Oddlig jord

En upptckt i skogarna p sterlen gr attHannas liv frndras tvrt. Undangmt frnvrlden ligger det gamla bruket Charlottenro,en plats med ett giftigt arv frn en av Sverigesgenom tiderna mktigaste adelskvinnor.Genom dets nycker har en gruvmstare somflytt ett hrjat Irland p 1700-talet lyckatsverleva hr i 300 r. Tillsammans med en litenskara mnniskor som kallar sig det hemligafolket bor han i skogen.En lngdragen konflikt skickar in Hanna ien spiral av obehagliga hndelser, och drrartill det frflutna ppnas ? till tiden d detmytomspunna bruket grundades. Oddlig jordr frsta delen i en skrckkittlande urban fantasy-trilogi.

Esther Rooth

2024-01-11

Spnnande bok med en unik berttelse. Hr finns inslag och en blandning av svensk historia, irlndsk mytologi och aktuella tankar kring milj.

I Oddlig jord mter fantasyn skrck och historia p ett stt som knns levandegjort med bra knsla fr vad som behvs fr att fra berttelsen framt. Hanna upptcker det gamla bruket Charlottenro i skogarna p sterlen. Dr har det varit undangmt frn vrlden och dr, tillsammans med en skara mnniskor som kallar sig fr det hemliga folket, bor en gruvmstare som flydde frn Irland p 1700-talet. Hanna dras in i deras liv p ett stt som hon inte kunde frutsp och bde hennes framtid och historia knyts ihop med det hemliga folket. Oavsett vad hon gr, r det svrt fr henne att komma bort frn dem.

Oddlig jord r frsta delen i en tnkt trilogi och jag gillar starten. Det r inte fr mycket personbeskrivningar eller lngdragna dialoger om vem som r vem och varfr, utan det hnder saker redan frn brjan. Jag gillar Hanna som huvudperson fr jag tycker att hon verkar vara sdr skeptisk till saker men nd tar dem som det kommer. Och det behvs verkligen i den hr boken.

Jag r ingen skrcklsare, utan blir rdd fr minsta lilla, s det var med lite nervositet jag tog mig an den hr boken. Och visst finns det en skrckknsla hr. Ett obehag som ligger kvar lngt efter att lsningen r frdig och jag tycker om att det inte bara r det vernaturliga och fantasybiten som fr skrmmas, utan faktiskt ocks vardagliga saker som ltt kan knnas igen av lsaren.

Anna Sivenius Rattigan hoppar mellan nutid och 1700-tal, Sverige och Irland p ett stt som fr lsaren att flja med p vad som hnde redan frn brjan och s vad som hnder nr Hanna r dr. Det finns en hel del ovntade vndningar men ocks ngra som r ganska ltta att rkna ut. Det gr inte s mycket, utan d fr jag som lsare knna mig delaktig och duktig ocks och det r ju alltid trevligt.

Sprket r bra och fungerar vl i bde genre och tema. Vi slutar i en rejl cliffhanger, men samtidigt knns den hr delen av historien klar. Ser fram emot att flja Sivenius Rattigan i hennes fortsatta frfattarkarrir.

Rosita Sderstrm

2023-08-01

Wow, vilken debut och fantastiskt driv!
Vlskriven med en tilltalande mystik, som fr mig till knslorna jag upplevde som barn, dr en nervkittlande spnning fr mig att sugas in i berttelsen.

Extra plus fr igenknningen av flera lokala miljer frn verklighetens sterlen, exempelvis Havngsdsen. Ett lskat smultronstlle. Vidrrt samtliga stenar Inte utan att jag funderar p hur det nu kommer att knnas vid nsta besk? Ett r i alla fall skert efter att ha lyssnat till Kristina Dowlings suverna upplsning av Oddlig jord, kommer det bli extra spnnande att beska denna panorama-vyeliga underbara plats!

Ser fram emot uppfljaren och filmen! ;-)

Felicia Westerlund

2023-05-23

Detta r den frsta delen i en urban fantasy-trilogi och den slutar minst sagt spnnande. Jag uppskattar verkligen den originella berttelsen, detta r ingenting som jag knner att jag har lst tidigare. Det hemliga folket med dess uppkomst och begrnsningar r riktigt bra! Jag lskar den historiska andan som genomsyrar boken dr man frflyttas till 1700-talet och tillbaka igen med jmna mellanrum. Det r lika spnnande att flja vad som kommer hnda med huvudpersonen Hanna som vad som hnde de personer vi fr flja bakt i tiden. Det r ju deras levnadsden som i hgsta grad pverkar nutiden. Jag blev fst vid vissa av karaktrerna frn den ldre tiden och jag hoppas att de kommer att fortstta finnas med och spela roll i de nstkommande bckerna.

Joseph R

2023-05-22

Oddlig jord kombinerar spnning, skrck, historia och det vernaturliga p ett stt som kommer att tilltala alla som lskar mystik. Nervkittlande historia med en riktig cliffhanger!

Agnetha Bjuggmark

2023-05-22

Har precis avslutat den hr boken, det r frfattarens debutroman, och vilken debut!!!
Sitter p helspnn och man r helt uppe i handlingen och vntar p upplsningengissa vad? Jo, boken tog slut dr, den kan ju inte sluta s! Vill lsa nsta bok NU!!! lskar allt med den hr boken, hmnden, historien, ja allt och egentligen r jag inte s frtjust i fantasy, men hr har frfattaren lyckats fnga mig redan frn frsta sidan. Riktigt bra!

Maria Larsson

2023-05-21

Ojojoj sger jag bara, vilken fantastisk bok!
I princip varje sida r full av spnning och mystik. Historia och magi vvs skickligt samman till en helt underbar berttelse och jag kunde inte sluta lsa!

Boken r lagom lskig, men samtidigt nstan lite mysig, trots att det hemliga folket r bde skrmmande och groteskt. Jag tycker att det finns ngot fint i hur vi som lsare fr se bortom deras otcka utsida och d upptcka att de r s mycket mer n hemska monster. I alla fall de flesta av dem...

Nr de sista sidorna nrmade sig kom jag p mig sjlv med att lsa lngsammare och lngsammare.
Jag ville inte att det skulle ta slut! Men hr sitter jag nu, lmnad mitt i en cliffhanger och vet inte hur jag ska kunna slppa den hr vrlden. Jag lngtar s tills nsta del kommer!

Sara Milesson

2023-05-18

Det tog 2 dagar att lsa ut den. Galet spnnande, fascinerande och faktaspckat samtidigt som fantasin onekligen ftt spelrum. Jag lngtar efter andra boken redan!! Anna S Rattigan har verkligen lyckats 🤩📚 Kp den!