Och var hör du hemma?

Tyler, Anne

| 2007

De kom på kvällen, fredagen den 15 augusti 1997. De två små koreanska babyflickorna togs emot på flygplatsen i Baltimore av två familjer som inte hade någonting gemensamt utom just dessa adoptivbarn. Bitsy Donaldson och hennes man Brad är tryggt förankrade i sin miljö, varma, öppna och en smula naiva i sin övertygelse om den amerikanska livsstilens förträfflighet. Den andra familjen är Yazdans, bestående av den exotiska, osäkra Ziba från Iran, hennes amerikaniserade man Sami och hans mor Maryam, en elegant och kultiverad iranskfödd änka. Varje år firar de två familjerna "Ankomstdagen" tillsammans, alltmedan den robusta Jin-ho och den lilla gracila Susan rotar sig och växer upp som amerikaner ... Maryam är iakttagaren, som trots många år i USA fortfarande känner sig som en främling, en gäst i detta land vars koder och tabun hon har svårt att förstå sig på. ...

2015-11-30

Åter igen en väldigt bra och engagerande roman av Anne Tyler! Jag gillar aspekten där hon blandar amerikansk kultur och identitet med den iranska familjen. Väldigt bra. En riktig bladvändare! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Solveig Andersson

2015-10-20

Jag har läst en hel eftermiddag och njutit. Som vanlig är Anne Tyler helt superb! Fem solar.

Klinga

2014-06-08

Anne Tyler är en av mina favoriter. Hon skriver oförutsägbara, vindlande och gripande realistiska vardagsberättelser. här möter vi två familjer som adopterar döttrar från Korea. Man kan tro att titeln syftar på flickorna men jag ser Maryam som den stora främlingen. Till den grad att hon blir socialt tillbakadragen och distanserad. En varm och charmig roman som vid några tillfällen blir alltför ordrik. Nappfesten hade jag nästan inte tålamod med alls.

2011-09-12

Träffsäkra iaktagelser om skillnader i kulturer. De storslagna pompösa amerikanska yttringarna ställs mot de i denna boken iranska. Svårigheten att finna sig till rätta och bli accepterad i ett nytt land. Jag gillar Anne Tyler som författare men den här boken tillhör inte hennes bättre. Jag tycker inte att jag riktigt lär känna personerna utan håller med Ingrid att det blir alldeles för mycket beskrivningar av vardagssysslorna istället.

Maria Nordström

2010-08-23

Jag hade svårt att bestämma mig en 3 eller 4. Betyget är 3+. Detta är en charmig bok om två familjer som adopterar varsin flicka från Korea. Familjerna är ganska olika. Den ena familjen är väldigt amerikansk. Boken utspelar sig i USA. Den andra familjen kommer från Iran. De båda famijerna blir vänner och umgås. Kulturkrockar av alla de slag uppstår. Farmodern i familjen med rötterna i Iran har en framträdande roll i boken. Jag tycker mycket om henne. En riktigt må bra-bok. Rekommenderas.

Karin D

2010-08-21

Tidvis klart underhållande men tappade gnistan på slutet. Intressantast var om kulturkrockar mellan den iranska släkten och superamerikanerna.

2010-02-08

En angenäm överraskning. Huvudperson och främling i romanen är farmor Maryam och inte flickorna. Tänkvärt och roande om utanförskap och relationer. Ingen människa är en ö.