ODD THOMAS

Koontz, Dean

| 2004

The 400 million copy worldwide bestseller Dean Koontz is at his very best in this critically-acclaimed page-turner - soon to be a major motion picture. Find out why Odd Thomas is the master storyteller's most-loved creation.

2019-10-29

Fantastiskt medryckande med en kombination av lätt ton och tunga ämnen. Spännande karaktärer, en maffig historia som utspelar sig under ca två dagar samt behandling av många olika sorters sorg. Jag har även sett och fastnat för filmen.

3,5. Bra men inte riktigt en fyra...

Jag fick tips om den här boken när jag läste Dexter - tydligen skulle denna vara både bättre och obehagligare.

Mycket riktigt. Jag gillade Odd Thomas otroligt mycket mer än jag gillade "Darkly Dreaming Dexter". Kanske för att Odd går att relatera till, och sympatisera med, på ett sätt som är omöjligt för Dexter. Kanske för att Dexter nog beskrivs som aningen mer skadad än Odd. Eller så beror det helt enkelt på att det här, för mig, är en så otrolig mycket bättre historia.

Dels finns det så många vackra relationer. Så många normativt sorgliga livsöden som vävs ihop till något oförglömligt. Dels bjuder den på så mycket tårar. Den här berättelsen är helt enastående, och inte som Dexter - alls. Till fördel för båda bokserierna.

Izabela Horn

2014-09-11

Jag gillar Dean Koontz böcker, Odd Thomas är inte hans bästa bok men tillräckligt bra att jag ska läsa fortsättning på serien om Odd.

Elli H

2014-07-07

Helt okej tidsfördriv

Denna bok var helt okej

Anna Jensen

2014-05-13

Så grymt bra! K skriver på ett humoristiskt sätt samtidigt som det ärspännande och lite läskigt. I love it! Boken är verkligen klockren från början till slut.

Karin Norlander

2011-11-10

Eftersom boken har en lång startstäcka så kommer slutet väldigt hastigt. Om inte slutet hade varit så pass oväntat så hade det bara blivit en tvåa.

Liam Olsson

2011-10-23

Böckerna om Odd är helt klart Koontz bästa! Odd är den vanliga killen med den ovanliga förmågan som gör sitt bästa för att rädda världen. Spännande och hjärtevärmande!

Emma Hortlund

2011-08-01

Odd Thomas är den första boken i en serie om killen med samma namn. Odd kan se döda människor och hjälpa dem att få fast sin mördare. Han kan också, som i den här boken, se skugglika figurer som varslar om att något hemskt kommer att hända.

Odd är säker på att staden där han bor kommer att drabbas av en större katastrof, men han vet inte var eller av vem. Under ett och ett halvt dygn får man följa Odd och hans försök att förhindra katastrofen och rädda så många liv som möjligt.

Historien går fort fram och är lättsamt skriven.

Sofia Åkerberg

2009-06-18

Jag brukar verkligen gilla berättelser om det övernaturliga, oavsett om det gäller böcker, TV-serier eller filmer men det här var ett stolpskott. Lite förvånande med tanke på hur populära, inte bara denna bok, utan hela serien tycks vara. Stilen är alldeles för pratig, själva mysterie-plotten var för konstruerad och alla alluderingar till klassisk americana (dinern, köpcentret, bowlinghallen, etc) blev för forcerat -- Koontz har verkligen pressat ned sin berättelse i den helylliga småstaden.