Ödesgudinnans val

Hurtig, Caroline

| 2013

I en dimension bredvid människornas lever och verkar de fem ödesgudinnorna. Spinner livets trådar, vakar, vägleder och styr över alla själars öden. Den vackra fristaden som utgör dimensionen är inte enbart bebodd av gudinnorna utan de delar den med många olika väsen och själar som gjort den till sitt hem. Än så länge har de levt sida vid sida i fred men avskilda och avskurna från varandra. Men allt kan inte fortsätta gå i samma invanda spår och förändringen är nära.... Gudinnan Aria har så länge hon kan minnas levt i dalen där de har sitt tempel. Hon är mild, god och älskar sina själar så mycket att hon är villig att tänja på vissa gränser för att se till att de mår bra och finner sitt öde. Men när hon i en sådan handling vill hjälpa en människosjäl så sker det otänkbara. Hennes egen själ upptäcker hur livet skulle kunna vara utanför templets väggar, ett liv fullt av kärlek och vänskap....

3,5/5

Ödesgudinnans val är första delen i serien Själarnas öden. Just den här boken är omarbetad (2019) från första utgåvan som gavs ut 2013 och i slutet skriver Hurtig att hon omarbetat för att göra Kol och Arias historia rättvisa. Utan att ha läst den första utgåvan är det svårt att säga något om omarbetningen, så detta blir istället en reflektion över den texten jag har läst.

Jag måste säga att jag gillar Hurtigs värld. Här möts många av de mytologiska väsen som vi bland annat hittar i svensk folktro men även andra varelser som kanske är vanligare i andra religioner. Det är trevligt med fem gudinnor från olika arter, som har hand om olika själar, men jag tycker också om att inte heller gudinnorna är vare sig felfria eller outbytbara. Inget är svart eller vitt, det kan finnas dåliga och bra egenskaper hos alla olika sorters varelser.

Det är ett relativt stort persongalleri, men inget ovanligt för första boken i en serie. Det blir lite krux att hålla koll på alla men jag tycker att det ger med sig ju mer innästlad jag blir i personerna och allt som händer runt om dem. Speciellt mycket fastnar jag för Aria, jag tror att det är svårt att låta bli att göra det eftersom hon visar sig vara så mänsklig som hon egentligen inte får vara. Samtidigt tycker jag också om Kol och Pascal väldigt mycket, men även de andra gudinnorna. Jag gillar att få bli lite irriterad över hur de beter sig ibland och sucka uppgivet när de tar drastiska beslut och hotar hejvilt åt höger och vänster utan att riktigt tänka efter.

Det är lite av typen Romeo och Julia-berättelse över det hela. En förbjuden kärlek, en kärlek som egentligen inte ens borde kunna uppstå och konsekvenserna som denna för med sig. Mycket oväntade saker händer under resans gång, och det är här som den här gråskalan uppkommer. Inget är svart eller vitt, ingen är helt igenom ond eller god (okej, det kan finnas undantag) och många handlar på ren impuls, vilket skapar problem som ingen kan förutspå.

Berättarstilen passar inte mig helt, det är lite för guidande och förklarande på vissa ställen men det är mest i början innan jag kommer in i stilen, som jag fastnar lite. När allt drar igång ordentligt struntar jag fullständigt i hur det skrivs och vill bara veta vad som händer härnäst. Det ska bli spännande att se vad som händer i nästkommande böcker.

Även om det är första delen av en serie tycker jag inte att den är en transportsträcka som det ofta kan vara och det känns inte heller som om det finns särskilt många lösa trådar i slutet av boken. Det är en färdig historia men som det ändå känns tydligt att det finns mer att veta om och en fortsättning att vänta.

Dessutom måste jag säga att omslaget är väldigt tilldragande och fick mig direkt att fastna för serien och att vilja läsa den.

Jennifer Johansson

2019-09-14

Tack så mycket för rec-ex Seraf Förlag!

