Odd och frostjättarna

Gaiman, Neil

| 2011

Ett fantastiskt hisnande äventyr från sagornas mästare, Neil Gaiman Det är vikingatid och vi befinner oss långt in i den norska storskogen. Gudarna härskar på jorden och vintern verkar aldrig ta slut.Tolvårige Odd har verkligen haft otur den senaste tiden. Först dör hans pappa under en vikingafärd, sedan får han sin ena fot krossad under ett träd. Och det är kallt, så in i märgen kallt... Men när Odd flyr till skogen och räddar en björn som fastnat med tassen i ett träd börjar lyckan vända. Björnen är nämligen ingen mindre än guden Tor, som förtrollats av de elaka frostjättarna. Snart visar det sig att även gudarna Oden och Loke har förvandlats till djur och att en av frostjättarna har lagt vantarna på Tors hammare. Så länge jättarna har hammaren kan de styra Asgård och därmed låta världen vila i en evig vinter. Nu är det upp till Odd att rädda Asgård ur frostjättarnas grepp....

Nerdy Books

2018-03-23

Neil Gaiman är ju en mästare på intressanta fantasyböcker och även om denna bok är väldigt kort (ca 122 sidor) är den ändå värd att läsa. Vill man ha en feelgood-bok bör man definitivt läsa denna!

nouw.com/nerdreadingbooks

Stina J

2014-03-31

En nyskriven myt!

Ida Andersson

2014-02-19

Mycket intressant bok faktiskt. Dessutom ite lärorik för den som inte vet mycket om asatron.

Bra bok =)

Helt okej liten bok tycker jag =)

Linda Åslund

2011-04-04

Tre plus eller svag fyra i betyg ... Inte Gaimans starkaste, och under de första kapitlen av boken, som inte är särskilt lång, tyckte jag att den var slarvigt skriven med onödigt långa meningar (ska jag säga, haha!). Gammal mytologi, etc, vad är det som är nytt? Sedan upptäckte jag ändå att den fångat in mig, rytmen och språket satt där det skulle och historien fick växa med pojken. Jodå, läs den.

Karin Waller

2009-04-12

En långnovell - nej, säg sant: en saga - som gavs ut i en £1-världsbokdag-utgåva i år. Och vad ska man säga, Neil Gaiman är Sagoberättare.

Här är det pojken Odd, uppvuxen i en vikingaby, som rymmer hemifrån när vintern aldrig tar slut och alla bybor blir odrägliga. I skogen träffar han en örn, en björn och en räv. Örnen har ett öga, okej? Björnen stark, räven listig, gettit? Asgård nästa.

Mer sagor åt alla!!!