Ödets hav

Nemert, Elisabet

| 2009

En spännande och inträngande skildring av livet på Gotland under 1300-talet, om livets oförutsägbarhet, om civilkurage och mod och kärlekens helande kraft.Aurora Eken hade haft en lycklig barndom på gården Hästnäs tillsammans med sina tre äldre bröder. Som genom ett under hade hennes familj skonats från Digerdöden som hade drabbat så många på Gotland nio år tidigare. Då hade döda kroppar kantat gatorna och likbålen brunnit dag och natt.Nu kunde hon se fram emot ett gott liv i ett stort hus i Visby som hustru till den tyske köpmannen Claus Pleskow. Men hade ödet något annat i beredskap för henne?I Claus och Auroras hus arbetar pigan Elin Persdotter. Hon föddes uppe på Klinten där Visbys fattiga befolkning trängdes. När döden skördade hela hennes familj stod hon utblottad och ensam i livet utlämnad till andra människors välvilja och barmhärtighet. Som piga hos Auroras familj hade...

Valentina

2018-08-23

Dramatik, äventyr, vänskap och kärlek. Den har allt. En måste för den Historiska roman älskande.

Solveig Andersson

2018-01-19

talbok storytel, Gunnel Fred läser
Elisabeth Nemert är en superb författare som engagerar mig som lyssnare som få. Jag befinner mig i 1300-tals dramatiken, ödena och känner av lukten från ett förgånget Visbys fattigkvarter. Mycket bra! Även inläserskan var tydlig och bra. 5 Stjärnor!

Robert Krook

2014-11-14

Mycket bra!

Irene Malmeling

2014-03-23

Jag gillade faktiskt den här! Mest för att huvudpersonen, Aurora Eken, är en person jag gärna haft till vän. På 1300-talet. Och för att det handlar om just 1300-talet. Gotland och Novgorod, dramatik, äventyr o kärlek.

Johanna D.A.

2014-02-15

Den här boken föll mig verkligen i smaken. Jättefin och gripande!

Maritha .

2013-12-22

När jag hade kommit igenom knappt halva boken insåg vad som orsakat den ökande irritationen hos mig. Jag var gruvligt trött på den i allt perfekta huvudpersonen. Hänförande vacker. Alltid god, alltid modig, alltid klok, alltid vis, förstående, förlåtande, barmhärtig, vänlig, omtänksam etcetera etcetera. Hon ensam tycks alltid veta precis vad hon ska göra och är naturligtvis fenomenal pilbågeskytt och ryttare samtidigt som hon är en bättre affärskvinna än alla Visbys handelsmän tillsammans och talar x antal språk flytande. För att inte tala om att hon till på köpet välsignats med en märklig förmåga att känna på sig saker och alltid veta hur det står till med hennes nära och kära fast de befinner sig på helt skilda platser. Jag är utled på dessa superhjältinnor som beklagligt nog tycks öka i antal, kanske särskilt inom just den historiska romangenren. Dessutom är jag inte alls imponerad av författarinnans språk. Banalt och fattigt samtidigt som det stundtals blir mer som en torr föreläsning om författarinnans stora sakkunskap i Gotlands 1300-talshistoria än skönlitteratur. De korta, avhuggna meningarna gör mig frustrerad och ger ett oflyt i läsningen. Mot slutet av boken blev kvaliteten så dålig att jag till och med i tidernas begynnelse läst harlequinböcker som varit mindre fåniga. Detta var min första bok av denna författarinna. Tyvärr lär det inte bli fler. Tyvärr säger jag eftersom hon otvivelaktigt har ett stort kunnande om tidsperioden och det vore intressant att få det invävt i en bättre roman.

2013-12-20

Jag älskar verkligen Gunnel Fred som uppläsare. Hon läser så fantastiskt bra. Fem stjärnor till henne! Boken däremot... nja... Den är välskriven och bitvis småintressant, men på det stora hela ganska så tråkig.

Marie Cedereke

2013-09-07

En av stjärnorna för kvinnorna syns i den historiska skildringen!

