Odinsbarn

Pettersen, Siri

| 2015

Succén äntligen i Sverige! Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa. Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ... Odinsbarn är första delen i serien Korpringarna - en spektakulär fantasyberättelse med rötter i den nordiska mytologin och är den första av tre böcker i serien Korpringarna. Det är en episk och våldsam uppgörelse med främlingsrädsla, blind tro och ärelystnad. Boken har blivit en...

Snyggt världsbygge och högaktuellt tema om utanförskap.

2023-03-29

Jag vill ju så otroligt gärna tycka om fantasy, men det är en genre som inte alltid funkar för mig. När Odinsbarn började dyka upp, för ganska många år sedan, blev jag omedelbart nyfiken. Titeln gör ju att man kan misstänka lite nordisk mytologi också, något som jag nästan är barnsligt förtjust i. Boken fick jag när jag fyllde år 2015, sedan har den stått där. I år tyckte jag att den minsann har stått tillräckligt länge och tog med den i min Boktolva.

Mig tappar nog boken redan från början, den är oerhört förvirrande (och irriterande). Många viktiga tidigare händelser nämns helt flyktigt, på ett sätt som antyder att man borde känna till dem. Det gör jag ju självfallet inte, så allt detta får mig att undra om det här verkligen är första boken. Det vet jag ju att det är, men jag tappar fokus när jag hela tiden måste fundera på om jag har missat något. Då har jag bara läst något tiotal sidor, men tyvärr så hämtar sig egentligen aldrig boken från den starten. Trots den nordiska mytologin som blandas in i det egna världsbygget.

Känslan av att ha läst en bok på nästan 700 sidor, om något som kallas Kraften, utan att egentligen få veta vad det är, är väldigt märklig. Inte heller får jag veta vad "famna" innebär och betyder. Vad används det till och varför? Här är så mycket utfyllnad som aldrig tar vägen någonstans, men det jag behöver få veta är fortfarande höljt i dunkel. Jag har sett att de senare delarna är runt 150 sidor kortare. Det borde även Odinsbarn ha varit.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/03/bok-odinsbarn-av-siri-pettersen.html

Emma Jonsson

2018-12-19

OK men får ingen riktig fart tycker jag.

Nina Gustafsson

2018-05-15

Ett väl uppbyggt universum. Lättläst.

Erik Horizon

2018-01-02

Mycket bra bok och fängslande historia. Kul med kopplingar till den nordiska mytologin trots att det är ett helt eget världsbygge, där det är den vanliga människan som är det övernaturliga

Sandra Katby

2017-06-06

Lättläst och underhållande. Väldigt bra för att vara en ungdomsbok

Gunilla Jönsson

2017-02-16

Mycket bra bok, börjar läsa nästa del direkt.

Sanna Carlborg

2017-01-06

En svagare fyra. Huvudpersonens namn är Hirka och hon är en udda fågel i en värld där alla andra är troll. Själv är hon svanslös vilket hon tror är resultatet av ett vargangrepp när hon var spädbarn. Sanningen är dock att hon är ett odinsbarn (människa på vanlig svenska) och har kommit till trollens ("ättlingarnas") värld Ymslanden via en stenring. Hon blir livrädd för att bli avslöjad som detta av trollen fruktade mytologiska väsen när hon får veta om sin härkomst. Alla femtonåringar måste nämligen utföra en helig rit, då de "famnar", vilket mänskliga Hirka inte kan. Hon skulle förmodligen dömas till döden. Till denna boks kvaliteter är att den är duktig på att bygga upp sitt universum och jag hamnar verkligen i stämning. Det är nordiskt, mystiskt och vilt. Det är också ganska spännande. Dock håller jag inte med om att det är särskilt märkvärdig fantasy: jag har hört saker som att boken ska hantera begreppen ont och gott på ett unikt sätt och ha viktiga saker att säga om världen idag, men det kan jag inte riktigt skriva under på. Det här är fantasy som jag tänker mig fantasy, underhållande men inte så djupsinnigt och med många typiska karaktärer och händelseförlopp. Dessa förlopp övertygar mig förresten inte alltid. Ibland är Hirka för korkad och det som händer alltför tillrättalagt eftersom historien ska föras dit författaren vill. Som lättläst, stämningsfull underhållning är boken ändå bra.

