Och bergen svarade

Hosseini, Khaled

| 2013

Från författaren till Flyga drake och Tusen strålande solar kommer en ny roman, en djupt rörande släkthistoria om hur de val vi gör ekar genom generationer.I den fattiga lilla byn Shadbagh i Afghanistan säljer Sabor sin fyraåriga dotter Pari när han inte längre kan försörja sin växande familj. Pari och hennes bror kommer för alltid att känna saknaden av varandra, och den dag de äntligen möts igen är det kanske redan för sent ?Temat i Khaled Hosseinis hjärtslitande familjesaga är bröder och systrar ? som älskar, sårar, förråder och förlåter, som är i stånd att döda men också att ge sitt liv för varandra.

2021-04-12

Känslosam släkthistoria. Lite ojämn men klart läsvärd. Når inte upp till hans två tidigare böcker "Flyga drake" och "tusen strålande solar". Stark 3:a

Safira Blom

Jenny Olsson

2017-06-19

Izabela Horn

2017-04-11

Khaled Hosseini skriver vackert, hans språk var är som en.mjuk melodi. Och bergen svarade är lika bra som hans tidigare böcker som ger oss en bit av människorna, kulturen och landet Afganistan.
Fylld av kärlek och sorg , jag fick tårar i ögonen vid flera tillfällen. Tycker att Och Bergen Svarade är hans bästa bok d den berörde mig mest.

Zack Simone

2016-09-04

Överraskad. Trodde han skrivit färdigt kring sina teman. Fin historia.

2016-08-20

Ett av mina mest lyckosamma misstag är det när jag missade att avbeställa Tusen strålande solar när den var månadens bok i bokklubben. En väldigt bra och mycket berörande bok. Jag har länge velat läsa mer av Khaled Hosseini och nu var det alltså äntligen dags. En bok som jag hört många olika åsikter om. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/08/och-bergen-svarade-av-khaled-hosseini.html

Nicholas Jacobsen

2016-01-01

Många trådar och pusselbitar utgörandes av romanfigurer, miljöer och tidsrymder som blandas huller om buller hit och dit, fram och tillbaka. Det förekommer åtskilliga protagonister som alla på något sätt har en koppling till "händelsen", vilket är en intressant berättartekniskt metod. Dock. Det är rörigt, det blir för många namn att hålla reda på, så när säcken slutligen knyts samman känns det inte som alla trådarna och pusselbitarna kommit på plats. Nu läste jag inte boken på svenska, det borde jag kanske gjort.

Sara Frimodig

2015-12-02

Jag tycker att de mest intressanta delarna var de som handlade om Afghanistan efter 2003, eftersom det är någonting man sällan läser om. Själva historien var fin men den fångade mig inte på samma sätt som hans tidigare böcker.

Birgitta Wickström

2015-10-03

Ännu en bra bok av Hosseini

Maria Jacobsson

2015-08-23

Inte lika engagerande som de två föregående böckerna. Jag tror att sättet att berätta, med olika huvudpersoner i varje kapitel, rörde till det för mig. Läsningen tappade fart för varje ny person som berättade. Trots detta är personernas öden intressanta och om de kommit i rätt tidsföljd hade detta nog ändå varit en femma!

Iris Eriksson

2015-08-21

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte minns exakt hur boken var, men att den var okej att läsa. Jag förväntade mig dock att läsa en väldigt känslomässig historia, alltså väldigt stark och att jag skulle gråta ögonen ur mig. Det är i alla fall vad jag hört om hans tidigare böcker. Därför blev jag kanske lite besviken då jag aldrig fick något sådant känslosvall. Visst var den lite småsorglig med alla öden, men inte mycket mer än så. Sen störde jag mig väl lite på att väldigt liten del av boken faktiskt handlade om "huvudpersonerna", de som man läste om på baksidan. De man trodde att den skulle handla om. Jag ville veta mer om hur de mådde under deras uppväxter.

