Och varje morgon blir vgen hem lngre och lngre

Backman, Fredrik

En kortroman om modet att ta farvl av dem man lskar Farfar och Noah sitter p en bnk och pratar. Under bnken vxer hyacinter, just de blommor som farmor odlade i sin trdgrd.Farfar och Noah kan prata med varandra om allt. Om livets alla frgor, bde de strsta och de minsta. Under samtalet med Noah kan farfar inte lta bli att minnas hur det var att frlska sig i farmor, och hur det var att frlora henne. Han kan fortfarande se henne framfr sig och fruktar den dag d han inte lngre kommer att minnas henne.Farfar inser att den vrld han knner hller p att frndras. Drfr vill han stanna hr p bnken med Noah, dr doften av hyacinter fortstter vara s stark. Men minnena blir allt svrare att fnga och farfar och Noah r nu tvungna att lra sig att gra det svraste av allt: ta farvl.Fredrik Backman tecknar hr som bara han kan gra ett msint portrtt av en ldrande...

En gullig och sorglig liten (men stor) historia om nr ldern gr att minnena sviker. Tnk att en s liten bok kan innehlla s mnga stora, vackra och kloka ord och meningar om livet. En s mnsklig berttelse som jag tror vem som helst kan knna igen sig i, p ett eller annat stt.

Helt fantastisk. Sprket r det bsta med boken, lskar hur den berr och vrmer. Hur den fr mig att tnka och tnka efter. Den kanske r liten och kort, men innehllet r mer n i vilken tjock bok som helst.

Underbar bok som berrde otroligt mycket.

Dom som knner mig vet ju att en av mina absoluta favoritfrfattare r Fredrik Backman. Jag lskar inte bara hans bcker, utan ven hans inlgg i sin blogg, och p Twitter, Facebook, och Instagram. Vad han n skriver, s gr det alltid direkt in i mitt hjrta. Han har verkligen Ordets Magi.

Hr r r en lnk till min recension av hans senaste bok, Bjrnstad, dr det ven finns lnkar till tidigare bcker.

Den hr lilla kortromanen/lngnovellen har ju legat ute p Internet tidigare, i Fredriks blogg. Jag lste den d, och blev djupt berrd av den.

Nu nr den har kommit i bokform, s blev jag erbjuden ett recensionsexemplar, och sjlvklart s ville jag ju lsa den igen, och recensera den.

Och varje morgon blir vgen hem lngre och lngre, r en kortroman/lngnovell p cirka nittio sidor. Och den handlar om en gammal mans tilltagande demens.

Jag har ju sjlv en mamma som har Alzheimers, s den hr texten berrde mig enormt mycket. Den r vldigt fint skriven, rrande, sorglig, och berrande. Och som vanligt nr det gller Fredriks texter s r det mycket vrme i boken, och ven en hel del humor.

Rekommenderar absolut boken till alla. Och alla frfattarens intkter av boken doneras till Hjrnfonden, till forskning om hjrnans sjukdomar.