Ebbe K

2017-01-06

Riktigt fängslande bok med många spännande vändningar. Absolut briljant språk och i slutet av boken var det nästan som om man läste poesi. En av de bästa fantasy böckerna jag har läst!

Ilirwen

2016-12-15

Spännande och bra ungdomsfantasy från Norge. Det känns som den är inspirerad av nordisk mytologi, men det finns så mycket mer här. Tyvärr tyckte jag inte alls lika mycket om nästa bok i serien, så den läste jag inte klart, men den här är väl värd att läsa.

Liza Bolin

2016-06-30

BRILJANT fantasy för unga och vuxna. Parallell värld där en flicka upphittas - utan svans. Kan hon vara ett odinsbarn?

Moa R

2016-04-26

Fantastisk idé, och mycket väl påhittat fantasyuniersum. Synd att språket inte riktigt är lika bra,.

Erika Granholm

2015-12-30

Bra sträckläsningsbok och intressant värld. Dock går många saker för fort och löser sig för lätt. Jag hoppas på mer eftertanke i del två.

Hur bra som helst, med karaktärer och miljöer som griper tag.

Anna Jensen

2015-11-26

Det här är verkligen en av de bästa böcker jag läst! Helt otroligt hur kär man kan bli. Ung eller gammal? Så länge du gillar äventyr och fantasi kommer du gilla denna.

Malin H

2015-09-18

Svår att komma in i, tog mig nog 200 sidor men sen fasiken vad bra! Väldigt välbyggt universa och bra karaktärer! Kanske är rime lite övertydlig och uppenbar? Gillar honom ändå! Och hirka är väl precis allt man önskar av en huvudperson i en fantasybok.

Saga Hårshagen

2015-09-07

Denna bok är den bästa boken jag har läst hittills, jag fastnade för den redan på första sidan. Siri Pettersen har gjort ett superbra jobb och det känns som om allt är på riktigt. Karaktärerna i boken är också helt oslagbara

2015-08-30

En storslagen och välskriven fantasy. Man sugs in och den är svår att släppa. Imponerande debut. Kommer absolut att läsa nästa del "Röta".

Rebecka Angelin

2015-07-22

Tyckte den var lite smått rörig i mellan åt men gillade boken ändå. Korta kapitel vilket gjorde det lättare att läsa. Lästa de 600 sidorna på ca 1 vecka. Hade lätt kunnat läsa den fortare om jag inte varit igång med andra böcker med. Så 4 av 5 för jag gillade den och kommer fortsätta läsa de andra böckerna.

Tarja Ahlgrén

2015-05-12

Jag är egentligen ingen fantasy-läsare men med Odinsbarn var jag fast från sida 1. Och jag kan inte riktigt förklara varför, kanske att Siri Pettersen tycks skriva så hon tror på vartenda ord själv, något som smittar av sig till mig som läser hennes text. Idag var jag faktiskt rätt ledsen över att jag inte hade något kvar att läsa, jag saknar verkligen Hirka och alla de andra i Manfall och Korphem - och det är naturligtvis det bästa betyg en bok kan få i min verkliga värld.

Lena Olsson

2015-04-21

Underbar, helt egen värld att förlora sig i. Hade önskat att man slapp kärleksdelen, men resten är fantastiskt. Undrar när nästa del kommer?

Eva Töllner

2015-03-11

Stark debut!

Välskriven och väldigt, väldigt bra värld. Jag tyckte dock att historien var rätt förutsigbar.