Odjuret

Roslund & Hellström

| 2004

Två barn hittas döda i ett källarförråd. Fyra år senare rymmer deras mördare från en fångtransport. Polisen är övertygad ? han kommer att mörda igen. I en svensk småstad lämnar en pappa sin femåriga dotter ovanligt sent på dagis. Bara några timmar senare hittas flickan våldtagen och död. Hur kunde detta hända? När polisen står maktlös tar pappan saken i egna händer. Och plötsligt jagar man inte längre en pedofil utan dras in i ett brottmål som berör hela landet. En pappa som hämnats sin dotters död står inför rätta anklagad för mord. Ute i landet startar reaktionerna, demonstrationer anordnas för att pappan ska släppas fri och medborgargarden agerar domare och bödel. Och frågan ställs på sin spets: Vem måste dö först? Vems liv är värt mest?

Marléne S

2018-09-15

Mycket bra ++++++ LÄS DEN!

Ann Simonsson

2018-07-23

Grym.

Johan

2018-07-19

Spännande, obehaglig, välskriven och galet bra.

Elin

2018-07-11

Ryslig handling som berör nåt otroligt. Boken lever sig verkligen kvar i tankarna även efter att man läst den. Ibland så otäck att jag inte kunde läsa färdigt eller utbrast "Nej!" högt här hemma.

Elin

2018-07-11

jenny lorefors

2018-05-16

Alldeles för rå, mer än vad som behävdes för historien, för min smak. Även förutsägbar

Elisabeth Berglöf

2018-04-18

En bok som verkligen berör. Så otäck men så bra.

Peter Johansson

2017-10-27

Rekommenderas varmt. Roslund och Hellström är oerhört skickliga berättare. Jag kunde knappt läsa sekvenserna om den lilla flickan. Mycket starkt.

Marre

2017-04-25

Fruktansvärd.... Kunde inte läsa första kapitlet helt. Samtidigt så fruktansvärt fängslande!

2017-01-16

En bok som verkligen berör. Tyvärr finns dessa odjur mitt ibland oss. Förutom att den är spännande tar den också upp en intressant moralisk diskussion om vem som har rätt att döma andra människor. Vad är rätt och fel? Är det rätt att ta lagen i egna händer? Är ett brott alltid ett brott?

2017-01-16

2017-01-06

Hur har jag kunnat missa den här? Så bra och samtidigt så hemsk. Jag gillar det moraliska dilemmat i handlingen. Vad är rätt och vad är fel?

E H

2015-05-06

Höll inte på att klara av att läsa ut boken. Läste nåt kapitel i taget och fick sedan lägga mig ifrån den. Fruktansvärd story men tyvärr sker sådant på riktigt...barn som blir sexuell utnyttjade, skändade och mördade. Och en förälders smärta...

Sandy Hanna

2014-11-11

Sjuktbra bok men en mår fysiskt illa vid vissa kapitel... så verkligt

2014-09-11

Boken är naturligtvis bra, men SÅ grymt svår att ta till sig. Man värjer sig för handlingen. Och jag har väldigt svårt för det grova språket, eller rättare sagt de grova orden.
En trea måste det väl ändå bli, för det är ett viktigt ämne och en spännande intrig. Men jag nästan önskar att jag inte läst den...

Elisabet --

2013-12-27

Brutal och realistisk. Skickligt skrivet. Klart läsvärd.

Teresia Kjellgren

2013-12-02

Bästa deckare jag läst. Läskigt realistisk och väldigt bra skriven. Ska läsa deras andra böcker men måste ta lite annan litteratur emellan om man inte ska bryta ihop helt.

Susanne Antonson

2013-10-24

Otroligt gripande, du vill verkligen inte tro att detta kan hända i verkligheten...

Ida

2013-09-16

Väldigt hemsk bok men fullt realistisk! Läsvärd, helt klart.

O

Ove Dahl

2013-04-21

Ganska tänkvärd men ruskigt hemsk.

Emma Kindholm

2013-03-06

Fick mig att ifrågasätta min åsikt om alla människors lika värde! Rysligt med barn inblandade..

Cecilia Grip

2013-02-16

Jobbig och tung bok. Tog tid att läsa men ändå spännande på något konstigt sätt för msn vill ju ändå se hur det går.