Malin Sundman

2013-08-03

Intressant om ett historiskt Gotland. Fina personporträtt men lite för mycket Grottbjörnen Folk över språket.

Anna Jansson

2013-04-22

Helt ok men jag fastnade inte lika lätt i den som jag gjorde med Bortom stjärnan och Ljusets dotter. Ganska lättsmält och förutsägbar romantik. Intressant med de historiska inslagen.

Karin Löfstrand

2013-04-08

130406: Helt okej historisk roman om en "super-kvinna" som under drygt ett år råkar ut med mer händelser än rimligt. Men jag gillar det! Kanske var boken ca 50 sidor för lång. Det sista äventyret kunde författaren faktiskt struntat i.

Sanna

2012-10-20

En mycket platt och svartvit berättelse som inte satte några djupare spår. Blev irriterad på den alltigenom goda huvudpersonen som inte tycktes ha en enda dålig sida...

Sanna Mattisdotter

2012-04-23

Det här var inte bra. Var på akademibokhandeln och en anställd rekommenderade den här boken. Lite som tantsnusk fast utan sex, läskigt romantisk och dåligt skriven.

Linda Sävhammar

2012-04-14

Nu har jag läst en Nemert. Då vet jag vilken typ av böcker hon skriver. Helt ok men inte en bok jag skulle läsa igen....

Spännande roman som får en att bli riktigt förbannd över hur kvinnorna hade det på medeltiden i Sverige. Det får mig att tänka på att det tyvärr ser ut så här även idag på 2000-talet fast då i andra länder runt om i världen.

anita järvi

2011-11-20

Den bästa bok jag läst på länge och det tog bara 3 dagar innan den var slut (vilket är ovanligt för mej).

Elin Elssjö

2011-06-07

För er som gillade "Brännmärkt"-böckerna, så blir detta en lika bra läsning. Denna också en bok om en stark och självständig kvinna som trotts olyckor ger sig själv och andra kraft att fortsätta framåt. Mycket vacker bok!

Sanna Holm

2011-04-23

Bra som fan är den här.

Cicci Harström

2010-03-07

Handlingen utspelar sig på Gotland och i Ryssland under 1300-talet. Aurora är uppvuxen på gården Hästnäs tillsammans med sina föräldrar och bröder. Aurora gifter sig med Roland, en tysk köpman, och flyttar till Visby till ett stort hus med tjänstefolk. Där är Elin Persdotter piga och en stark vänskap växer fram mellan Aurora och Elin. Den danska armén invaderar Gotland och alla män måste hjälpa till att försvara Gotland. Aurora och Elin flyr undan kriget. Efter kriget blir ingenting sig likt och deras vägar skiljs åt.

Jag har läst flera böcker av Elisabeth Nemert och det känns alltid tryggt att läsa en bok av henne. Med det menar jag att det känns som riktiga ”må bra böcker”. De utspelar sig på olika historiska platser men budskapet är alltid detsamma. Kärleken är stark och den segrar alltid. Underbart! Det här är böcker som jag kan läsa mer än en gång för de har flera små tänkvärda budskap här och där. Elisabeths böcker är väldigt beskrivande och man ser verkligen de olika miljöerna framför sig. Fortfarande så är Bortom stjärnan min favorit bland Elisabeths böcker.
Uppläsare är Gunnel Fred och hon har en behaglig röst som passar till bokens handling.

2010-01-30

Innerlig kärlek känns när den finns... och någonstans finns den, för oss alla... man behöver inte försöka fixa till den man har för att få in den i den rätta mallen... det gäller bara att vänta o vara nyfiken för det som man möter...

Ovanstående är den känsla som jag har när boken är läst... att ja, det finns innerlig kärlek och den är respektfull och så vacker.... Samtidigt har boken andra budskap, givetvis, det handlar om kvinnors roll i samhället, det handlar om en bit av vår historia, det handlar om vänskap och familjeband! Så ja det är en fantastisk bok!