Odysseia

2016-02-13

Den måste man läsa

TERTIO

2013-11-03

Kanske förstår jag den inte än. Jag fann den inte givande. Läste den för att andra författare som jag uppskattar mer slösade på superlativer.

Harriet Wensby

2012-06-25

Fantstisk berättelse. Men är det egentligen någon som läser den, och gillar den, av någon annan anledning än att det är en klassiker som man har lärt sig i skolan är "fint" att läsa?

Hannah Nilsson

2012-01-29

Det är mycket möjligt att detta är den bästa ävetyrshistoria som någonsin skrivits. Grym men fantastisk:-)

Liza Bolin

2011-10-05

och ett ärr på hans fot, förstås.

Liza Bolin

2011-10-05

den har ju sina highlights, men klipp bort irrfärderna och vad har du? en svamlande son och en tradig återkomst.

Anders Wik

2011-09-14

Lästa Lagerlöfs tolkning/översättning. Skulle kanske ha mått bättre av att ha läst Björkessons version ist. Hursomhelst upplevde jag eposet som väldigt tråkigt. Slutet lyfte det hela men det stannar på en tvåa.

Kenneth Olausson

2011-02-08

Omläsning. Läste den första gången i (alltför) unga år. Textens komplexitet och den intressanta berättelsen med blandning av det som kan vara någorlunda historiskt rimligt till rena sagor/myter ger en intressant spänning i verket. Men versmåttet daktylisk hexameter är inte att leka med.

Nils Thor

2010-05-26

Den är ett underhållande läsäventyr. Men jag är inte lika reservationslöst positiv den här gången som vid tidigare läsning. Vet inte om det är översättningen eller om jag läst mer noggrant den här gången. Tycker att alla upprepningar tröttar ut och drar ner tempot i berättelsen.

D

Dan Tilert

2009-07-14

Mer lättläst än Iliaden, men inte på långa vägar lika... episk. En bra läsupplevelse, men valet mellan de två är lätt.