Odödlig jord

En upptäckt i skogarna på Österlen gör att Hannas liv förändras tvärt. Undangömt från världen ligger det gamla bruket Charlottenro, en plats med ett giftigt arv från en av Sveriges genom tiderna mäktigaste adelskvinnor.  Genom ödets nycker har en gruvmästare som flytt ett härjat Irland på 1700-talet lyckats överleva här i 300 år. Tillsammans med en liten skara människor som kallar sig det hemliga folket bor han i skogen. En långdragen konflikt skickar in Hanna i en spiral av obehagliga händelser, och dörrar till det förflutna öppnas ? till tiden då det mytomspunna bruket grundades.   Odödlig jordär första delen i en skräckkittlande urban fantasy-trilogi.

Esther Rooth

2024-01-11

Spännande bok med en unik berättelse. Här finns inslag och en blandning av svensk historia, irländsk mytologi och aktuella tankar kring miljö.

I Odödlig jord möter fantasyn skräck och historia på ett sätt som känns levandegjort med bra känsla för vad som behövs för att föra berättelsen framåt. Hanna upptäcker det gamla bruket Charlottenro i skogarna på Österlen. Där har det varit undangömt från världen och där, tillsammans med en skara människor som kallar sig för det hemliga folket, bor en gruvmästare som flydde från Irland på 1700-talet. Hanna dras in i deras liv på ett sätt som hon inte kunde förutspå och både hennes framtid och historia knyts ihop med det hemliga folket. Oavsett vad hon gör, är det svårt för henne att komma bort från dem.

Odödlig jord är första delen i en tänkt trilogi och jag gillar starten. Det är inte för mycket personbeskrivningar eller långdragna dialoger om vem som är vem och varför, utan det händer saker redan från början. Jag gillar Hanna som huvudperson för jag tycker att hon verkar vara sådär skeptisk till saker men ändå tar dem som det kommer. Och det behövs verkligen i den här boken.

Jag är ingen skräckläsare, utan blir rädd för minsta lilla, så det var med lite nervositet jag tog mig an den här boken. Och visst finns det en skräckkänsla här. Ett obehag som ligger kvar långt efter att läsningen är färdig och jag tycker om att det inte bara är det övernaturliga och fantasybiten som får skrämmas, utan faktiskt också vardagliga saker som lätt kan kännas igen av läsaren.

Anna Sivenius Rattigan hoppar mellan nutid och 1700-tal, Sverige och Irland på ett sätt som får läsaren att följa med på vad som hände redan från början och så vad som händer när Hanna är där. Det finns en hel del oväntade vändningar men också några som är ganska lätta att räkna ut. Det gör inte så mycket, utan då får jag som läsare känna mig delaktig och duktig också och det är ju alltid trevligt.

Språket är bra och fungerar väl i både genre och tema. Vi slutar i en rejäl cliffhanger, men samtidigt känns den här delen av historien klar. Ser fram emot att följa Sivenius Rattigan i hennes fortsatta författarkarriär.

Rosita Söderström

2023-08-01

Wow, vilken debut och fantastiskt driv!
Välskriven med en tilltalande mystik, som för mig till känslorna jag upplevde som barn, där en nervkittlande spänning får mig att sugas in i berättelsen.

Extra plus för igenkänningen av flera lokala miljöer från verklighetens Österlen, exempelvis Havängsdösen. Ett älskat smultronställe. Vidrört samtliga stenar … Inte utan att jag funderar på hur det nu kommer att kännas vid nästa besök? Ett är i alla fall säkert – efter att ha lyssnat till Kristina Dowlings suveräna uppläsning av Odödlig jord, kommer det bli extra spännande att besöka denna panorama-vyeliga underbara plats!

Ser fram emot uppföljaren och filmen! ;-)

Felicia Westerlund

2023-05-23

Detta är den första delen i en urban fantasy-trilogi och den slutar minst sagt spännande. Jag uppskattar verkligen den originella berättelsen, detta är ingenting som jag känner att jag har läst tidigare. Det hemliga folket med dess uppkomst och begränsningar är riktigt bra! Jag älskar den historiska andan som genomsyrar boken där man förflyttas till 1700-talet och tillbaka igen med jämna mellanrum. Det är lika spännande att följa vad som kommer hända med huvudpersonen Hanna som vad som hände de personer vi får följa bakåt i tiden. Det är ju deras levnadsöden som i högsta grad påverkar nutiden. Jag blev fäst vid vissa av karaktärerna från den äldre tiden och jag hoppas att de kommer att fortsätta finnas med och spela roll i de nästkommande böckerna.

Joseph R

2023-05-22

Odödlig jord kombinerar spänning, skräck, historia och det övernaturliga på ett sätt som kommer att tilltala alla som älskar mystik. Nervkittlande historia med en riktig cliffhanger!

Agnetha Bjuggmark

2023-05-22

Har precis avslutat den här boken, det är författarens debutroman, och vilken debut!!!
Sitter på helspänn och man är helt uppe i handlingen och väntar på upplösningen…gissa vad? Jo, boken tog slut där, den kan ju inte sluta så! Vill läsa nästa bok NU!!! Älskar allt med den här boken, hämnden, historien, ja allt och egentligen är jag inte så förtjust i fantasy, men här har författaren lyckats fånga mig redan från första sidan. Riktigt bra!

Maria Larsson

2023-05-21

Ojojoj säger jag bara, vilken fantastisk bok!
I princip varje sida är full av spänning och mystik. Historia och magi vävs skickligt samman till en helt underbar berättelse och jag kunde inte sluta läsa!

Boken är lagom läskig, men samtidigt nästan lite mysig, trots att det hemliga folket är både skrämmande och groteskt. Jag tycker att det finns något fint i hur vi som läsare får se bortom deras otäcka utsida och då upptäcka att de är så mycket mer än hemska monster. I alla fall de flesta av dem...

När de sista sidorna närmade sig kom jag på mig själv med att läsa långsammare och låååångsammare.
Jag ville inte att det skulle ta slut! Men här sitter jag nu, lämnad mitt i en cliffhanger och vet inte hur jag ska kunna släppa den här världen. Jag längtar så tills nästa del kommer!

Sara Milesson

2023-05-18

Det tog 2 dagar att läsa ut den. Galet spännande, fascinerande och faktaspäckat samtidigt som fantasin onekligen fått spelrum. Jag längtar efter andra boken redan!! Anna S Rattigan har verkligen lyckats 🤩📚 Köp den!