Många år hade hon levt me hon hade aldrig saknat någon förut, sin familj förstås, när hon först fördes till gudinnornas tempel. Men det var så orimligt många år sedan att hon glömt bort hur det kändes. Känslan var helt ny för henne nu och det hade tagit ett tag innan hon kunnat identifiera den som det, en saknad och en längtan.

Med magiskt språk får vi följa Aria och Kol i deras egna version av "Romeo och Juliet"-förbjuden kärleksberättelse. Aria är en ödesgudinna som spinner livest trådar och rör väsen i de riktningar som de ska gå för sitt öde, medan Kol är en svartängel. De träffas och blir totalt upp över öronen förälskade i varandra, men det är en kärlek som egentligen inte får förekomma.

Denna bok är full av magi; olika väsen så som svartänglar, demoner, troll, tomtar, gudinnor och älvor får vi lära känna och det är så gudomligt lättsamt att följa dessa personer. Jag rycks med i historien på en gång, enda nackdelen för mig var hur snabbt Aria och Kol med blev kära i varandra, och det som också gjorde historien för mig lite orealistisk. Men ju längre in i historien så började jag fatta tycke för Kol och Aria och ville att inget ont skulle hända dem. Och de andra karaktärerna är så roliga att följa i deras resa - och precis som många andra svenska fantasyböcker så är det svårt att skilja på ont och gott för karaktärerna är så komplexa.

Ser så mycket fram emot att få läsa fortsättningen på denna bokserie!

D

Denise Kylvik

2019-06-27

Denna recension gäller den omarbetade nyutgåvan från 2019.

Boken är centrerad runt en värld, en dimension, där ödesgudinnor lever tillsammans med andra varelser - svartänglar, troll, hybrider, demoner - och väver, förutser och vägleder alla varelsers öden. En av gudinnorna, Aria, ser förälskelse och kärlek och efter att hon träffar svartängeln Kol börjar känslorna spira. Känslor som visar sig rubba balansen i världen och ett krig bryter ut. Kan hon återställa balansen och fortfarande ha kvar sin kärlek?

Det jag gillar med boken är den fantastiska värld som byggts upp. En värld jag gärna lär känna mer. Intrigen som utspelar sig är något komplex och ibland förstår jag inte besluten som våra hjältar tar. Den spirande romansen mellan Kol och Aria är härlig och hjärtevärmande och detta är egentligen inte den typiska berättelsen om en förbjuden kärlek. Det är inte två motsatta sidor som faller för varandra, utan bara två personer vars kärlek komplicerar saker och ting. I detta fall, balansen i dimensionerna, i själarnas öden. De andra karaktärerna får ta plats och utvecklas allteftersom storyn fortsätter, vilket jag uppskattar. Det är så tråkigt när fokus endast ligger på huvudkaraktärerna och bikaraktärerna endast finns där som utfyllnad. Men, jag vill inte säga så mycket mer om boken och dess karaktärer, då det är risk för spoilers. Det jag kan säga är att det är en viss demon som jag skulle vilja se mer av.

Är ni ute efter en svensk fantasy - för visst är det något visst med just svensk fantasy? Miljöbyggandet, det unika i storyn och charmen med det hela? - med en ny, unik värld full av kända och okända arter, kärlek och frågor om att följa sitt öde och att strida för det man älskar? Kryp då ner under en varm filt med en kopp te - eller varför inte solstolen med en läskande drink - och slå upp denna pärla. Bered dig på kärlek, ledsamheter, maktspel och ödets nycker.

Nerdy Books

2019-04-17

Jag fick äran att läsa en omarbetad version (nyutgåva) av denna bok (utan att ha läst den tidigare) och jag blev väldigt imponerad! En oerhört bra och spännande bok vars handling utspelar sig i en annorlunda värld. Jag hade svårt att lägga ifrån mig den och jag levde mig verkligen in i karaktärernas liv samt upplevelser. Så himla roligt med svensk fantasy, som jag annars tycker saknas på den svenska litteraturmarknaden! Grym bok faktiskt.

