Och solen har sin gång

Hemingway, Ernest

| 2005

Tyckte om tidsporträttet, i övrigt helt okej, men inte mer. Men vet inte om jag har missat något avseende Hemingways storhet?

Lite för lätt för min smak

Camilla Carlsson

2015-06-20

Jag kände inget intresse när jag läste den här boken. Jag fick inget intresse för karaktärerna, intrigen eller hur den skulle sluta. Ändå är jag en Spanienälskare.

Laban Johansson

2014-12-12

Fantastisk bok av en fantastisk författare!

Sofia S

2014-12-05

Love it. Avundas deras sorglösa tillvaro - som inte är problemfri iofs - men inte deras alkoholintag.

Filip Häggblom

2014-04-02

Fantastisk bok, roliga och intressanta dialoger. Beskrivningarna om det spontana spritkantade livet ger en längtan ut mot kontinenten. Läser man den långsamt och ordentligt märker man att det är så mycket mer än bara en historia om fulla karlar i solen.

Skulle säkert ha fått en 5 om jag läste den på engelska, dialoger och beskrivningar kändes ibland inte lika slagkraftiga på svenska som jag kan tänka mig att de skulle ha varit på engelska.

Moa Thorsell

2013-07-09

Lars Brandström

2013-01-06

Hemingways guide till stråket Paris-Baskien. Personligt viktig för mig då jag läste den under en tågluffning i samma region.

Patrik Andersson

2012-10-28

Underbar!

Carl Joakim

2012-08-24

Jag kan fortfarande inte riktigt uppskatta Hemingway, läser inte tillräckligt mellan raderna tror jag. Blir trots det en trea.

Peter L

2012-06-17

Min Hemingway favorit.

Samuel Malm

2012-06-11

Hemingway är aldrig en besvikelse! En handling som jag direkt fastnar för, och Jake är en underbar huvudkaraktär. Gillar man Sartres Äcklet, njutar man nog av denna!

Martin Spiik

2012-05-23

Ok jag blev lite sugen på att åka till Spanien och vara salongs i goda vänners lag. Men boken är verkligen långrandig trots få sidor. Vill man läsa om fulla latmaskar i solen föredrar jag Tortilla Flats med Steinbeck.

stefan thelin

2012-01-15

en av tidernas absolut stösta författare,och detta är en av de absolut bästa av hans alster.

Lena Floser

2011-04-04

Hemingway är nog inte riktigt min grej.

Elin Stenblom

2011-03-23

Min Hemingway favorit

Jasmine S

2011-01-08

Jakob Bengtsson

2010-07-17

Lite beroende på hur man läser den så är genusperspektivet oerhört intressant i denna bok. F.f.a. om man väljer att sen den som det manliga egots kamp för att acceptera en nyvunnen sexuell frigörelse. När jag började se den så växte den något otroligt.

Anita Lundgren

2010-05-08

Var rätt besviken på Hemingway efter att ha läst Faraväl till vapnen. Men jag är glad att jag läste en bok till av honom. Och solen har sin gång tyckte jag mycket bättre om, bra dialog. Visst är den daterad, men det störde inte

C L

2010-04-09

Jag förstår nog inte fascinationen med Hemingway!? Jag blev lika besviken förra gången, då jag läste Afrikas gröna berg. Solen har sin gång lämnar inga avtryck. Dialogerna kan vara underhållande och det är ett avtryck av tiden & litteraturens strömningar. Livet har sin gång, oavsett vad som sker. Saker försvinner, återkommer.. och det går på. Jag förstår att han tog livet av sig. Visst är han en skicklig stilist. Men jag är inte intresserad av varken fiske, tjurfäktning eller cykling. Dialogerna gör den iofs värd att läsa, enligt min åsikt. Härliga personporträtt. Men å andra sidan tror jag inte Hemingway vänder sig i graven av min åsikt. :D

Carina Rydberg

2009-04-24

Det här är den perfekta boken för den blivande författaren, som vill lära sig vad undertext är för något. För om man missar vad den italienske läkaren säger när han talar om för bokens huvudperson att han har förlorat mer än sitt liv; ja då har man missat hela poängen.
Min gissning har alltid varit att Hemingway hade tänkt sig att skriva en novell, med utgångspunkt från den karaktär som sedan blir en bifigur i handlingen: Robert Cohn. Men ganska snart måste författaren har ändrat sig och insett att det var Jake Barnes och Brett Ashley och deras omöjliga kärleksaffär, som var bokens egentliga tema. Och det är verkligen en kärlekshistoria som inte går av för hackor - bara man inte missar den italienske läkarens ord:

Signor. Ni har förlorat mer än ert liv.