Ulrika Håkansson

2015-08-17

Jag visste det redan innan jag började läsa, att jag skulle önska att den tog slut en bra bit innan den verkligen gjorde det. Som vanligt med Hosseini är det en mycket intressant historia, men rätt trist berättad.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Språkmässigt fångas jag direkt med första raden och jag älskar skildringen av Abdullha och hans lillasyster Pari som är oskiljaktiga. Men ödet vill annorlunda och deras liv tar olika vägar.

Den här berättelsen känns som många berättelser i en bok. Ibland är det svårt att komma in i berättelsen när nya huvudpersoner dyker upp. Det tar ett tag att förstå hur de hör ihop med Abdullha och Pari.

Ändå är det njutningsfull läsning på grund av språket.

Om boken:
En hjärtslitande familjesaga om syskon som älskar, sårar, förråder och förlåter. Som är kapabla att döda men också att ge sitt liv för varandra.

För pojken Abdullah är hans vackra lillasyster Pari allt. Hon har honom virad runt sitt lillfinger och Abdullah skulle göra vad som helst för henne. En dag reser de till Kabul tillsammans med sin pappa, utan att ha en aning om att det som väntar dem där kommer att förändra deras liv för all framtid …

Khaled Hosseini – en av världens mest lästa och älskade författare – har skrivit ännu en släkthistoria om hur de val vi gör påverkar kommande generationer och hur människor i vår närhet kan konsten att fortsätta överraska oss. Hans tidigare böcker, Flyga drake och Tusen strålande solar, har sålt i 1 miljon exemplar bara i Sverige och getts ut i över 70 länder. Hosseini är född i Kabul i Afghanistan men bor numera i Kalifornien med sin familj.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Ändå är det njutningsfull läsning på grund av språket.

Om boken:

För pojken Abdullah är hans vackra lillasyster Pari allt. Hon har honom virad runt sitt lillfinger och Abdullah skulle göra vad som helst för henne. En dag reser de till Kabul tillsammans med sin pappa, utan att ha en aning om att det som väntar dem där kommer att förändra deras liv för all framtid ?

Khaled Hosseini ? en av världens mest lästa och älskade författare ? har skrivit ännu en släkthistoria om hur de val vi gör påverkar kommande generationer och hur människor i vår närhet kan konsten att fortsätta överraska oss. Hans tidigare böcker, Flyga drake och Tusen strålande solar, har sålt i 1 miljon exemplar bara i Sverige och getts ut i över 70 länder. Hosseini är född i Kabul i Afghanistan men bor numera i Kalifornien med sin familj.

Linda Aulin

2015-03-15

Vacker berättelse om hur starkt alla våra handlingar påverkar livet för våra nära och kära, både på gott och ont. En mer allmängiltig berättelse än författarens första två böcker.

Khalid Said

2015-02-05

Vilken fantastisk läsupplevelse! Välskriven "saga" som berör en i både själ och hjärta och får hjärtat att banka! Känns som att ha set hela den här boken i film, något jag kommer bärat med mig ett tag framöver. Beror kankse på att jag är uppvuxen i just Afghanistan!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Den började bra men svävade ut och höll inte hela vägen. Men ok.

Evelina Austen

2014-11-18

Bra och lika välskriven som hans andra men handlingen berörde mig inte lika mycket som flyga drake och tusen strålande solar. För mycket splittrade historier.

Karin Löfstrand

2014-10-29

141029: Nä usch så trist och högtravande! Tappade intresset helt efter halva boken och kunde därefter inte hålla reda på vem som gjorde vad och hur det hängde ihop.

Malin Sundman

2014-10-25

Superbesviken. Början är jättebra och räddar betyget men sen...Nåja alla kan väl inte gilla allt helt enkelt.

Susanna Svanberg

2014-10-12

Om författaren hade hållt sig till en av historierna hade den varit fantastiskt. Nu blev det alldeles för rörigt med för många parallella historier. Den var dock härlig att lyssna på och jag tvekade mellan 3 och 4.