Micha Fredriksson

2013-02-14

Ingen direkt spänning men väcker en del tankar. Vad drar avskyvärda brott egentligen fram inom oss? Välskriven annars, men minus för krystad dialog.

Har sett den på film. Den känns inte längre angelägen att läsa. Intressant problematik och bra film.

Maths Nilsson

2012-10-15

Spännande, bra driv och tänkvärd. Betsydligt bättre än deras Tre Sekunder som var den första bok av författarna jag läste.

jn dvd

2012-07-24

Obehaglig, men skickligt skriven.

Emma Poucette

2012-07-12

Läste bara några kapitel, den var alldeles för hemsk, undrar hur en frisk människa kan skriva något sånt... Men den är säkert bra om man klarar av obehagligheten.

Michaela Schuller

2012-05-20

En av de bästa böcker jag läst!

Kamali 

2012-05-06

Knappt spännande deckare med dåligt språk och enbart mäns perspektiv. Kvinnorna fladdrar förbi i bakgrunden likt osynliga vålnader, förutom i ett fall om kanske två sidor.

Lena Lundgren

2012-01-29

Läser nästan aldrig deckare men paret Roslund och Hellström verkligen något extra. Läs dem i rätt ordning. Alla deras deckare hittills är mer än läsvärda och klart värda fem stjärnar, möjligen med undantag av "Flickan under gatan". Det som gör dem så speciella är inslaget av debattinlägg i olika angelägna frågor. Och de har alltid en mycket överraskande twist på slutet som man verkligen blir överrumplad av.

Emma Hortlund

2011-08-25

Jag har lite svårt för vissa ord i den här boken, som plitar och snabbknullare. Jag tycker också att konversationerna känns overkliga och stela, korthuggna, som att inga skulle prata så på riktigt. Jag undrar varför två av personerna i boken heter Maria och en heter Marie.

Bortsett från det så väcker boken intressanta moraliska frågor.

Gunilla Jönsson

2011-08-18

Otäck historia med realistiskt slut.

Anna Dybeck

2011-08-16

Jag har väldigt svårt för böcker om brott mot barn (=morsa med kontrollbehov och livlig fantasi) så boken har stått i hyllan i säkert 1,5 år.
Emellertid en mycket bra bok, precis som allt som Roslund & Hellström skriver. Tar upp svåra moralfrågor som är viktiga att ställa - en bok som berör och ger eftersmak. Läs den!

Mariette Enelycke

2011-06-27

Otäck, obehaglig läsning. Emellanåt ville jag sluta läsa, men min vilja att veta handlingen till slutet gjorde att jag läste hela. Rekommenderas.

Mia Svensson

2011-06-12

Bra och otäck. Men inte riktigt lika bra som Eward Finnigans upprättelse som jag råkade läsa först. Dock manar båda böckerna till eftertanke.

2011-04-21

Boken är bra, inget snack om det, och ämnet är hett och känsligt, men berättelsen tog aldrig tag i mig på riktigt. Nästan från första bokstaven visste man vad som skulle hända, det var så uppenbart. Visst är det så att alltmedan polisen kan skydda oss mindre och mindre, så tycker människor att de måste ta saken i egna händer. Men är det rätt? Vem bestämmer vad som är rätt och fel? Vem som ska leva och vem som ska dö? Om personen som "räddas" växer upp och blir en massmördare, var det då rätt att döda dens presumtiva mördare? Tre får boken i betyg av mig, men det är en stark trea.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Äcklig o gräsligt bra.

heidi carlsén

2011-03-10

En bok man inte lägger ifrån sig förrän den är slut. Fruktansvärd historia, första reaktionen är att pappan gör rätt. Sen kommer frågorna. Mycket läsvärd.

Elin Stenblom

2011-02-20

Deckare utöver det vanliga.

Pia W

2010-10-09

Beskriver en hård verklighet på ett rätt tort men starkt sätt. Något förutsägbar och inte lika sidvändande som deras senare alster "tre sekunder".

Charlotta CG

2010-10-06

Jag har svårt för att läsa böcker där barn far illa men tar man sig bara över den biten så blir boken okej med intressanta frågeställningar om rättvisa och moral även om pappan som karaktär inte blir vidare intressant. Trots att det är en deprimerande bok om vårt samhälle så orkar man vidare på grund av trovärdigheten.

