Ödets hav

Nemert, Elisabet

| 2009

?Hon stod i skeppets för och såg ut över det upprörda havet. Hon var på väg bort, bakom henne fanns allt det som hon en gång hållit av, framför henne fanns bara ovisshet. Och inne i hennes kropp växte ett barn för vilket hon bara kunde känna hat och ovisshet.? Aurora Eken hade fått allt hon kunde önska sig. En redbar make och ett gott liv på gården Hästnäs. Som genom ett under hade hennes familj skonats från Digerdöden som nio år tidigare skördat så många liv i Visby. På hennes gård lever också den unga och föräldralösa pigan Elin Persdotter, som efter pestens härjningar funnit en fristad hos Aurora. När Gotland invaderas av den danska armén delas gotlänningarna i två fientliga läger. På Hästnäs blir livet aldrig mer detsamma och de båda kvinnorna tvingas ut i världen mot ett okänt öde. Ödets hav är en spännande och inträngande berättelse om livet på Gotland under 1300-talet,...

Sofie Johansson

2024-01-26

"Ödets Hav" av Elisabet Nemert är en bok som jag fann både gripande och inspirerande. Jag känner en stark koppling till de två huvudkaraktärerna, Aurora Eken och Elin Persdotter, vars livsöden vävs samman i denna fascinerande skildring av 1300-talets Gotland.

Boken fångade mitt intresse från början med dess detaljerade och levande beskrivningar av livet under denna turbulenta historiska period. Nemerts förmåga att skapa en autentisk känsla av tid och plats är imponerande. Jag kände mig som om jag vandrade på de medeltida gatorna i Visby tillsammans med Aurora och Elin.

Vänskapen som utvecklas mellan Aurora, från en välbärgad familj, och Elin, som kommer från fattigdom, är hjärtat i berättelsen. Deras relation, som präglas av ömsesidig respekt och tillgivenhet trots deras olika bakgrunder, är djupt rörande. Det är en påminnelse om vänskapens kraft och hur den kan övervinna även de största hinder.

Berättelsen tar en dramatisk vändning när Gotland invaderas, och Nemert skildrar krigets brutalitet och dess konsekvenser på ett sätt som är både skrämmande och fängslande. Jag var helt uppslukad av Auroras och Elins överlevnadskamp och de svåra val de står inför. Deras mod och styrka i mötet med dessa utmaningar är inspirerande.

Jag rekommenderar varmt "Ödets Hav" till alla som uppskattar historiska romaner som inte bara underhåller, utan också ger en inblick i livet under en annan tid. Det är en berättelse som kommer att stanna kvar hos mig länge.

Anna Björk

2021-10-04

Valentina

2018-08-23

Dramatik, äventyr, vänskap och kärlek. Den har allt. En måste för den Historiska roman älskande.

Solveig Andersson

2018-01-19

talbok storytel, Gunnel Fred läser
Elisabeth Nemert är en superb författare som engagerar mig som lyssnare som få. Jag befinner mig i 1300-tals dramatiken, ödena och känner av lukten från ett förgånget Visbys fattigkvarter. Mycket bra! Även inläserskan var tydlig och bra. 5 Stjärnor!

Robert Krook

2014-11-14

Mycket bra!

Irene Malmeling

2014-03-23

Jag gillade faktiskt den här! Mest för att huvudpersonen, Aurora Eken, är en person jag gärna haft till vän. På 1300-talet. Och för att det handlar om just 1300-talet. Gotland och Novgorod, dramatik, äventyr o kärlek.

Denna bok var sisådär till en början men den tog sig och den fängslade mig då i sitt grepp därför får den en klar 5a =)

Johanna D.A.

2014-02-15

Den här boken föll mig verkligen i smaken. Jättefin och gripande!

Maritha .

2013-12-22

När jag hade kommit igenom knappt halva boken insåg vad som orsakat den ökande irritationen hos mig. Jag var gruvligt trött på den i allt perfekta huvudpersonen. Hänförande vacker. Alltid god, alltid modig, alltid klok, alltid vis, förstående, förlåtande, barmhärtig, vänlig, omtänksam etcetera etcetera. Hon ensam tycks alltid veta precis vad hon ska göra och är naturligtvis fenomenal pilbågeskytt och ryttare samtidigt som hon är en bättre affärskvinna än alla Visbys handelsmän tillsammans och talar x antal språk flytande. För att inte tala om att hon till på köpet välsignats med en märklig förmåga att känna på sig saker och alltid veta hur det står till med hennes nära och kära fast de befinner sig på helt skilda platser. Jag är utled på dessa superhjältinnor som beklagligt nog tycks öka i antal, kanske särskilt inom just den historiska romangenren. Dessutom är jag inte alls imponerad av författarinnans språk. Banalt och fattigt samtidigt som det stundtals blir mer som en torr föreläsning om författarinnans stora sakkunskap i Gotlands 1300-talshistoria än skönlitteratur. De korta, avhuggna meningarna gör mig frustrerad och ger ett oflyt i läsningen. Mot slutet av boken blev kvaliteten så dålig att jag till och med i tidernas begynnelse läst harlequinböcker som varit mindre fåniga. Detta var min första bok av denna författarinna. Tyvärr lär det inte bli fler. Tyvärr säger jag eftersom hon otvivelaktigt har ett stort kunnande om tidsperioden och det vore intressant att få det invävt i en bättre roman.

