det kan ingen ta ifrån dem drömmen om en egen gård med egen jord, några grisar, ett gäng höns och förstås mjuka, långhåriga kaniner till Lennie att ta hand om. Varning för tårar när man läser slutet.

Danje Förlag

2017-01-10

Det här var en av de böcker som förändrade hela mitt sätt att se på livet. Spännande. Djupt rogivande.

emilie johansson

2015-10-25

sorglig bok men känner ingenting.

Fredrik Engström

2015-08-30

Fattig fiskare hittar värdefull pärla, vilket stiger honom och famlijen åt huvudet och får hela samhället att skälva.

Anna Katarina

2015-01-07

En liten pärla till berättelse.

Magnus Hägglund

2014-12-31

Som alltid med Steinbeck briljant skrivet.

Laban Johansson

2014-12-12

Mycket bra bok som bör läsas av alla som älskar böcker.

Ida Holmén

2014-06-10

Helt okej för att inte vara min genre. Mer utav en bok där ens egna tankar och reflektioner efteråt är det "viktiga", medan berättelsen i sig är ganska långsam.

Anna Hedenstedt

2013-11-03

Läses på ett par timmar, stannar i huvudet längre. En klassiker!

Anna Jensen

2013-08-14

En helt okej bok, men en hemsk historia... Sorglig.

Lars Willfors

2013-07-31

Clean!

Karin Lundberg

2013-06-29

Gripande från första till sista sidan. Hemskt sorgligt slut - kommer nog alltid minnas den här boken.

Susanne Rydvald

2013-05-30

Utmärkt skriven men ändå inte en av Steinbecks bästa ... en författare som allt i allo kan lätt skämma bort en läsare som mig

Nathalie T

2013-05-01

Jag har svårt att se storheten i den här. Visst, den är läsvärd, men inte mycket mer än så enligt mig. Det är möjligt att jag kanske hade för höga förväntningar?

2013-01-31

Underbar liten bok!

Gabriella Plånborg

2012-05-16

Inte en favorit

Helén Thalén

2012-05-10

Fantastiska skildringar av miljöerna, underbart språk.

Johanna Tallroth

2011-11-12

Soft

Edith Jacobson

2011-09-21

Boken var ganska snyggt skriven, men ack så tråkig. Det var bara sista kapitlet som var läsvärt, så vackert att jag nästan grät.

Lotta Berling

2011-07-25

En välskriven men förutsägbar historia om klassamhälle och girighet.

hanna säkkinen

2011-03-15

på något vis både varm och tragisk

Cissi Rosenqvist

2011-01-26

Får hålla med Linda, jag tycker om den men jag älskar den inte. Det är en bra och spännande historia men väldigt tragisk.

Filip Andersson

2011-01-22

gjorde mistaget och såg filmen, det gjorde att jag inte gillade boken. Boken i sig var faktiskt bra men när man ser filmen förstör den alla dina egna ideér. Läs boken men se aldrig filmen....

Mim-Ariel Almquist

2011-01-15

Historien möss och människor är oskuldsfull och vacker.

Jasmine S

2011-01-08

Pär Svensson

2010-12-13

Javars, och jo, visst. För all del, och sådär.

Linda Åslund

2010-12-11

Välskriven. Men jag kan inte komma fram till om den får mig att känna att jag vill ta mer vara på livet och människor omkring mig, eller om allt är hopplöst. Boken är bra, den berör och jag kommer att minnas den, men jag älskar den inte. Jag tycker inte om att stanna i känslan av att allt är hopplöst ...

Lotta Norén

2010-08-30

Lyssnade på den i en fantastisk inläsning av Ingvar Hirdwall.

2010-07-28

En klassiker som är läsvärd.

Stig Svåren

2010-06-29

Detta är nog något av det bästa jag läst!

Anna Malmgren

2010-05-23

Jag har läst den på svenska och betyget är utifrån den svenska översättningen. En fantastisk bok vars berättelse återfinns i många moderna romaner, ex. Flyga drake.

Hanna Seven

2010-04-09

Har bara läst denna underbara bok på engelska. Fantastisk berättelse om 2 bröder. Den ene efterbliven och enormt stark och den andrre normalbegåvad. De söker jobb på ett gods. Helt fantastisk. Alltså, vem kan inte älska denna bok?