Sandra Svensson

2010-08-22

från första till sista sidan var jag fångad som jag aldrig upplevt tidigare när jag läst en bok. kände mig helt tom efter sista sidan. ett måste i bokhyllan, är helt fast vid författarnas sätt att skriva.

Andreas Eriksson

2010-08-01

Anders Roslund och Börge Hellström, även kallade Roslund & Hellström, är författarna bakom denna rysliga berättelse. Detta är även den bok som duon debuterade med efter att ha hittat varandra under en dokumentärinspelning om kriminellas rätt efter straff. På förhand kunde detta tyckas vara en bra kombination. Det skulle i efterhand resultera i så mycket mer än så.

Efter en vanlig transport för den pedofil- och morddömda Bernt Lund tillsammans med två av vårdarna tar han beslutet. Han tar sin chans att fly. Mitt under pågående transport slår han ner dem två och springer därifrån. Han springer mot ett liv i frihet och till ett samhälle ovetande om hans tidigare brott. Inte nog med att det då finns en fånge på fri fot, som hänsynslöst slagit ner dem som transporterat honom. Han har förgripit sig på två stycken nioåriga flickor fyra år tidigare och därefter mördat dem. Efter att slickat rent deras fötter. Man vet genom tidigare utlåtanden och psykiska bedömningar av honom att han kommer att utföra detta igen om chansen ges. Därmed är en kamp mot klockan inledd för polisen och senare även övriga samhälle.

Samtidigt någon annanstans i landet undrar Fredrik Steffansson, författare, varför hans tidigare så lyckade och produktiva skrivande nu har låst sig helt. Kan det vara det att han inte har fokus efter att ge sin dotter Marie fullt utrymme i sitt liv. Eller är det så att Mikaela, hans nya kärlek i livet och tillika Marie föreståndare på dagis, ligger där och tittar på honom så vackert om nätterna. Dessutom plågar hans tankar honom från förr, då han var liten och både fick stryk och tjuvtitta när även sin bror fick veta hut av deras far. Ibland dyker tankarna upp varför brorsan gjorde det. Varför han till slut inte orkade längre och i tonåren ställde sig framför tåget och väntade.

Efter sin lyckade rymning har Bernt Lund mycket riktigt letat och letat. Han vet var dem finns sedan tidigare och nu sitter han där åter igen, på en bänk utanför ett dagishem. Helt medveten om sin omgivning inväntar han bara rätt tillfälle att slå till. Till slut kommer det inspringandes en pappa med sin dotter i handen till dagis. Detta är början på en förskräcklig utgång där det enbart finns förlorare och ingen vinnare alls.

Då berättelsen tar fart efter ytterligare ett sexualmord på ett barn och där denna mördare blir skjuten av flickans far i ren hämndauktion, i brist på polisens egna agerande ställs rättssamhället och övriga människor inför en frågeställningen värd att tänka på. Om man ska ta lagen i egna händer för att förhindra vidare mord och vem som ska bestämma detta?

Bilden av ett samhälle som ställer sig trotsigt bakom den hämnade pappan målas upp som stark och oövervinnelig, vilket förmodligen är det författarna vill belysa. Man har dels gett perspektivet från ett barn, då man detaljerat beskriver från egna erfarenheter hur ett övergrepp kan kännas och tankar från föräldrarna som får detta besked och vilka konsekvenserna kan bli när barnet man haft i sina händer, man skrattat, gråtit, pratat med och gett ett liv åt till slut upphör att existera. Responsen som ges av ett samhälle som också visar sina sympatier genom liknande hämndauktioner landet runt efter det att en tingsrätt utgett sin dom.

Berättartekniken är helt klart något som gör att man slås av i denna berättelse och det ger en känsla av att få den synvinkeln uppläst för sig. Oavsett om det är från förövarens, offrets, en medfånges, polisen eller samhällets. Att det ska mana till eftertanke råder ingen tvekan om. Man har också skrivit en bok som gett stunder av obehag, förhoppningar, uppgivenhet. Succérecensioner avlöste varandra, boken översattes i flertalet språk. Man belyste ett problem som med lagändringar tystats ner. Den bedömning som förövare ställs inför men också kan skapa i samhället. Vems liv är värt mest efter att hämndbrott har utförts? Vem är det som är odjuret?