2013-12-20

Jag älskar verkligen Gunnel Fred som uppläsare. Hon läser så fantastiskt bra. Fem stjärnor till henne! Boken däremot... nja... Den är välskriven och bitvis småintressant, men på det stora hela ganska så tråkig.

Marie Cedereke

2013-09-07

En av stjärnorna för kvinnorna syns i den historiska skildringen!

Malin Sundman

2013-08-03

Intressant om ett historiskt Gotland. Fina personporträtt men lite för mycket Grottbjörnen Folk över språket.

Anna Jansson

2013-05-22

Helt ok men långt ifrån Nemerts bästa bok. Jag blev inte så gripen som jag brukar bli.

Anna Jansson

2013-04-22

Helt ok men jag fastnade inte lika lätt i den som jag gjorde med Bortom stjärnan och Ljusets dotter. Ganska lättsmält och förutsägbar romantik. Intressant med de historiska inslagen.

Karin Löfstrand

2013-04-08

130406: Helt okej historisk roman om en "super-kvinna" som under drygt ett år råkar ut med mer händelser än rimligt. Men jag gillar det! Kanske var boken ca 50 sidor för lång. Det sista äventyret kunde författaren faktiskt struntat i.

Therese Åström

2012-10-26

Jag tycker boken hade gjort sig bättre utan detta med att Aurora finner en hundraårig gammal kärlek.. för övrigt gillar jag böcker som går långsamt fram och som utspelar sig i historisk tid, så den här var passande!

Sanna

2012-10-20

En mycket platt och svartvit berättelse som inte satte några djupare spår. Blev irriterad på den alltigenom goda huvudpersonen som inte tycktes ha en enda dålig sida...

Sanna Mattisdotter

2012-04-23

Det här var inte bra. Var på akademibokhandeln och en anställd rekommenderade den här boken. Lite som tantsnusk fast utan sex, läskigt romantisk och dåligt skriven.

Linda Sävhammar

2012-04-14

Nu har jag läst en Nemert. Då vet jag vilken typ av böcker hon skriver. Helt ok men inte en bok jag skulle läsa igen....

Spännande roman som får en att bli riktigt förbannd över hur kvinnorna hade det på medeltiden i Sverige. Det får mig att tänka på att det tyvärr ser ut så här även idag på 2000-talet fast då i andra länder runt om i världen.

anita järvi

2011-11-20

Den bästa bok jag läst på länge och det tog bara 3 dagar innan den var slut (vilket är ovanligt för mej).

Elin Elssjö

2011-06-07

För er som gillade "Brännmärkt"-böckerna, så blir detta en lika bra läsning. Denna också en bok om en stark och självständig kvinna som trotts olyckor ger sig själv och andra kraft att fortsätta framåt. Mycket vacker bok!

Sanna Holm

2011-04-23

Bra som fan är den här.

Jag är inte mycket för historiska romaner, så jag var en aning skeptisk när jag började läsa.Det tog en CD sedan var jag totalt fast i handlingen..Åh så bra och spännande och vilka fascinerande kvinnor..Dock kanske jag hade sett en annan uppläsare,,stundom lite tråkig

Ursula Stålhandske

2010-08-10

En fängslande berättelse med intressant upplysning om Gotlands historia, dock lite "amerikansk" i sin stil, romantisk och lite förutsägbar. Men berättaren läser med stor inlevelse.

Ciccis bokblogg

2010-03-07

Handlingen utspelar sig på Gotland och i Ryssland under 1300-talet. Aurora är uppvuxen på gården Hästnäs tillsammans med sina föräldrar och bröder. Aurora gifter sig med Roland, en tysk köpman, och flyttar till Visby till ett stort hus med tjänstefolk. Där är Elin Persdotter piga och en stark vänskap växer fram mellan Aurora och Elin. Den danska armén invaderar Gotland och alla män måste hjälpa till att försvara Gotland. Aurora och Elin flyr undan kriget. Efter kriget blir ingenting sig likt och deras vägar skiljs åt.

Jag har läst flera böcker av Elisabeth Nemert och det känns alltid tryggt att läsa en bok av henne. Med det menar jag att det känns som riktiga ”må bra böcker”. De utspelar sig på olika historiska platser men budskapet är alltid detsamma. Kärleken är stark och den segrar alltid. Underbart! Det här är böcker som jag kan läsa mer än en gång för de har flera små tänkvärda budskap här och där. Elisabeths böcker är väldigt beskrivande och man ser verkligen de olika miljöerna framför sig. Fortfarande så är Bortom stjärnan min favorit bland Elisabeths böcker.
Uppläsare är Gunnel Fred och hon har en behaglig röst som passar till bokens handling.

Maria Klamas

2010-01-30

Innerlig kärlek känns när den finns... och någonstans finns den, för oss alla... man behöver inte försöka fixa till den man har för att få in den i den rätta mallen... det gäller bara att vänta o vara nyfiken för det som man möter...

Ovanstående är den känsla som jag har när boken är läst... att ja, det finns innerlig kärlek och den är respektfull och så vacker.... Samtidigt har boken andra budskap, givetvis, det handlar om kvinnors roll i samhället, det handlar om en bit av vår historia, det handlar om vänskap och familjeband! Så ja det är en fantastisk bok!

Maiken Karlsson

2010-01-27

Jag gillar Elisabet Nemerts historiska romaner. Hon verkar påläst, böckerna är både spännande och ger inblick i olika historiska skeden, denna om Gotland på 1300-talet är inget undantag.