Teresia Kjellgren

2014-10-09

Tycker inte att den lever upp till förväntningarna som jag fått efter Flyga drake och Tusen strålande solar. Mer som novell med kapitel om olika människor. Visst finns det mer eller mindre av en röd tråd i alla kakpitel men tycker ändå att mycket lämnas obesvarat. Inte för att man behöver veta allt om alla när man har läst en roman men... Det är snarare så att jag vill läsa mer om vissa personer som har ett helt kapitel men som egentligen inte tillför historien någonting. På en nivå är det väldigt smart skrivet men på en annan nivå "jaha?".

Gunvi Lundqvist

2014-09-04

Favoritbok. Favoritförfattre. Favoritland att läsa om. Läs den utan uppehåll för att kunna hålla reda på alla karaktärer och alla tidsåldrar, skiftningarna är många men ack så bra. Läsvärd!

2014-08-20

Lite rörig eftersom den bytte karaktärer som berättelsen handlade om efterhand och vissa ville jag gärna läsa mer om.

Sara Krondahl

2014-08-13

Hela vägen hade jag bara en känsla utav att handlingen strävade kring det viktiga, historien man blev lovad i början. Välskriven, men helt ärligt, alldeles för mycket dödtext och karaktärer som jag aldrig tyckte om.

Gunnel Lindström

2014-08-08

Höga förväntningar som inte infriades. Helt omöjligt för mig att hitta en röd tråd i denna bok. För många personer och handlingar att hålla reda på.

Minst lika fin som hans tidigare böcker. Annorlunda, men jättefin. På gränsen till en femma helt klart.

Petit Pois

2014-07-28

Den började ytterst lovande men allt eftersom blev det allt fler kringberättelser och karaktärer som gjorde att det för mig kändes spretigt och jag hade velat läsa mer om huvudberättelsen.

Gunilla E

2014-07-17

För rörig för min smak - inte läst ut den.

Camila Estrada

2014-07-06

Underbar... Känner mig nedstämd och upprymd på samma gång.....:)

Maria Olofsson

2014-05-24

Vacker berättelse. Väldigt bra skriven. Dock var boken lite för "seg" för min smak, tyckte det hände för lite. Inte samma klass som "Flyga drake" och "Tusen strålande solar".

Olof Bergvall

2014-04-23

Fint när man inser att hela berättelsen handlar om den saga som berättas i början av boken

Klara Antonsson

2014-04-20

Fantastisk!

Sara Bornold

2014-04-17

Den här boken hade jag svårare för, jämfört med författarens tidigare böcker. Varje nytt kapitel var början på en ny berättelse vilket gjorde att varje kapitel var som en ny bok jag ännu inte kommit in i. För att sluta lagom tills jag fastnat i den nya berättelsen.

Annars är boken, människorna och livsödena, riktigt bra porträtterade och hade det inte varit för den stolpiga uppställningen hade boken varit riktigt bra.

Lotta Berlin

2014-03-07

Jag har läst Khaleds böcker och har verkligen älskat dem. Nu såg jag den här och tänkte kommentera och sätta betyg och blev lite ställd.
Denna bok är inte alls på samma sätt som Flyga drake och Tusen strålande solar. Den är lite mer komplicerad att läsa och få ihop och jag måste nog ge mig, minns den inte så jättebra. Så den är för mig inte lika bra som de förstnämnda böckerna.
Men jag ger inte upp, jag kommer att läsa fler böcker av Khaled och hoppas att få fängslas igen.

Göran Claesson

2014-03-03

Flyga drake och Tusen strålande solar var fantastiskt bra böcker men för mig blev ändå Och bergen svarade ett snäpp bättre. I Hosseinis tre böcker finns Afghanistan som fond men det är helt olika berättelser som inte hör ihop.

