Och s var de bara en

Christie, Agatha

| 2014

Tio sm tennsoldater t sup i Rio. En satte i halsen, och s var de bara nio. S inleds den klassiska barnramsan som gett namn till Agatha Christies stilbildande msterverk frn 1939. Tio frmlingar har blivit bjudna till en herrgrd p en isolerad utanfr Englands sydkust. Grdens oknde gare dyker sjlv aldrig upp, men lter snart sina gster frst att var och en kommer att bestraffas. Moraliskt r de alla skyldiga till mord som de aldrig har sttt till svars fr. Nr den frsta dda kroppen hittas, samtidigt som det str klart att all kontakt med omvrlden r bruten, inleds en mardrmslik kamp p liv och dd. Och s var de bara en r en av de mest slda bckerna genom tiderna, alla kategorier. Det r den frsta i raden av Agatha Christie-deckare som bygger p en barnramsa. I nyversttning av Helen Ljungmark har Agatha Christies romaner ftt en enhetlighet som spnner ver...

T.N

Yes den r lika bra som betyget antyder

Benny Rosen

2022-03-03

Min favorit bland alla hennes gamla klassiker.

Linna G

2021-11-11

Denna bok r hyllad och jag har hrt flera sga att detta r frfattarens bsta.
Jag vntade mig drfr mycket av denna bok, speciellt med det spnnande upplgget med tio personer fast p en , dr dom frsvinner en och en.
Men tyvrr r jag mycket besviken. Boken gr mest av allt ut p att personerna brkar med varandra och att deras stolthet r srad och att dom tjafsar. Det blir inte mycket spnning utav det. *Spolervarning* Nr en mans fru blir mrdad tycks han inte ens brydd ver huvud taget utan gr runt och stdar som vanligt. Boken r mycket mrkligt skriven med otrevliga karaktrer (vilket kanske hr till pongen, att dom alla r odrgliga?) men d blir man inte heller engagerad i att flja dom. Det blir inte mycket till spnning nr karaktrerna i boken bara tjafsar och r irriterade hela tiden. Dessutom r det svrt att skilja p vem som r vem av alla namn, man behver blddra tillbaka fr att pminna sig om vem som r vem. Nej, det blir inga fler Agatha Christie fr mig om detta ska vara hennes bsta.

Matilda Persson

2019-10-03

Jag lskar mordmysterium med temat vem gjorde det och Agatha Christie r fruktansvrt bra p sin genre. Jag slks in i boken frn frsta sidan och kunde inte sluta lsa. Christie r ven grym p att skapa minnesvrda karaktrer, i bcker med mnga namn r det ltt att rra ihop personerna men s r inte fallet i Och s var de bara en. Fr en gng skull lyckades jag inte lista ut vem mrdaren var och det var underhllande lsning frn brjan till slut. Hela idn med en barnramsa som tema hjer betyget ytterligare.

Bokslukerskan 93

2019-02-09

WOW! Jag blev tipsad on Agatha Christies noveller och bcker. Och jag gillade verkligen den hr :)

villa-freja.se

2018-10-20

Som vanligt med Christies pusseldeckare lser jag med stor behllning och som vanligt har jag ingen susning om vem mrdaren r frrn det str i klartext. D tnker jag, aha, det skulle jag kanske ha kunnat lista ut. Men nd inte. Christie skriver skickligt och vnder och vrider p historien s att jag helt trollar bort mig. Hon skriver s dr engelskt mysigt att till och med en deckare blir trevlig. Skickligt.

Amanda - Lsbulle

2016-10-12

Wow! Jag ska helt rligt sga att jag blev verraskad - jag trodde inte att mysteriet skulle vara s... mystiskt! Nej, men p riktigt s hade jag frvntat mig att det skulle vara en mordgta som ldrats ganska ovrdigt. Jag har tidigare bara lst Mordet p Orientexpressen av Christie, och den tyckte jag verkligen var mrkt av sin lder. Upplgget, mordet, tillvgagngssttet, miljn - allt var s tydligt daterat. I And then there were none knns det inte alls s. Snarare knns det hr dilemmat relativt modernt i dessa dokuspatider. Fr det blir lite av ett socialt experiment. Hur klarar tio personer sig p en de , nr de brjar misstnka att det gr en mrdare ls - och att mrdaren troligast r ngon av de sjlva? Addera ocks att ingen av dem sedan tidigare r helt oskyldig - alla har de minst ett liv p sitt samvete. Det hr gr frsts att ringar brjar gro p vattnet nstan direkt, och att paranoian till sist ter upp de som klarar sig lngst. Ingen kan bli sig sjlv efter en sdan upplevelse.

