Ockulta kvarlevor

De flesta av oss har någon gång hört talas om Aleister Crowley (1875-1947), den beryktade ockultisten och magikern, av den engelska skvallerpressen en gång kallad ?världens ondaste man?. Han är idag känd mest känd för läroboken "Liber Legis - The Book of the Law" (1909) och den skandalomsusade debutromanen "The Diary of a Drug Fiend" (1922).Crowleys novellkonst är emellertid relativt okänd.I denna utgåva återfinns, för första gången i svensk språkdräkt, tre av hans esoteriska, självbiografiska berättelser i kortformat: ?Drogen?, ?Förbannelsen? och ?Felo de Se?, som sammantaget belyser Crowleys komplexa personlighet; denne bergsbestigare och oförbätterlige narkoman som kallade sig "Besten 666".Denna illustrerade volym innehåller dessutom en omfattande, initierad, poetisk efterskrift om Crowleys liv och leverne av översättaren Jonas Wessel."Gör vad du vill skall vara hela lagen!"

Anders Jansson

2019-10-21

Egentligen borde den kanske bara få en trea som helhet, men den sista av de tre novellerna, ”Fel de Se” är enligt min åsikt helt fantastisk. I all enkelhet skulle man säga att den handlar om hur Aleister själv får en självmordsbenägen yngling att ångra sig från att begå självmord genom att helt enkelt förklara för honom vilken strålande idé, och hur modigt av honom det är ta sitt liv. Raden av filosofiska argument som dras fram för att det bör vara var och ens rätt att ta sitt liv är övertygande, på samma sätt som det är minst sagt humoristiskt hur den dramatiske ynglingen trots detta så klart slutligen inser att han innerst inne inte alls vill ta sitt liv. Även ”Drogen” blir en bra novell till slut, eller har i varje fall en riktigt smart slutkläm och sensmoral, om man bara orkar traggla sig igenom de i längden rätt sega och tröttsamma beskrivningarna av olika känslotillstånd som upplevs genom drogen ifråga.

John C

2018-05-02

Tre noveller av Crowley som berättar väldigt mycket om honom själv, de intressen han hade och det som drev honom. Snabbläst men rätt fascinerande ändå.

Marianne Skoglund

2017-03-03

Roligare att läsa OM Crowley än AV honom. Misstänker att hans poesi håller högre klass än hans prosa. Intressant och allmänbildande, ändå.