Och eken står där än

Lundberg, Sofia

En gripande roman om saknad, skuld och stark vänskap ? men också om att hitta tillbaka till sig själv efter en destruktiv relation. Esther har tappat fotfästet efter en svår skilsmässa och helgerna utan sonen Adrian är plågsamt ensamma. Varannan lördag promenerar hon till en gammal ek på en äng vid vattnet. En dag möter hon Rut där, en äldre dam med fantastisk förmåga att fokusera på det vackra i livet. Rut minns sin ungdom och Esther fascineras av hennes berättelser. En oväntad och stark vänskap utvecklas mellan de två kvinnorna. Men allt är inte som det verkar, vad är det för hemligheter som Rut döljer? Sökandet efter svar tar Esther till Comosjön i Italien där bilden av ett betydligt mer komplicerat livsöde växer fram.

Boken lämnar efter sig spår av värme i hjärtat!Dom orden täcker många känslor.Tack för den fina läsupplevelsen!

Vacker, gripande & välskriven!

Esther har tappat fotfästet efter sin skilsmässa. Hon lever för tiden med sin son och tiden utan honom är ensam. Varannan lördag promenerar Esther till en gammal ek på en äng vid vattnet. En dag möter hon Ruth där. Ruth är en äldre dam som berättar historier om sin ungdom. En stark vänskap växer fram mellan kvinnorna och Esther kan berätta om det som är svårt för Ruth. Men en dag är den gamla damen borta och Esther blir orolig. Var är Ruth?

Som tidigare böcker av Sofia Lundberg är detta en väldigt stark och finstämd historia. En väldigt vacker berättelse om vänskap och att släppa det förflutna för att koncentrera sig på nuet. Sofia kan verkligen konsten att beröra med sina ord och denna bok lämnar mig inte oberörd. Det är en historia med flera lager och bit för bit så skalas lagren av när man läser om Ruth och Esther. ”Och eken står där än” är en enkel berättelse att fastna i, att bli hänförd av! En varm berättelse om vänskap.
Jag tyckte mycket om den här vemodiga och vackra berättelse. Den kommer att liksom Sofias böcker stanna kvar i mina tankar ett bra tag. Jag är väldigt glad att jag fick chansen att läsa denna bok!

Underbar!

Två kvinnoöden. En stor vänskap som hittar sin väg genom en stor gammal ek. Varm, innerlig, underbar. Tankeväckande, som Sofia Lundbergs tidigare böcker.

Och eken står där än är en fin berättelse om vänskap som kan uppstå där man minst anar det. En vänskap mellan olika generationer där man delar förtroligheter och tuffa delar av sitt liv. De tär en berättelse som är sorglig, fin och full av hopp. Författaren målar levande karaktärer som jag blir väldigt berörd av och känner sympatier för. Miljöerna med den fina eken målas upp så väl att jag ser Rut och Ester tydligt sitta där på bänken och gråta, skratta och dela livet. Jag blir nästan lite avundsjuk, jag vill också sitta där på bänken och dela deras gemenskap. Jag gillar att det är en vacker berättelse om vänskap och att hitta sig själv. Det är en skildring i lugnt tempo men utan att för den skull kännas seg. Rut och Esters livshistoria lockar hela tiden och får mig att bara läsa lite till och lite till och vips så är boken slut. Berättelsen knuts ihop på ett snyggt och hoppingivande sätt! Och eken står där än är en berättelse som stannar kvar i hjärtat hos mig långt efter att den tagit slut!

Jag har läst Sofias tidigare böcker "Den röda adressboken" och " Ett frågetecken är ett halvt hjärta" två fantastiska böcker. Och denna bok är inget undantag, jag älskar det fina omslaget. Boken är välskriven med fantastiska miljöbeskrivningar. Texten är fantastisk, jag kan inte sätta fingret på vad det är men Sofia skriver med så mycket känslor och på ett sätt som att jag själv sitter där på bänken under eken och lyssnar på Rut och Esther. Jag blir så berörd av denna bok, både av Rut och Esthers historia. En stark bok som innehåller stark vänskap, sorg och kärlek och som jag inte kunde lägga ifrån mig. Läs denna fina gripande och finstämda berättelse, en bok som kommer finnas kvar länge hos mig.

Och eken står där än, är en finstämd och vacker bok, nästan poetiskt skriven. En feelgood med så många känslor. Så läsvärd. Precis som Ett frågetecken är ett halv hjärta, av samma författare och som jag läste för en tid sedan. Men den här är ännu bättre! Mer djup, mer närvarande. I alla fall slår den an en sträng hos mig.

Underbar!

En feelgood bok som får en att känna värme. Två olika kärlekshistorier som berättas av två ensamma kvinnor som blir vänner under eken