Och vrlden sklvde

Rand, Ayn

| 2005

I en vrld som hastigt faller samman kmpar Dagny Taggart fr att rdda sitt jrnvgsimperium. Men hennes kamp gller mer n s. I sin vgran att acceptera stagnation och hopplshet som sitt eget och mnsklighetens de beslutar hon sig att konfrontera det gtfulla slanguttryck som kommit att sammanfatta andras rdsla, resignation och cynism; "Vem r John Galt?" Svaret visar sig vara avgrande fr hennes egen och vrldens framtid. Och vrlden sklvde (org. titel Atlas Shrugged) r en filosofisk thriller som utmanar, fascinerar och inspirerar. I USA har den blivit framrstad som den bok som nst efter Bibeln haft strst inflytande p mnniskors liv. Miljontals lsare ver hela vrlden har i generation efter generation tagit del av den gripande berttelsen om en man som sade att han skulle stnga av vrldens motor - och gjorde det. Med Och vrlden sklvde frn 1957 etablerades...

Johan Johan

2016-03-01

Kusligt likt Sverige

Malin Sundman

2015-12-19

Intressant men p tok fr lng. Vissa delar ltas i absurdum.

Stefan Hall

2015-02-28

Kunde ingen ha berttat att jag skull ha kunnat hoppa ver de frsta elva hundra sidorna fr att f dravlet koncentrerat i ett kapitel, John Galt talar. Att hon sjlv kallar det fr filosofi gr det ju inte bttre. Hon har hngt upp ngra viktiga filosofers teser p sin egna vrldsbild. Hr fanns inget nytt nr boken skrevs p femtiotalet. Frckast av allt r att hon tar t sig hela den tvivelaktiga ran av vad hon skrivit, frutom att hon nmner Aristoteles som nda inspirationsklla - typiskt med tanke p bokens budskap.

Anna Norberg

2014-03-24

Jag lste denna bok frsta gngen 2005 och tyckte den var bland det bsta jag lst. Under mnaderna som fljde sg jag glasklara paralleller mellan boken och verkligheten, i alla nyheter, debattartiklar och politiskt korrekta dumheter som vi alla blivit matade med. Det r inte bara det att Rand presenterar alternativa sikter - hon frklarar exakt vad som r fel med det etablerade, varfr det frr eller senare kommer att leda till ruin. Hon presenterar ocks en mer mnniskovrdig filosofi - och frklarar varfr den r rtt och riktig. Det r hur enkelt som helst att frdma henne, men det krvs intelligens fr att frst detta alla tiders storverk.

Hanna Lennartsson

2013-08-17

Jag har aldrig lst en bok som i varje ord beskriver frfattarens ilska och frustration. Jag tror att alla vi som p ett eller annat vis positionerar oss p den sida Rand hatar har stor nytta av att lsa den hr boken. Och om inte fr politikens skull s fr att det r en oerhrt vlskriven historia som fngade mig direkt!

Karl Nordstrm

2013-04-06

well written, but in my opinion naive, black and white propaganda, not so much for capitalism, as against communism. The fact that applied communism failed, won't make the opposite system a success. My guess is that the author uses this book to deal with her past. Not too impressed.

Gorazde Slimovic

2012-10-30

Vissa bcker blir man jag varm av i hela kroppen, denna r en sdan.
Tyvrr har jag frsttt att den har inte lngre gr i tryck. Synd fr en vrld som sklver.

Daniel Langkilde

2012-07-29

En av de bsta bcker jag lst.

Marcus Sohl

2012-04-11

Frutom att Rand har en mycket problematisk mnniskosyn som framkommer i hennes bcker s r hennes karaktrsskildringar oerhrt endimensionella. Jag kan tilltalas av den breda berttelsen och det episka i den, men karaktrerna snker det hela.
Ingen som inte har obegrnsat med tid av ngon orsak br lsa detta, det finns s mycket annat liknande som r bttre.

David Schwieler

2011-12-28

Igen!!

Johanna Galenpanna

2011-12-04

Hon gr det vldigt ltt fr sig, Rand, det r uppenbart. Svartvita karaktrer (antingen jubelidiot eller super-karaktr-med-never-ending-integritet). Men. nd. Det jag ger en femma r det filosofiska budskapet. Politiken fr jag ge mig p en annan dag. Men fr mig r budskapet i boken helt enkelt att var mnniska ger en fundamental rtt till sig sjlv och det den skapar. Varken mer eller mindre. Det r en underbar bok p mnga stt, men lng och tungrodd. Vrd mdan, tycker jag.

Jari Saarelainen

2011-09-25

En pamflett fr extrem nyliberalism. Denna tegelsten skall ses ur ett perspektivet att Keynes ider om en starkt samhlle som styr finanspolitiken ftt fotfste samtidigt som att Sovjet strkt sin position efter andra vrldskriget. Budskapet r enkelt. Girighet r en dygd. Svaga och obegvade mnniskor frlnar varken medlidande eller krlek.

Calle Lindstrm

2011-07-11

Den har onekligen sina ponger men r extremt tungrodd och vldigt tjatig.

Lena Frlander-Ulf

2010-09-23

Grymt medryckande, men extremt svartvita karaktrer.

Lars G

2010-08-04

Inte helt utan ponger, varken filosofiskt eller som thriller, men ack s plgsam. Det som skulle kunna vara spnnande, ett lngsamt och obevekligt fall mot den stora kollapsen, blir oftast bara lngdraget och fullt av upprepningar.

Personbeskrivningarna r otroligt tendensisa och hon gr det alldeles fr ltt fr sig. Hennes teser bevisas ofta genom att alla (vnster-) politiker r idioter som stndigt fattar dliga beslut (och dessutom har slappa kinder och sm grisgon). Hjltarna r storfretagare (varfr inte smfretagare?), driftiga, intelligenta och rakryggade.

I vrigt individualistisk, elitistisk och egoistisk.

Adam Hellstrm

2010-07-13

Fullkomligt ointressant.

max trnblom

2010-02-26

jag blev tvungen att uppgraera betyger ett snpp efter att ha sett vad som hnder i dagens USA

marten l

2009-08-25

Filosofiskt verskattad.
Litterrt lngdragen.
Kunde varit en spnnande bok, men icke.

Pia Kask

2009-06-25

Tankevckande, spnnande och helt uppslukande. Bara i John Galts 200-sidiga brandtal som en liten gspning letade sig ut. Men fram till kollapsen - vilken bok!