Oftast, i deckare och mysterieromaner, kan jag iallafall vid ngot skede i boken (om det s r under de sista avgrande sidorna innan de i boken sjlva kommer p vem mrdaren r) lista ut vem det r som ligger bakom otckheterna. Men i And then there were none r jag helt clueless. Jag har INTE EN ANING. Jag hade lnge en teori om en ond tvilling som lekte rvare p n, men s dog den som jag trodde hade en tvilling, och d gick ju den teorin i graven (till och med bokstavligt). Inte frrn sista sidorna frstr jag hur det ligger till - och det frst efter att Christie tydligt talat om det fr mig. Det gillar jag, fr det r faktiskt inte s ofta man blir verraskad lngre - och d r det hr r en 75 r gammal bok! Det tyder helt klart p otrolig skrivkvalitet och en vl uttnkt story och plot. Lttlst var den ocks, trots sina 75 r hade jag absolut inga problem med att plja den p engelska. Kanske r den frenklad, jag vet inte, men jag kan iallafall starkt rekommendera den, framfrallt p engelska. Tror att den blir bst p sitt originalsprk d mnga av ledtrdarna r sprkligt knutna, och kan frsvinna eller iallafall bli smre i en versttning.

(Och nej Boktipset, det hr r inte samma bok som Mordet p Orientexpressen)

emmakicki

2016-04-24

Snabblst gammal klassiker som jag lste om Hller kanske inte som en femma men mitt tidigare betyg fr st kvar. Jag kom inte exakt ihg hur den slutade men ngot minne hade jag nd s det var inte som att lsa om den fr frsta gngen och det r kanske det som gr att den inte knns lika bra som d. Den knns vldigt gammeldags p mnga stt och vis. Bde bra och dligt.

Marianne Strandberg

2016-03-05

Jag har inte lst Mordet p Orientexpressen nnu men BT envisas att ge den betyg 4 nr jag stter det betyget p dennna...

Carolina Bellenger

2016-01-24

Ibland r det bara Christie som funkar...

Yvonne Larsson

2015-06-17

Jag lste denna ngon gng i tonren d jag pljde igenom alla Agatha Christies bcker jag kom ver. Nu har jag lst nyversttningen och handlingen var lika spnnande som jag kom ihg den. Tio frmlingar i ett hus ute p en , utan mjlighet att ta sig drifrn. Precis som i barnramsan frsvinner de en efter en...

Beatrice Snabb

2015-06-04

Hercule Poirot befinner sig i Egypten p semester - karl borde vid det hr laget ha insett att semester inte r lika med mrdarfritt (se Badortsmysteriet). Hur som haver s befinner han sig p en kryssning uppfr Nilen. Med p bten finns ett brokig skara mnniskor - allt frn aristokrater till brinnande kommunister. Den passagerare som vcker mest uppmrksamhet r dock den underskna och ofantlig rika Mrs. Doyle. Hon befinner sig p sin smekmnad tillsammans med sin make, men ngot de inte rknat med r att hans f. d. fstm fljer efter dem vart de n ker. Frpassade till det trnga utrymmet p flodbten, likt vilda djur i bur, visas bde resenrernas bttre och smre sidor upp - ngot som eskalerar till mord.

Med sina 359 sidor r Dden p Nilen en utav Christies mer omfngsrika skapelser. Mordet sker, hr och hpna, inte frrn sidan 165 (kaptiel tolv). Detta kanske en del finner lngtrkigt, men den intrig Christie vill skapa krver sin introduktion och uppbyggnadsfas. Fr mig r Dden p Nilen extra speciell eftersom den kombinerar tv av mina stora intressen i livet (det ena kan ni nog gissa) - Agatha Christie och Egypten. Att karaktrerna i boken strvar i Ramses den Stores (II) Abu Simel ger fr mig, som slukat Christian Jaqs serie som densamme, en extra dimension till deckarens handling och livets frgnglighet. P ngot stt gr det att sjlva mordhistorien str i kontrast till ngot mycket strre, ngot mycket ldre. Christie skrev frresten en deckare som utspelade sig i det forntida Egypten, Slutet blir dden. Den har jag nnu inte lst, fr frska nosa reda p den ngonstans.
Styrkan i Christies kombination av mord och historisk reseskildring ligger mycket i hennes varma relation till maken Max Mallowan. Christie fljde ofta med honom p utgrvningar runt om i vrlden och lr fr vrigt ha sagt, angende att vara gift med en arkeolog: "An archaeologist is the best husband a woman can have. The older she gets the more interested he is in her.".

Summa summarum: Vlkomponerad deckare med historiska inslag, svl M. Poirot som Mme Christie r i sitt esse.

Lilian Lidforss

2015-05-06

Spnnande!

Lilian Lidforss

2015-05-06

Spnnande klassiker.

Terese Johansson

2015-02-03

Gillade verkligen upplgget och idn med denna boken. Det r omjligt att lista ut vem mrdaren r och man fr inte veta det frrn i epilogen. Mycket fiffig och genomtnkt bok!