Bästa fantasy på svenska...
En av de bästa fantasy böcker jag har läst på svenska. Författaren hade mitt intresse redan vid inledningen av boken. Fantastiska karaktärer att följa deras livs öden och beskrivande detaljer om olika varelser och deras värld som de lever. Jag kan varmt rekommendera Caroline Hurtig böcker.

Hanna Wistedt

2016-08-20

Höga förväntningar efter att ha läst baksidestexten, förväntningar som inte helt blir tillgodosedda tyvärr.

Boken kan kanske passa en yngre läsare, en läsare som inte har 20 års läsning bakom sig. En yngre person eller en nykomling inom fantasysektorn.

Jag tycker tyvärr att boken är något ojämn och osammanhängande. Jag upplever den som långtradig, och väntar på ett slut som hade kunnat komma tidigare än det gör. Karaktärer, händelser och situationer som inte blir färdiga, där det finns mängder kvar att utforska.

För en längre recension, välkomna in på sagaidunn.blogspot.no

Madeleine Eklund

2016-08-08

När jag började läsa den här boken så blev jag väldig glad att det handlade om naturens varelser, änglar, gudinnor, demoner och många fler gamla sagoväsen. Äntligen kommer de tillbaka till bokens värld!

Jag var helt fascinerad över Carolines sätt att måla upp bilder på många vackra miljöer och scener i boken genom hennes text. Det kändes precis som att man såg allting framför sig, vilket jag gillade väldigt mycket. Det gjorde verkligen att jag inte kunde sluta läsa boken, satt uppe till tre på natten för att fortsätta att läsa. Caroline har verkligen skrivit på ett bra sätt som man gör så att man sugs in i berättelsen och gör boken väldigt spännande och en riktigt bladvändare!

Jag gillade verkligen karaktärerna i boken, speciellt Aria och Kol kärlekshistoria vilket jag föll pladask för! Även Novalie och Gorm kärlekshistoria var så himla gulligt! Många gånger satt man med tårar i ögonen när det var sorgliga delar men även lyckliga delar. Det är inte ofta jag dras med känslorna i boken men den här boken gjorde verkligen det!

Ibland var det svårt att veta från vems sida man läste och vem som sa vissa saker, då texten ibland blandades ihop från olika personer, men man förstod till slut efter tag så det var inte så mycket problem. Den här boken bör uppmärksammas mer i bokvärlden då det behövs något nytt i fantasy världen bland alla vampyrer, varulvar, robotar o.s.v. Det är dax att de forntidas sagoväsen kommer fram igen i bokvärlden!

Jag ser väldigt fram emot fortsättningen i nästa bok då man vill så gärna veta vad som kommer hända i barnens liv, Aria och Kol barn Vilda och Vilja samt Novalie och Gorms andra barn Tristan, då de har fått öden utstakat samt stora gåvor som kan komplicera deras liv. Måste absolut läsa nästa bok!

Linnea Almlöf

2016-07-18

Den här boken var annorlunda, men ändå bra. Jag tyckte mycket om upplägget och själva berättelsen. Men tyvärr passade inte berättartekniken mig, det fanns inte riktigt ett driv. Jag gillar när spänningen byggs upp, och att man som läsare blir överraskad av nya oväntade vändningar. Istället var det en snäll ledande stil som liksom guidade mig genom berättelsen. Men trots detta var det inte en dålig bok, och om du gillar den mer mysiga, sago-aktiga stämningen så rekomenderar jag den till dig!

Gunilla Jönsson

2015-01-05

Bra, lite annorlunda bok. Nästan som en vuxensaga, men det gillar ju jag.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

En spännande och mycket annorlunda fantasybok, första boken i serien Själarnas öden.

Det är en fängslande bok, full av miljöskildringar i en miljö som författaren väver samman på ett trovärdigt sätt. Personerna skildras också trovärdigt, även om det är varelser vi normalt inte har att göra med. Jag känner verkligen med huvudpersonerna, de blir en del av mitt liv.

Kim M. Kimselius

2014-08-16