Varför tycker jag då bäst om Och bergen svarade inte? För att boken aldrig blir tråkig och förutsägbar och att berättelsen är så skickligt gjord, tror jag. Den följer inte en kronologisk linje och personer som åldras utan kastas hela tiden om. Ena kapitlet om en vuxen kvinna som vuxit upp i Frankrike och senare ett kapitel där hon är barn i en by i Afghanistan.

Speciellt uppskattar jag att perspektivet hela tiden ändras. I början är två barn huvudpersoner i ett avsnitt, och en släkting som arbetar i Kabul och kör en flott bil skildras genom deras ögon. Senare återges ett brev som denne chaufför skrivit och jag får en aha-upplevelse - ett suveränt berättarsätt tycker jag. Dessa perspektivförändringar genomsyrar hela boken och berättelserna tvinnas ihop så att man som läsare så småningom förstår sammanhangen.

Handlingen då? "Temat i Khaled Hosseinis hjärtslitande familjesaga är bröder och systrar - som älskar, sårar, förråder och förlåter, som är i stånd att döda men också att ge sitt liv för varandra" skriver bokförlaget, och visst det kan jag hålla med om. Men det är svårt att sammanfatta denna rika roman (om man försöker skriva kortfattat).

Boken handlar inte om Afghanistans konfliktfyllda 1900-talshistoria, där krig och annat elände slitit sönder landet och splittrat familjer. Detta finns hela tiden med som en bakgrund, men är inte huvudsaken. Det viktiga är vad som hände några personer som växte upp i en liten afghansk by och hur deras upplevelser format deras barn och barnbarn.

Josefine Ejebjörk

2014-02-09

Vackert skriven, intressant berättarteknik med de olika berättleserna som långsamt vävs samman.

Amelie Adrielsson

2014-01-31

Mycket besviken... jag har läst hans andra böcker och älskat dem från första sidan men den här boken fångar mig inte alls :(

Anki Sandelin

2014-01-01

BESVIKELSE! Gav upp efter 100 sidor. Inte alls som hans två första som jag älskade!!

Stephanie Michelle

2013-12-30

Han har höga förväntningar på sig, Khaled Hosseini, efter att ha skrivit både Flyga drake och Tusen strålande solar. Dessvärre levde denna bok inte upp till de förväntningarna. Boken ska vara i romanform där berättelserna på något sätt knyts ihop. Istället tycker jag det blir små noveller om olika människors öde/historia som på sätt och vis har en koppling till varandra. Vad hände med de två läkarna? Vad hände med Mohammed? Boken är inte heller lika vackert skriven som de andra två, och när jag läst klart den undrar jag vad den egentligen handlade om? Finns det något budskap? I så fall hittade jag det inte..

Sandra Gustafsson

2013-12-12

Åh den började så bra men stundtals blev det för många berättelser i en. Skulle gärna velat att det handlade mer om Abdullah än vad det gjorde.
Han är ju en bra författare men jag hade nog för höga förväntningar. Men värd att läsa!

Maria Jönsson

2013-11-14

Sorglig. Tänkvärd.

Mona Hedestig

2013-11-02

Bra beskrivning av en annan kultur. Får förståelse för ett annat sätt att tänka. Vacker

Emma Griph

2013-10-22

Bra historier men de knyts inte ihop

Ann Simonsson

2013-10-16

Inte alls på samma nivå som de andra böcker av författaren. Upplevde vissa avsnitt röriga. En knapp 3-a!

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Underbar bok av en fantastisk författare.

Carolina E

2013-08-15

Lite för spretig för att nå högre betyg hos mig, många levnadsöden som inte direkt tillförde historien något. Det är ju Pari och Abdullahs liv jag vill veta om, inte deras morbrors arbetsgivares hyresgästs mammas kompis barn? I slutet av boken visar det sig att vi faktiskt kommer att få ägna förvånansvärt lite utrymme åt just Abdullah.