Odins eld

Ljum sommarnatt år 483. Sandby borg sover. Plötsligt bryts nattens tystnad av skrik och gråt. Främmande krigare har trängt in i borgen med dragna svärd, människorna slits ur sina bäddar och dödas skoningslöst ? barn, unga och vuxna. Över två hundra döda lämnas där de ligger. Ingen kommer tillbaka för att begrava dem. Sanden lägger sig sakta över deras kroppar.Drygt 1500 år senare ligger de dödas ben ännu kvar, strax under grästorven. Deras röster viskar i vinden. Vilka var de? Vem dödade dem? Och varför?Genom den unga Jorunns ögon skildras livet på Öland under folkvandringstiden och de händelser som leder fram till massakern i Sandby borg i slutet av 400-talet e Kr. Romanen ger liv åt ett klansamhälle där stormän upprätthåller sin makt och sin heder med hjälp av generösa gåvor till sina följesmän, och en hederskultur som håller både kvinnor, barn och män i ett järngrepp. I denna...

Katarina Strid

2023-07-30

Det ligger mycket arbete bakom denna roman. Utspelas i en tid som sällan berättas om, kanske för att det saknas skriftliga källor. Men författaren gör det bra och skapar en trovärdig värld, ett korthugget språk som jag gillar. Men det är en grym värld som framträder, i våra ögon. Intressant att lyfta fram Sandby Borg, som jag inte kände till. Det känns som det borde bli en fortsättning och jag tror det är på gång.

Bokslott

2021-11-08

Odins eld är en vacker och mörk skildring av vad som kan ha legat bakom massakern på Sandby borg på Öland år 483. Här får vi följa Jorunn, dotter till stormannen på Åby, som växer upp i ett våldsamt klansamhälle där flera klaner söker hämnd mot varandra.

Språket i den här boken var otroligt vackert, nästan som poesi. Jag gillade verkligen alla naturbeskrivningar och att få en inblick i hur livet såg ut på den här tiden. Det fanns vissa inslag av magi i historien, vilket gjorde boken ännu mer intressant.

Efter att ha läst boken blir jag väldigt sugen på att besöka Sandby borg och lära mig mer om Ölands historia. Om du är intresserad av historiska romaner kan jag varmt rekommendera den här boken!

Solveig Andersson

2021-02-20

Talbok, storytel
Författaren har åter lyckats skapa en helt superb historisk roman som hela tiden engagerar och berör läsaren. Utmärkt! Läs den!

Spännande, gripande och välskriven!