Lars B.

2010-07-28

Vidrigt, vämjeligt men oerhört starkt om pedofili ur alla perspektiv - förövarens, offrens, de anhörigas, medfångarnas, allmänhetens, kriminalvårdens, polisens, rättsväsendets, medias... Roslund & Hellström har lyckats få med det mesta och på detta sätt belyst det komplexa i något vi annars lätt förenklar i svart eller vitt.

Maria B Hansson

2010-06-28

Jag älskar deras språk och deras driv i texten. Och deras sätt att hantera och beskriva så oerhört komplexa ämnen. Det är svårt att definiera vem det är som är Odjuret egentligen.

Cicci Harström

2010-02-20

En grym pedofil och mördare rymmer och upprepar samma brott än en gång som han är dömd för. Han våldtar och mördar en liten flicka. Polisen står maktlös och pappan till den mördade flickan tar lagen i egna händer, han skjuter ihjäl sin dotters mördare. Hela landet engagerar sig i åtalet mot pappan. Hur skulle det se ut om alla tog lagen i egna händer? Vem har rätt att avgöra vem som skall få leva och vem som skall dö? Om inte samhället kan skydda oss mot mördare och pedofiler vem skall då göra det?
Detta är en oerhört rå och grym berättelse men skulle likaväl kunna vara tagen ur verkligheten. Jag var ett tag tveksam till om jag skulle fullfölja att läsa ut boken, då det var väldigt hemska ingående detaljer om de råa morden och våldtäkterna på barnen. Men när man väl tagit sig förbi den delen av boken så tycker jag att boken blir riktigt bra. Detta är debutromanen av Roslund & Hellström och den får klart godkänt av mig

Therese Rosenblad

2009-10-23

En bok som skakade om mig rejält. Särskilt de första sidorna med de otäcka, ingående, detaljerad beskrivningarna om vad barnen blir utsatta för. Välskriven och spännande, som så alltid väcker funderingar.

Lotta Norén

2009-09-09

Lyssnade på boken som CD-bok.

Elisabeth E

2009-09-03

En mycket bra bok. Precis som efter Box 21 har man en konstig orolig känsla i magen efter att ha läst denna. En bok som berör helt enkelt.

Sara .

2009-09-03

Jag har aldrig läst en bok som så ärligt berättar om sorg, vrede och mord.

maria hansson

2009-08-28

Otäck historia,men berättad på ett bra sätt. Gillar dessa böcker, även om jag läste de i fel ordning.

Therese Andersson

2009-08-16

Har gillat alla deras andra böcker men den här fastnade jag aldrig riktigt i tyvärr...

Linda Lindblom

2009-08-16

En otäck men otroligt bra bok som handlar om grova sexbrott mot barn och hur fel det kan gå om man bara hör delar av en historia.

Charlotta Johnsson

2009-08-15

Riktigt bra kriminalroman! Ibland så ingående detaljer så man mår dåligt, men det gör bara att man kan ta till sig handlingen ännu mer. Hemsk, lämnar en inte oberörd när man lagt den ifrån sig. Läs!

sinikka franck

2009-08-12

Vet inte heller vad jag ska säga om denna bok, kände en olustkänsla mest hela tiden (inte så konstig kanske med tanke på handlingen), därav det låga betyget bl.a.

Åse Bandling

2009-07-25

Vet inte vad jag ska säga. Berättelsen hänger kvar som en klump i magen.

Anders Högman

2009-07-06

Vidrigt tema, som förälder är den verkligen plågsam att läsa. Har väntat två år innan jag vågade. Men bra, välskriven och spännande.

Maria Josefsson

2009-06-23

Detta är en bok som enligt mig har allt. Den känns trovärdig, den är ambitiös, den tar upp mycket tänkvärda ämnen, konflikterna skruvas en gång extra och språket är väl lämpat för historien. Det är en bok som inte lämnar mig oberörd, jag hoppas fler läser den och får samma känsla.

sarah björck

2009-06-17