Lste den ldre versttningen "Tio sm negerpojkar" och om man bortser frn de frekvent sttande ordet neger som i "Negern" och "Negerpojkarna" s var boken jttespnnande och jag strcklste den! Med tanke p att Christie skrev den r 1939 s r den otroligt fri frn sin tid utan skulle likvl kunna utspelas p lt sga 1980-talet.

2013-11-16

Lttlst och smcharmigt, typiskt Agatha Christie! Boken r smspnnande, men alldeles fr "pratig" som enligt mig r ett typiskt knnetecken hos frfattaren.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Pusseldeckare som hller bra klass.

Lars Willfors

2013-07-31

Helt okej pusselmysterium! Mamma peppade p slutet frn att jag var omkring fem till att boken vl lstes i tonren. Kanske inte jtteupphetsande mr allt kommer omkring.

Sara man

2013-05-28

Spnnande och lttlst! Min frsta lsta bok av frfattaren!

Jenny Andersson

2013-05-10

Om man gilla AC och klassiska deckare

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Min favoritdeckare nr jag gick i hgstadiet! Vet inte vad jag skulle tycks om den nu...

Karin Lundberg

2012-04-15

Kan rekommendera att lyssna p boken som inspelad BBC Radio Drama (ca 1.5h).

Veronica Johansson

2012-04-06

Frsta gngen jag lyckades gissa rtt om mrdaren :P

Mikaelita Bovalius

2012-03-08

Introduktionsboken in i deckarvrlden! Underbar, lttlst och otroligt spnnande!

sa Hrnstrm

2012-01-10

Agatha Christie har varit en favorit sedan barndomen

Liam Olsson

2011-10-11

Christies absolut bsta! Inte frrn sista ordet r lst frstr du vem mrdaren r. Overtrffad.

Sofies bokblogg

2011-09-16

Antingen s r jag ingen deckardrottning, eller s r det helt enkelt omjligt att lista ut vem mrdaren r. Kusligt bra bok!

Marc Moore

2011-07-03

Som sudoko, fast i bokform.

Helena Kihl

2011-06-21

Den hr boken brjar med att tio personer fr varsitt brev om en trff p en av en man de inte knner. Alla tackar ja, men en efter en frsvinner de ur bilden, och av ngon mrklig anledning sker de p samma stt som en ramsa som brjar: "Tio sm negerpojkar...".

Det har var den frsta deckaren jag lste och jag fastnade direkt fr det mystiska och ovetande i historien.
Hennes stt att beskriva miljn och stmningen var riktigt bra! Dock r uppbyggnaden av hennes bcker ungefr densamma men eftersom att detta var frsta boken jag lste av henne var strukturen och dess innehll ny fr mig!

Boken var lttlst, jag lste den i och fr sig p engelska och det var nog sex r sedan, men jag fastnade direkt. Handlingen var mycket innehllsrik och utan att g in p fr mycket detaljer fngar Christie upp det som r vsentligt och gr det till ngot alldeles extra.

Jag rekommenderar definitivt den hr boken fr alla som gillar spnnande historier dr man inte bara lser utan ocks fr tnka vad som hnder, vad som kommer att hnda. Missar man den minst detalj kan det hnda att fallet inte blir lst...

Helena Kihl

2011-06-12

nnu en fantastisk bok av Agatha Christie som r deckardrottningen genom tiderna enligt mig!
En spnnande bok som jag inte ville lgga ifrn mig!

Joanna Bjrkqvist

2011-04-03

Som nybliven tonring lste jag alla deckare av Agatha Christie och den hr r allra bst. Det ovntade slutet dr vem som r mrdaren verkligen verraskar r fortfarande riktigt bra.

Anna Renstrm

2011-03-26

Klassisk och underbar Christie!

Josefina Y

2010-10-30

Det var Agatha Christie som fick mig att brja lska deckare en gng fr lnge sedan. Och den hr var en av mina favoriter

Samuel Karlsson

2010-05-16

En riktig klassiker som aldrig blir fel i sommarens hngmatta.

Hrde den hr p band nr jag var liten, jag kunde inte ha varit mer n 10, hgst.
nd blev jag aldrig "rdd", just eftersom det r en mysrysare. Mystisk och med ett ovntat slut.
Min kompis terberttade boken fr ngra andra av mina vnner, och handlingen blev mycket mer konkret och skrmmande p det sttet, det r Agatha Christies stt att skriva som gr det spnnande men inte lskigt.

A Bookaholic Swede

2010-01-14

Klart lsvrd ven om boken inte innehll s mnga verraskningar. Har man sett filmade versioner av Poirot s blir man inte s verraskad nr man lser bckerna.

harriet karlsson

2009-11-05

M bra

Nenne N

2009-10-05

Christies bsta story!!

Jonas Zejlon

2009-07-16

Trots den gammalmodiga knslan r det en vldigt bra bok som hller n idag!

Caroline Karlstrm

2009-07-09

jtte bra bok. fast jag lste den p svenska.